jag är inte vidare påläst om volvos, men.
Vill du ha ett trevligare motorljud är alltid punkt ett att ta bort orginal luftfilterboxen fram och ersätta med typen "öppet filter". Om du nu har sådant på din volvo, jag har verkligen ingen aning

Öppet filter ger under gaspådrag alltid ett mycket mysigare ljud, men vid jämna varv låter det knappt mer än orginal.
Undertill, det där med motstånd på en förgasarmotor är en hel vetenskap, det handlar ju mest om flödesoptimering. Då avgaserna kallnar ju längre bak i systemet de kommer, desto mindre utrymme tar det, alltså kan man gå ned i storlek ju längre bak i systemet man kommer.
Ja, du kommer vinna/förlora ca 2 hästar på din orginalmotor beroende på hur du bygger det. Vill du dock bara få ett trevligare ljud, använd ett orginalsystem med andra dämpare.
Tar du bort mittendämparen låter det som regel bara Högre.
Ljuddämparen bak påverkar karaktären på ljudet

En stor dämpare har en tendens till att ge ett murrigt ljud, mycket resonans. Ett liten ganska rak dämpare kan ge ett vassare ljud.
Obs, kom ihåg att hur din motor går också påverkar ljudet otroligt mycket! en orginalmotor som går fint låter mindre än en optimerad motor.
Simons har en tendens till att rosta ganska fort, men vet inte om det är värre än andra tillverkare, typ biltema. Men vad som framför allt påverkar hur fort ett system rostar är mängden kallstarter. En system som går många korta turer rostar sönder fortare.
Så jag skulle föreslå att du köper ett billigt system från mekonmomen och sedan börjar med att ersätta mittendämparen med en simons Mini eller vad de nu heter. Sedan experimenterar du med den bakre dämparen tills du är nöjd med karaktären.
när du är nöjd, filma och lägg upp så vi får höra