3241
Sök

Projekt: Mercedes 300 Superturbodiesel S124

Ombyggd MB 300 tdt.

154 496 Visningar
Projektet avslutat 30 maj 2012
183 Inlägg
6 januari 2011
#21
Denna blire prenumation(stavning?) på!

försätt bygga nu big_smile!


112 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
#22
poont skrev:
Denna blire prenumation(stavning?) på!

försätt bygga nu big_smile!

Härligt! jepp i morgon bitti fortsätter det big_smile


9 Inlägg
6 januari 2011
#23
hej vad använder du för slipgrejer för att få det så där bra denna jävla underedsmassa:mad: håller själv på med en 300d just nu och ska bort med all plåt där under vid bakaxeln.

vad eller hur gjorde du för att få ex fjäderfästena precis rätt igen efter bortkap:rolleyes: tycker det är lite krux med det själv dom ser ut som dom lutar eller är vinklad om jag säger så.
och det lär väl va noga med höjd och lutning av dom annars lär väl det kunna bli så bilen står lite snett?!!!
varför har du satt fyrkantsprofiler där stötdamparen går??

hoppas på lite tips från en som verkar va riktigt duktig på detta
jag har lagt prenumeration av ditt goa bygge jobba på kul att läsa och snyggt gjort
mvh micke


112 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
#24
pontiac_man skrev:
hej vad använder du för slipgrejer för att få det så där bra denna jävla underedsmassa:mad: håller själv på med en 300d just nu och ska bort med all plåt där under vid bakaxeln.

vad eller hur gjorde du för att få ex fjäderfästena precis rätt igen efter bortkap:rolleyes: tycker det är lite krux med det själv dom ser ut som dom lutar eller är vinklad om jag säger så.
och det lär väl va noga med höjd och lutning av dom annars lär väl det kunna bli så bilen står lite snett?!!!
varför har du satt fyrkantsprofiler där stötdamparen går??

hoppas på lite tips från en som verkar va riktigt duktig på detta
jag har lagt prenumeration av ditt goa bygge jobba på kul att läsa och snyggt gjort
mvh micke

Hejsan, Jag använder lamell flap-discar och stålborst trissor till vinkelslipmaskinen + en rakslipmaskin för hörn och svåråtkomliga områden och en blåslampa underlättar avsevärt, massan släpper mycket lättare när man värmer.
Ja fjäderfästena både lutar framåt och är vinklade utåt, jag bytte ett i taget och mätte noggrant vid det andra, sen punkta fast det nya, kontrollera och helsvetsa. viktigaste är att de är lika på båda sidor annars står den snett big_smile jag har iofs grövre fjädrar nu än före så mina fästen är större i diameter + 240 gas dämpare därför är 4kants profilen där.. var ju nivåreglering på min å de var inge vidare så därför denna ombyggnad smile


Tackar, kul att du gillar projektet!


9 Inlägg
7 januari 2011
#25
hej tack för det svaret jag håller precis på med fästet men ska göra om det igen tycker inte det vart som jag ville. använde du vatten pass och mätte från det då eller?

typ från dom andra bakaxelfästena
mina fjäderfästen var så rostiga att dom sitter inte som dom ska har sjunkit in i bakagerumsgolvet så de gett vika. har mätt lite på andra sida men inte riktigt bra där heller!! tips smile
mvh micke
p.s har själv precis gjort en tråd men gick inte att ladda upp bilder idag kanske imorgon du får väl kolla in den nått framöver kul med mercedes projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2565974


112 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
#26
pontiac_man skrev:
hej tack för det svaret jag håller precis på med fästet men ska göra om det igen tycker inte det vart som jag ville. använde du vatten pass och mätte från det då eller?

typ från dom andra bakaxelfästena
mina fjäderfästen var så rostiga att dom sitter inte som dom ska har sjunkit in i bakagerumsgolvet så de gett vika. har mätt lite på andra sida men inte riktigt bra där heller!! tips smile
mvh micke
p.s har själv precis gjort en tråd men gick inte att ladda upp bilder idag kanske imorgon du får väl kolla in den nått framöver kul med mercedes projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2565974

