2951
Sök

Projekt: Mercedes 300 Superturbodiesel S124

Ombyggd MB 300 tdt.

154 458 Visningar
Projektet avslutat 30 maj 2012
679 Inlägg
11 januari 2011
#41
Känns som att lådan från 24v E300an är att överväga? smile


112 Inlägg
11 januari 2011
Trådstartare
#42
Constantine skrev:
Känns som att lådan från 24v E300an är att överväga? smile

jepp, getrag 275 med omvänd växelordning 1 an bakåt! smile den lär tåla en hel del.


244 Inlägg
11 januari 2011
#43
Seimon skrev:
Constantine skrev:
Känns som att lådan från 24v E300an är att överväga? smile

jepp, getrag 275 med omvänd växelordning 1 an bakåt! smile den lär tåla en hel del.

Omvänd växelordning? Ligger alla växlar åt andra hållet? :S

Akta dig för män i vita rockar Mvh//Flakis

112 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
#44
mbadriver skrev:
Seimon skrev:
Constantine skrev:
Känns som att lådan från 24v E300an är att överväga? smile

jepp, getrag 275 med omvänd växelordning 1 an bakåt! smile den lär tåla en hel del.

Omvänd växelordning? Ligger alla växlar åt andra hållet? :S

Jaa, 1 bakåt 2 framåt 3 bak osv hehe sportigt!


112 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
#45
Har haft fullt upp med jobbet så har inte hänt mycket på några dar nu,,

http://img442.imageshack.us/img442/6696/dsc1459y.jpg
Fått hem lite grejjer:)

http://img521.imageshack.us/img521/7564/dsc1475f.jpg
Spoilerbygget och nylackad mattvit fälg syns där.

http://img266.imageshack.us/img266/5274/dsc1473xeditera.jpg
Mattvita fälgar och sidokjolar. sänkning är dit photoshoppad av en kompis smile

http://img808.imageshack.us/img808/3144/dsc1462.jpg
Sidokjol med gelcoat på

Bara att åka iväg till garaget och fortsätta nu smile


36 Inlägg
679 Inlägg
12 januari 2011
#48
Ser bra ut smile fortsätt så!
Mvh.


112 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
#49
Constantine skrev:
Ser bra ut smile fortsätt så!
Mvh.

Tack! försöker, projekttråden funkar bra för inspiration big_smile


36 Inlägg
12 januari 2011
#50
Jo tack det kan ja hålla med dig om! Hade tänkt att göra nå liknande på min, totalfixa allt smile


112 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
#51
Här kommer bilder på tankombyggnaden:

http://img842.imageshack.us/img842/9104/img0056yi.jpg
Tanken när jag tog ner den.

http://img255.imageshack.us/img255/9198/dsc1479w.jpg
Lackad, 2K epoxy + 2K svart.

http://img262.imageshack.us/img262/9601/dsc1480w.jpg
http://img696.imageshack.us/img696/6216/dsc1483o.jpg
Undersidan av tank urkapad i sidorna för att ge plats åt twinpipes:) Lackad med epoxy sen body och tillsist svart.

http://img209.imageshack.us/img209/9138/dsc1488g.jpg
Rostfria bultar, muttrar, brickor till typ 98% under bilen smile
Senast redigerat av Seimon (18 januari 2011)


3 292 Inlägg
19 januari 2011
#52
Jag är helt impad.. ser skitbra ut verkligen.. du gör ett kanonbra jobb tycker jag... men undrar lite kring getrag lådorna.. är det samma på Mercedes som på BMW.. ?   alltså sprängkåpa o sånt.. vilka passar det imellan osv osv..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

112 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#53
Danne_1977 skrev:
Jag är helt impad.. ser skitbra ut verkligen.. du gör ett kanonbra jobb tycker jag... men undrar lite kring getrag lådorna.. är det samma på Mercedes som på BMW.. ?   alltså sprängkåpa o sånt.. vilka passar det imellan osv osv..

Trevligt, tackar!! Nej inget passar mellan märkena, sprängkåpor, utväxling, växelspaks länkage, skiljer. så antingen adapter eller att svetsa om sprängkåpan behövs. Sen så tar ju BMW hastighets signal från bakaxeln och w124 med vajer från växellådan, går dock att lösa med w126 mätare och givare till diffen.


