3481
Sök

Hur högt (db) är bra i en sedan?

2 035 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
#1
En sedan är ju begränsad, med tanke på att man har en fast hatthylla tex.  Så stora höga lådor eller basrör som sticker ut ur lådan som pekar uppåt är ju svårt.

Jag undrar hur högt som är bra? luddigt?  har man två tolvor med ett bra steg. typ 135 godkänt 140 bra 150 mycket bra. eller vad tycker ni? Går det lätt att spela 145+ i en sedan?

Vissa spelar hur högt som helst med lite effekt.  Eller är det bara att inse att man får skaffa sig en kombi?

Biljudsveteran sen 1984!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
17 december 2010
#2
Inte så lätt med stora basar, skulle säga de är lättare med 2 10" än 2 12" om man inte ska plasta igen hela skuffen utan spela det bakåt.

Högsta ja vet i en sedan är amerikanen Rob Woolcot även kallad "Thorshammer", (kolla youtube tex för lite klipp) som har ett certifierat dBdragracing resultat på 151,6 i sin Pontiac Grand Prix med allt i skuffen men sätet fällt osv. Men nu senast på en tävling spelade han 153,1dB med ett AmericanBass 1100.1 steg och 2 DC 12" Neo basar. Dock har ja för mig porten går in i kupen numera så han inte kan fälla upp sätet men är inte säker.

Men spelar man över 145 i en sedan  med allt i skuffen så kan man väl tycka man vatt duktig o ta en öl iaf.
Fråga Stickan hur "lätt" det var för han innan det spelade över 145 i hans S60 förra året...

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

TMR|Team Moisty Racing
454 Inlägg
17 december 2010
#3
ska du tävla eller vad?
svårt att få ordentligt dunk om man inte gör hål mellan bagage och kupé

TMR|Team Moisty Racing
Supra projekt:
PROJEKTTRÅDEN

2 035 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
#4
Frippe_L skrev:
Inte så lätt med stora basar, skulle säga de är lättare med 2 10" än 2 12" om man inte ska plasta igen hela skuffen utan spela det bakåt.

Högsta ja vet i en sedan är amerikanen Rob Woolcot även kallad "Thorshammer", (kolla youtube tex för lite klipp) som har ett certifierat dBdragracing resultat på 151,6 i sin Pontiac Grand Prix med allt i skuffen men sätet fällt osv. Men nu senast på en tävling spelade han 153,1dB med ett AmericanBass 1100.1 steg och 2 DC 12" Neo basar. Dock har ja för mig porten går in i kupen numera så han inte kan fälla upp sätet men är inte säker.

Men spelar man över 145 i en sedan  med allt i skuffen så kan man väl tycka man vatt duktig o ta en öl iaf.
Fråga Stickan hur "lätt" det var för han innan det spelade över 145 i hans S60 förra året...

Asså lättare med 10" are?   Det låter iallafall som att det är ganska svårt att spela högt. Jag ska försöka få det så tätt mellan lådan och kupeen.

Ja jag vert ju att stickan spelat 147 eller va det var.
Men han hade lite mer effekt tror jag, men jag tycker mer å mer att det inte hänger på effekt.

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
#5
andino skrev:
ska du tävla eller vad?
svårt att få ordentligt dunk om man inte gör hål mellan bagage och kupé

Jag tävlar men vill självklart spela högre. jag fäller ju sätet så basarna spelar ju fritt om du fattar.

Biljudsveteran sen 1984!

4 693 Inlägg
17 december 2010
#6
149.7 db har jag sett i en Mondeo ST220 (tror den räknas som sedan) han har 2 st RF T1 15" och 2 st GAS Competition och 6 st YT

Booyakasha!

2 035 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
#7
Okej. mycket effekt eller? TVå 15" har ju större konarea. så det är väl kanske lättare då.

Men frippe sa att det är lättare med 10" så jag vet inte.

Biljudsveteran sen 1984!

329 Inlägg
17 december 2010
#8
har spelat över 150 db i min sedan och inte en bit dämpmatta. men dock massa effekt..

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

2 035 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
#9
Herr Nilsson skrev:
har spelat över 150 db i min sedan och inte en bit dämpmatta. men dock massa effekt..