Viktigaste är att fästerna är lika sida till sida, inte att dom är exakt som dom är orginal, måttet mellan nedre till övre fjäderfäste samma på båda sidor och att vinklarna är så lika det går att få. jag försökte hitta så bra mät punkter som möjligt runtom fästerna och mätte dit med skjutmått:)

nä forumbilduppladdningen har inte funkat på typ ett halvår, du får ladda upp bilderna i ditt galleri eller t.ex. http://imageshack.us/ och sedan länka dom till din projekt tråd smile


192 Inlägg
7 januari 2011
#27
fränt att nån fixar upp lyxbilarna också big_smile kylläs suomalainen suomalaisen tunnistaa


324 Inlägg
7 januari 2011
#28
Första jag tänker på när jag ser en MB med finskt regnummer är 7 MM!! big_smile ser ut att bli bra dedär!

Kolla in mitt projekt: Mercedes w123 300dt

280 Inlägg
7 januari 2011
#29
Verkar som ett roligt projekt:) Lycka till!

1 051 Inlägg
7 januari 2011
#30
Trevlig läsning, inget störra merca fantast men visst kan man alltid ändra sig? smile du gör ett mycket rba jobb!


112 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
#31
hengxel skrev:
fränt att nån fixar upp lyxbilarna också big_smile kylläs suomalainen suomalaisen tunnistaa

Paljon kiitoksia smile

Första jag tänker på när jag ser en MB med finskt regnummer är 7 MM!! big_smile ser ut att bli bra dedär!

Haha jaa 7mm pumpen är i planerna, tack! smile

Verkar som ett roligt projekt:) Lycka till!

Tackar!

Trevlig läsning, inget störra merca fantast men visst kan man alltid ändra sig? smile du gör ett mycket rba jobb!

Ja visst går det:D Tack! smile


112 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#32
Update!

http://img3.imageshack.us/img3/1744/dsc1446x.jpg
En del bakvagnsgrejjer tillbaks på plats!

http://img255.imageshack.us/img255/1929/dsc1447j.jpg
Så blev det med de nya "vanliga" gas stötdämparna istället för nivåreglering.

http://img211.imageshack.us/img211/376/dsc1448d.jpg
Bränsle och bromsledningar, Dock inte så skicklig att fokusera med tjejens systemkamera big_smile

http://img192.imageshack.us/img192/8094/dsc1450j.jpg
Nya stagen:)

http://img822.imageshack.us/img822/4850/dsc1452.jpg
Vad allt ser rostigt ut! CRC spray som ljuger om det. Nya hand bromsbelägg+fjädrar.

http://img266.imageshack.us/img266/6366/dsc1444i.jpg
Putsat kåpan till diffklimpen lite..

http://img132.imageshack.us/img132/1219/dsc1458.jpg
http://img192.imageshack.us/img192/8501/dsc1457e.jpg
Det mesta monterat på vänstra sidan:)


1 051 Inlägg
9 januari 2011
#33
Det går unan om jag får säga det själv smile


75 Inlägg
10 januari 2011
#34
Går ju fint! big_smile

Vad hade du tänkt för låda till den?smile


hej vad gör du?
416 Inlägg
10 januari 2011
#35
thumbs up

"Enda felet på mercedes är att man inte ser stjärnan när man backar"

280 Inlägg
10 januari 2011
#36
schysst! smile

112 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
#38
Tackar! smile



Jolanki skrev:
Går ju fint! big_smile

Vad hade du tänkt för låda till den?smile

Getrag 717.404 från mb 190e 2,3 och 2,5 eller en 717.450 från mb e300 24v smile


75 Inlägg
10 januari 2011
#39
Okej! big_smile har själv tänkt byta låda i min 300tdt ja med big_smile


112 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
#40
Jolanki skrev:
Okej! big_smile har själv tänkt byta låda i min 300tdt ja med big_smile

Ja automat är inge kul smile har manuell i min men lådan är från 300d, tror inte det blir bra med 7mm pump big_smile



Sök