3 292 Inlägg
19 januari 2011
#54
Seimon skrev:
Danne_1977 skrev:
Jag är helt impad.. ser skitbra ut verkligen.. du gör ett kanonbra jobb tycker jag... men undrar lite kring getrag lådorna.. är det samma på Mercedes som på BMW.. ?   alltså sprängkåpa o sånt.. vilka passar det imellan osv osv..

Trevligt, tackar!! Nej inget passar mellan märkena, sprängkåpor, utväxling, växelspaks länkage, skiljer. så antingen adapter eller att svetsa om sprängkåpan behövs. Sen så tar ju BMW hastighets signal från bakaxeln och w124 med vajer från växellådan, går dock att lösa med w126 mätare och givare till diffen.

Ahaa ok... har en liten tanke på att undersöka möjligheterna med att lägga en 300 dieselsexa i en Volvo 760.. och tänkte lite på vilken låda man ska ha till det...  samt hur oljetråget passar i Volvo..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

112 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#55
Danne_1977 skrev:
Seimon skrev:
Danne_1977 skrev:
Jag är helt impad.. ser skitbra ut verkligen.. du gör ett kanonbra jobb tycker jag... men undrar lite kring getrag lådorna.. är det samma på Mercedes som på BMW.. ?   alltså sprängkåpa o sånt.. vilka passar det imellan osv osv..

Trevligt, tackar!! Nej inget passar mellan märkena, sprängkåpor, utväxling, växelspaks länkage, skiljer. så antingen adapter eller att svetsa om sprängkåpan behövs. Sen så tar ju BMW hastighets signal från bakaxeln och w124 med vajer från växellådan, går dock att lösa med w126 mätare och givare till diffen.

Ahaa ok... har en liten tanke på att undersöka möjligheterna med att lägga en 300 dieselsexa i en Volvo 760.. och tänkte lite på vilken låda man ska ha till det...  samt hur oljetråget passar i Volvo..

Tråget kan ja tänka mig passar ok, större delen av det är nära blocket så sumpen som är lägre kanske ryms framför frambalken. Mercas 717.404 eller 717.450. BMW ZF har ja sett nån annons på färdit omsvetsade och de är ju även en intressant låda.


3 292 Inlägg
19 januari 2011
#56
Ja 300 dieseln är ju en ganska lång motor och är nog ganska stora chans att den passar ganska bra i Volvo 7 serien.. nya motorfästen tror jag heller inte är speciellt svårt att bygga... minns inte riktigt hur det är med oljetryckskontakten på 300 dieseln.. ? tror kanske man får bygga nån adapter eller nåt... ?

Vet heller inte hur hållaren till oljefiltret passar i Volvo... kanske riskt att det tar i styrstången och/eller några andra grejer..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

112 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#57
Danne_1977 skrev:
Ja 300 dieseln är ju en ganska lång motor och är nog ganska stora chans att den passar ganska bra i Volvo 7 serien.. nya motorfästen tror jag heller inte är speciellt svårt att bygga... minns inte riktigt hur det är med oljetryckskontakten på 300 dieseln.. ? tror kanske man får bygga nån adapter eller nåt... ?

Vet heller inte hur hållaren till oljefiltret passar i Volvo... kanske riskt att det tar i styrstången och/eller några andra grejer..

Ja , rakt av passar inte motorn, det där är vel nog bara småsaker av vad komma skall. hehe


3 292 Inlägg
19 januari 2011
#58
Har fått lite inside information om att den motorn ska passa ganska bra i Volvo 7 serie..

Men för att återgå till ditt projekt... kommer du att göra nåt åt motorn.. ? eller blir det bara att köra som den är.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

112 Inlägg
19 januari 2011
Trådstartare
#60
Danne_1977 skrev:
Har fått lite inside information om att den motorn ska passa ganska bra i Volvo 7 serie..

Men för att återgå till ditt projekt... kommer du att göra nåt åt motorn.. ? eller blir det bara att köra som den är.. ?

Ska nog bli åtgjord, har framvagnen kvar nu att renovera, har sönder allt plåckat där och H&R cup kit fjädrar och dämpare ska dit. Sen blir det holset hx35 turbo, 3'' intercooler, 7mm pumpelement. För att få ut mer effekt då så blir det väl renovering och värre stakar i motorn och större turbo..(eller kanske en om606 helt enkelt blir billigare endå) och växellådan, drivaxlar, diff, koppling behövs ju uppgraderas förstås.



Sök