Men å hade du ju 5000 wrms eller?

Biljudsveteran sen 1984!

4 693 Inlägg
17 december 2010
#10
bosabengt skrev:
Okej. mycket effekt eller? TVå 15" har ju större konarea. så det är väl kanske lättare då.

Men frippe sa att det är lättare med 10" så jag vet inte.

Om du menade mitt inlägg så hade han som sagt 2 st GAS Competition, dom är specade till 4800 rms/st och kostar runt 15.000 kr/st

Booyakasha!

329 Inlägg
17 december 2010
#11
bosabengt skrev:
Herr Nilsson skrev:
har spelat över 150 db i min sedan och inte en bit dämpmatta. men dock massa effekt..

Men å hade du ju 5000 wrms eller?

inte i dom första byggerna jag gjorde i den då låg det kanske runt 3500watt körde ju med två impact 550.2 som ska lämna 1800watt st. men det sista bygget hade jag ju 10 000watt

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
17 december 2010
#12
Herr Nilsson: Sen så hade du ju inte direkt ett bagageutrymme som var i närheten av orginal wink

Dessutom inget baksäte utan två sportstolar.

Fast sjukt högt spelade bilfan, fattar inte hur du lyckades smile

Softis: Den bilen du tänker på är väl en halvkombi..?

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

2 035 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
#13
Softis skrev:
bosabengt skrev:
Okej. mycket effekt eller? TVå 15" har ju större konarea. så det är väl kanske lättare då.

Men frippe sa att det är lättare med 10" så jag vet inte.

Om du menade mitt inlägg så hade han som sagt 2 st GAS Competition, dom är specade till 4800 rms/st och kostar runt 15.000 kr/st

a okej lite mer än vad jag har å tillgå. På monoblocket har jag tot 2110w rms att tillgå. (vid 14.4V)

Hur gjorde herr nilsson med det problemet att det kan läcka tryck bakåt? har bara kollat in din bil några ggr och det såg tätt ut.

Biljudsveteran sen 1984!

141 Inlägg
17 december 2010
#14
Fogskumma......

Handla kombi istället!

Mvh
Jacob "Jackoo" Sandström
Nöjd kund hos Waarwest.se & Blekingebilradio.se samt JAWS motorsport!

16 197 Inlägg
17 december 2010
#15
https://www1.garaget.org/archive/47/46283/179143/179143-2030942.jpg


sedan.. dock lite ombyggt-

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 december 2010
#16
Jag har spelat över 135dB med två 10or matade med 1500Wrms, i sluten låda. Så 140dB borde inte vara nåt problem, siktar på det nästa år.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
17 december 2010
#17
ExtraKim skrev:
Herr Nilsson: Sen så hade du ju inte direkt ett bagageutrymme som var i närheten av orginal wink

Dessutom inget baksäte utan två sportstolar.

Fast sjukt högt spelade bilfan, fattar inte hur du lyckades smile

Softis: Den bilen du tänker på är väl en halvkombi..?

Så här ser den ut, vet som sagt inte vad den räknas som.
Vid ryggstödet så kan den jämföras med en 850 vilket kanske är lite lättare att bygga i än en tex 240/740

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e8/Ford_Mondeo_ST220.JPG

Booyakasha!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
17 december 2010
#18
Vi hade en Mondeo som tävlade med GAS monoblock och två RF 15 på EASCA tävlingen i Linköping och det var en halvkombi vad jag kan minnas.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

4 693 Inlägg
17 december 2010
#19
ExtraKim skrev:
Vi hade en Mondeo som tävlade med GAS monoblock och två RF 15 på EASCA tävlingen i Linköping och det var en halvkombi vad jag kan minnas.

En grå? Har för mig att han är från Linköping med omnejd.
Basar och port bakåt och steget under varandra bakom lådan.

Kanske är en kupé, men i mina ögon är den samma karosstyp som 850

Booyakasha!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
17 december 2010
#20
Japp en grå. Om du ser ner i skuffen genom bakrutan så är det ingen sedan wink

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten


Sök