2827
Sök

Inget ljud i diskanterna, mycket mycket märkligt.

71 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
Tjenare, jag har idag kopplat för fullt och skulle testköra midbasen som jag satt i dörren och diskanten som jag satt uppe på instrumentbrädan, alltså en sida av högtalarna så att säga, hann inte med den andra sidan, således är RIGHT inkopplat. (har ett kicker ss 6,5 kit).

Jag har dragit nya kablar till allt, ut till dörren och till diskanten. Från min tvåkanaliga steg på utgångarna RIGHT -,+ har jag dragit en högtalarkabel till det högra delningsfiltret i fram och strömsatt det på INPUT +,-.

MID +, - går helt enkelt ut till midhögtalaren i dörren och "tweeter" +,- går således upp till diskanten.

När jag skulle testköra midbasen och diskanten så kom den bara ett lågt lågt brusande ljud från den men MID högtalaren dunkade på bra. Jag har dubbelkollat att alla kablar sitter i ordentligt, det måste vara något annat knas.

Det knepiga är att jag har testat med den andra diskanten som jag ännu inte kopplat in och det blir precis samma fel, dock när jag kopplade på diskanten på orginaldiskantkablarna så funkade den klockrent, då drar jag slutsatsen att tweeter-utgångarna är sönder, men systemet är nytt?

Har ni några andra tankar om vad som kan vara fel? Kabeln från slutsteget är ju i alla fall hel eftersom att dörrhögtalaren fungerar klockrent.

Jag trodde att felet låg i att jag satt diskanten uppe på instrumentpanelen (diskanten är gängad i midbasen i vanliga fall) så att den inte fick något magnelfält, men så var inte fallet.

Tackar ödmjukast på förhand. riktigt jävla frustrerande när man slitit hela dagen så funkar det inte sad

7 274 Inlägg
17 december 2010
Inte så att du har råkat aktivera ett LP filter på steget eller stereon då?

71 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
Ehm, ja kanske.. Vad är ett LP filter? Ska titta om idag om så kan vara fallet, tack.

71 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
Hej igen, det var inget LP filter slutsteget i alla fall (vad jag kunde hitta).

Jag har deta slutsteg http://dbakuten.se/detail-item_id-318552

Kan LP filter vara aktiverat på steron på något sätt? En inställning i menyn kanske?

stRaend
17 december 2010
lågpassfilter, det är hur högt högtalarna ska spela som är inkopplade till steget / stereon. t.ex så delar iallafall jag mitt framsystem vid 80hz (högpass) och min bas vid 80hz (lågpass). Så basen spelar inget över 80hz och framsystemet spelar inget under 80hz smile

71 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
Tack Matteponken, har dock redan provat att ställt den på off = /

Undra om det kan vara delningsfiltret som är sönder, jag kankse råkat stött bort någon väsentlig del, fast låter långsökt.

Jag kopplade fel på plus och minus till delningsfiltret men spelar det verkligen någon roll hur man sätter kablarna? Jag menar, fungerar det inte oavsett om man kopplar fel? Jag kollade säkringarna efter felkopplingen och de var alla hela, har dock inte kollat säkringarna på slutsteget men de bör väl inte ha gått sönder (120 amp).

Från diskanten så går det en blå och en vit, jag antar att blå är plus, spelar det någon roll här?

Tack

stRaend
17 december 2010
det spelar stor roll, du får fasfel annars. och det vill du inte ha. vet inte vilken som är plus, står nog på diskanten där kablarna går in.

71 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
det spelar stor roll, du får fasfel annars. och det vill du inte ha. vet inte vilken som är plus, står nog på diskanten där kablarna går in.

AH okej tack. Jag läste i en annan tråd en kille som hade samma problem då sa "Christoffer" hur han nu stavas, ganska aktiv på forumet, att diskanterna börjar spela på en mycket högre decibel så att det man skulle göra var att koppla diskaterna direkt på orginalkablarna, kan detta vara felet här också`?

Tack

stRaend
17 december 2010
om du kopplar det via slutsteg så ska du inte koppla via originalkablarna.

71 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
stRaend skrev:
om du kopplar det via slutsteg så ska du inte koppla via originalkablarna.

Det är jag medveten om men jag undrade om det kan vara så att diskanterna börjar spela vid ett högre decibelantal så att det blir fel på så sätt?

Tack

stRaend
17 december 2010
decibel? har aldrig varit med om någon sån konstruktion . men kanske finns, men då kan inte jag hjälpa dig tyvärr.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 december 2010
stRaend skrev:
lågpassfilter, det är hur högt högtalarna ska spela som är inkopplade till steget / stereon. t.ex så delar iallafall jag mitt framsystem vid 80hz (högpass) och min bas vid 80hz (lågpass). Så basen spelar inget över 80hz och framsystemet spelar inget under 80hz smile

Inte riktigt sant, om du nu inte har skyhög branthet på filtret? wink Troligtvis så kör du med mellan 6-24dB branthet på filtret så då spelar framsystemet en hel del under 80Hz, fast på en lägre nivå än vid 80H och uppåt. Samma gäller basen, den spelar en del ovanför 80Hz.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

stRaend
18 december 2010
Swedenrockers skrev:
Att man har fasvänt mellan mid och diskant innebär inte per automatik att det låter sämre, det beror helt på monteringen med vinklar, avstånd, filter o.s.v.
stRaend skrev:

Nemen nu antar jag att dom sitter åt samma håll iallafall och i ungefär samma vinkel. så då blir det lätt fasfel om man kopplar fel.

ChriZtoffer skrev:
stRaend skrev:

Inte riktigt sant, om du nu inte har skyhög branthet på filtret? wink Troligtvis så kör du med mellan 6-24dB branthet på filtret så då spelar framsystemet en hel del under 80Hz, fast på en lägre nivå än vid 80H och uppåt. Samma gäller basen, den spelar en del ovanför 80Hz.

Sant, men tror jag kör med 12db branthet iallafall. Fast om man ska ta det lätt så att alla förstår vad ett delningsfilter gör så tycker iallafall jag det är enklast att förklara det så som jag gjorde. Men givetvis så stämmer det du säger tongue

Sök