3732
Sök

Hur ska min bil låta bättre? Volvo 244 DL B21A

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
18 december 2010
#21
2 burkar är nog att rekomendera, tenderar att bli lite drygt på motorväg annars. Jag har haft någonstans kring 10 240 och totalt 17-18 bilar med tamejfan olika lösningar på alla. Men om man inte är ute efter rallyljud så brukar 2 burkar med lite större dimension vara bättre. Om man däremot inte kör med fullflödesburkar kan en burk räcka. Kan också vara skillnad på placeringen av burken, katalysator, cylinderantal osv. Men det första man gör för en bättre ljudupplevelse i en 240 är väl montering av elfläkt för att slippa åka runt i en bil som låter som en hötork...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

820 Inlägg
18 december 2010
#22
no_fake skrev:
satsa på ett simons du kommer säkert inte bli besviken... har haft simons i flera år i 945an och har inte rostat de minsta...

Men så bor ju du i det underbara saltfria norrland också wink

Polaren hade simons 2.5" halvsats på sin 240, lät precis som original.
På min gamla ryckte vi bara bort sista burken och ersatte med ett rakt rör, blev ett ganska lagom "rallyljud", tycker du det knottrar för mycket så sätt på en liten burk från biltema bara så blir det nog bra smile

Om man säger

4 637 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
#23
RD_87 skrev:
2 burkar är nog att rekomendera, tenderar att bli lite drygt på motorväg annars. Jag har haft någonstans kring 10 240 och totalt 17-18 bilar med tamejfan olika lösningar på alla. Men om man inte är ute efter rallyljud så brukar 2 burkar med lite större dimension vara bättre. Om man däremot inte kör med fullflödesburkar kan en burk räcka. Kan också vara skillnad på placeringen av burken, katalysator, cylinderantal osv. Men det första man gör för en bättre ljudupplevelse i en 240 är väl montering av elfläkt för att slippa åka runt i en bil som låter som en hötork...

Det som verkar ge mest för pengarna är ett nytt originalavgassystem utan främre burk och med en Simonsdämpare, samma som på deras 2" system där bak. Ger väl typ lika nöje som ett Simons utan främre?
Men som sagt, ljud? Motstånd? Är beredd att ha lite högre ljudnivå för bättre ljud.

Älskar höfläkten, den hör till! Låter fränt ju.
Senast redigerat av EmilHammarlund (18 december 2010)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
18 december 2010
#24
Det är väl bara att prova, blir det inte bra så kan man ju alltid montera en till burk eller ta bort en. Ljudupplevelser är ju jävligt personliga. Höfläkten är ju ett exempel...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Specialist
1 187 Inlägg
18 december 2010
#25
jag är inte vidare påläst om volvos, men.

Vill du ha ett trevligare motorljud är alltid punkt ett att ta bort orginal luftfilterboxen fram och ersätta med typen "öppet filter". Om du nu har sådant på din volvo, jag har verkligen ingen aning tongue
Öppet filter ger under gaspådrag alltid ett mycket mysigare ljud, men vid jämna varv låter det knappt mer än orginal.

Undertill, det där med motstånd på en förgasarmotor är en hel vetenskap, det handlar ju mest om flödesoptimering. Då avgaserna kallnar ju längre bak i systemet de kommer, desto mindre utrymme tar det, alltså kan man gå ned i storlek ju längre bak i systemet man kommer.

Ja, du kommer vinna/förlora ca 2 hästar på din orginalmotor beroende på hur du bygger det. Vill du dock bara få ett trevligare ljud, använd ett orginalsystem med andra dämpare.
Tar du bort mittendämparen låter det som regel bara Högre.
Ljuddämparen bak påverkar karaktären på ljudet smile En stor dämpare har en tendens till att ge ett murrigt ljud, mycket resonans. Ett liten ganska rak dämpare kan ge ett vassare ljud.

Obs, kom ihåg att hur din motor går också påverkar ljudet otroligt mycket! en orginalmotor som går fint låter mindre än en optimerad motor.

Simons har en tendens till att rosta ganska fort, men vet inte om det är värre än andra tillverkare, typ biltema. Men vad som framför allt påverkar hur fort ett system rostar är mängden kallstarter. En system som går många korta turer rostar sönder fortare.

Så jag skulle föreslå att du köper ett billigt system från mekonmomen och sedan börjar med att ersätta mittendämparen med en simons Mini eller vad de nu heter. Sedan experimenterar du med den bakre dämparen tills du är nöjd med karaktären.

när du är nöjd, filma och lägg upp så vi får höra smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"

2 Inlägg
18 december 2010
#26
jag hade 2" avgassystem med 2st burkar från biltema på min gamla a-traktor och öppet filter. det va ju visserligen en b20 förgasare men den lät gött förutom att det läkte i en skarv vid en ljuddämpare
jag tycker du ska bygga eget. de är billigare och biltema grejerna höll bra

Motor Utan Turbo Suger

1 062 Inlägg
18 december 2010
#27
biltema håller bättre för deras saker är galvade lr aluminiserade det är inte simons dem e bara lackade min simons höll 1 vinter sen vart den både tom å rostig som fan

Team Björkeryd

4 637 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
#28
Simons sportavgassystem ska vara aluminiserade.

Jag är helt okunnig på detta men mkt pyssel med att få på en Simonsljuddämpare på ett originalsystem? Original är ju något smalare. Själva ljuddämparen ska dock passa i originalfästet har jag läst. Sista biten bör det vara smidigast med Simons sista bit som passar i ljuddämparen med ändrör på. (Dock skulle ett rostfritt 2,5" rör utan ändrör vara fränast men det blir för mycket skarvande?)

Blir att prova sig fram, tror mitt alternativ blir bra. Men vild gissning. smile Originslsystem utan främre ljuddämpare (vet genom att ha hört en lika bil att ljudet knappt blir högre) plus att det blir en stor fullflödesdämapre med bra dämpning bak.

Filmklipp kommer om någon vän eller nåt har bra videokamera. Byte blir dock i sommar.

Tack för alla svar hitills! smile Betyder mkt.
Senast redigerat av EmilHammarlund (18 december 2010)

1 749 Inlägg
18 december 2010
#29
Hur blir ljudet med ett rostfritt system då?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Varvstopparn
460 Inlägg
18 december 2010
#30
hade orginal med rakt rör istället för första dämpare,och 3tums utblås  på min 240 epa ..tyckte de lät lagom ..inte brölande och  smällande ..utan dovt och vassare (om en volvo nu kan va de ) tongue
precis lagom för en bruksbil tycker jag ..så din ide låter bra enligt mig

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

4 637 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
#31
kyngas skrev:
hade orginal med rakt rör istället för första dämpare,och 3tums utblås  på min 240 epa ..tyckte de lät lagom ..inte brölande och  smällande ..utan dovt och vassare (om en volvo nu kan va de ) tongue
precis lagom för en bruksbil tycker jag ..så din ide låter bra enligt mig

Jo, logiskt sätt är min ide bra. Ska bli kul att se hur resultatet blir om jag gör så.
Alla 240 låter fränt så länge det är en gammal Volvo 4:a i den. cool

4 637 Inlägg
18 december 2010
Trådstartare
#32
Snabb huvudräkning (ej tillförlitlig såhär sent) tyder på att det inte blir kännbart dyrare med ett Simons i delar, utan främre ljuddämpare än att pyssla med än ett originalliknande avgassystem och då slipper man skarva in större ljuddämpare bak mm och bara att sätta fast en lämplig främre Simons ifall ljudet blir för högt eller jag tröttnar. smile
Senast redigerat av EmilHammarlund (19 december 2010)

4 637 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#33
Glömde en grej...
Ljudgissning Simons 2" jämfört med ett modifierat originalsystem? Motstånd? Blir det massor smatter i röret?

TBM NINJA
917 Inlägg
20 december 2010
#34
köp en 3 tums kardan böj på biltema, 1 meter 2,5', en liten dämpare sen några skarvmuffar så kapa original efter första ljudisen å släng på, möö fint ljud på min iaf, sen har jag en japs i slutet också men dom dämpar inte ljudet så jag har alltså 1 org, 1 biltema (liten) å japs, NAJJS

det blir absolut billigast!!
Senast redigerat av henke_92 (20 december 2010)

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

4 637 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#35
henke_92 skrev:
köp en 3 tums kardan böj på biltema, 1 meter 2,5', en liten dämpare sen några skarvmuffar så kapa original efter första ljudisen å släng på, möö fint ljud på min iaf, sen har jag en japs i slutet också men dom dämpar inte ljudet så jag har alltså 1 org, 1 biltema (liten) å japs, NAJJS

det blir absolut billigast!!

Låter inte som min grej men tack.
Priset är inte så viktigt, men gärna under 2500.

4 637 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#36
Kan bli byte fortare än beräknat. Panik! Någon med gissningar på mina två sista frågor?

Tvivlare
2 266 Inlägg
20 december 2010
#37
kgtrimning.com har kompletta system med lite kvalité till hyfsade pengar till din bil smile

de bästa hade dock varit:

http://farm3.static.flickr.com/2734/4280925167_e76763c196_b.jpg

wink

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

4 637 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#38
MantaRobin skrev:
kgtrimning.com har kompletta system med lite kvalité till hyfsade pengar till din bil smile

de bästa hade dock varit:

http://farm3.static.flickr.com/2734/428 … c196_b.jpg

wink

Snygg motor!

Ska kolla in vad de har.
Lite trim vore inte fel för ljudet. smile Men har inga sådana planer. Effekten mer än duger, hade skoj med min 82hk 142 eller var nog inte så många hästar kvar i den men kul ändå. smile
Senast redigerat av EmilHammarlund (20 december 2010)

4 637 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#39
Nja, tror det blir ett Simons 2" men med bara ljuddämparen kvar bak. (Fullflödesljuddämpare. Gissning om ljud, motstånd mm?

Tvivlare
2 266 Inlägg
20 december 2010
#40
EmilHammarlund skrev:
Nja, tror det blir ett Simons 2" men med bara ljuddämparen kvar bak. (Fullflödesljuddämpare. Gissning om ljud, motstånd mm?

På en originalspis ska de inte va några problem med motståndet. Kör på, kan bli lite mycket bröl kanske med bara en kvar, men de e bara o prova sig fram smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.


Sök