2583
Sök

"Enögda" bilar

122 Inlägg
21 december 2010
#21
RinorGDI skrev:
en fråga som kanske inte tillhör tråden...hur är det med xenon konvertering...va säger de på besiktningen de har längre livstid än halogen....och jag har ett dåligt förflutet med halogen lampor

Absolut förbjudet enligt den heliga byråkratin! Sen är ju frågan vem fan det är som bryr sig så länge du inte bländar. Se till att skaffa lampor som är utformade för reflektorstrålkastare om du nu har sådana.


338 Inlägg
21 december 2010
#22
ookej okej tack för svaret ...ja vet inte vad men halogen är de värsta som finns

Audi S4 SuperCharged

1 827 Inlägg
21 december 2010
#23
steifan skrev:
Humor:

Meganen var illa men inte så farlig. Tror jag bytte den på 20 min utan att ta av hjulet, dock andra sidan om det spelar in.

Honda Jazz däremot... Ge er inte in på det bara, det slutade med att jag skruvade av hela fronten och tog in lamporna i köket för att byta.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Saabifierad
2 031 Inlägg
21 december 2010
#24
RinorGDI skrev:
ookej okej tack för svaret ...ja vet inte vad men halogen är de värsta som finns

Det är ingen större skillnad mellan xenon och halogen förutom att xenon ger ifrån sig en ljusblått ljus, det utvecklar ingen större värme så snö på framlamporna smälter ej samt att dom är bländande för andra trafikanter så fort man åker på minsta lilla ojämnhet.

Summa summarum jag förstår ej varför man kan tycka detta är bra.

Trist förövrigt att chattrollet har skapat denna tråd hmm

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

4 637 Inlägg
21 december 2010
#25
Slash skrev:
RinorGDI skrev:
ookej okej tack för svaret ...ja vet inte vad men halogen är de värsta som finns

Det är ingen större skillnad mellan xenon och halogen förutom att xenon ger ifrån sig en ljusblått ljus, det utvecklar ingen större värme så snö på framlamporna smälter ej samt att dom är bländande för andra trafikanter så fort man åker på minsta lilla ojämnhet.

Summa summarum jag förstår ej varför man kan tycka detta är bra.

Trist förövrigt att chattrollet har skapat denna tråd hmm

Jo, fyfaan så de bländar. Oftast att man inte ser något vid möte. Dessutom kör de oftast med trasiga lampor då byte är dyrt. Jag är emot xenon. Och stanna varannan meter för att ta bort snö verkar inte bekvämt.
Senast redigerat av EmilHammarlund (21 december 2010)

Game On!
244 Inlägg
21 december 2010
#26
kostade 1800kr att byta lampa på BMW´n. Den har xenon. och trotts inlämning på BMW så blev de helt åt helvete så de blev ombesiktning på felaktigt inställda lysen. Helt jävla otroligt är min mening


338 Inlägg
21 december 2010
#27
ja lampor bytade jag också på min bmw 523 xenon men inte fan gjorde ja de hos bmw ....dom sa att ja var tvungen att ta bort angel eyes för att de inte är för min bil...o de allt jobb skulle kosta mig ca 5000 ....

Audi S4 SuperCharged

Smålänning
7 883 Inlägg
21 december 2010
#28
EmilHammarlund skrev:
Slash skrev:
RinorGDI skrev:
ookej okej tack för svaret ...ja vet inte vad men halogen är de värsta som finns

Det är ingen större skillnad mellan xenon och halogen förutom att xenon ger ifrån sig en ljusblått ljus, det utvecklar ingen större värme så snö på framlamporna smälter ej samt att dom är bländande för andra trafikanter så fort man åker på minsta lilla ojämnhet.

Summa summarum jag förstår ej varför man kan tycka detta är bra.

Trist förövrigt att chattrollet har skapat denna tråd hmm

Jo, fyfaan så de bländar. Oftast att man inte ser något vid möte. Dessutom kör de oftast med trasiga lampor då byte är dyrt. Jag är emot xenon. Och stanna varannan meter för att ta bort snö verkar inte bekvämt.

Men dom ska ju hålla längre sägs det.

Dock kostar en H4 45 kr, H7 90 kr. En Xenonlampa kostar ca 500-900 kr. Frågan är om dom håller 10 ggr längre.
En H4 håller oftast länge i stora strålkastare. Ibland väldigt länge. 6-7 år elelr typ 7000 mil är inte ovanligt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Game On!
244 Inlägg
21 december 2010
#29
sen lyser ju xenon bättre än halogen och av den anledningen att föredra


4 637 Inlägg
21 december 2010
#30
joQue skrev:
sen lyser ju xenon bättre än halogen och av den anledningen att föredra

Och trevligare ljus för föraren vad jag hört?
Både för- och nackdelar. Kommer nog utvecklas till det bättre får vi hoppas.

Muttley
21 december 2010
#31
har byttat säkert 10 gånger per sida detta året på V70 06.  Vänster lampa är för jävlig. Får ta bort en kåpa samt att man inte ser vad man gör. Utan får sikta med 2 fingrar och går de åt helvete i mörker så kan man lika gärna skita i det.

Både 740 och v40 jag har är 100 gånger bättre.  Mycket av skitet de har i motorrum idag hade de kunnat sätta på andra platser.

Smålänning
7 883 Inlägg
21 december 2010
#32
tkd_rille skrev:
har byttat säkert 10 gånger per sida detta året på V70 06.  Vänster lampa är för jävlig. Får ta bort en kåpa samt att man inte ser vad man gör. Utan får sikta med 2 fingrar och går de åt helvete i mörker så kan man lika gärna skita i det.

Både 740 och v40 jag har är 100 gånger bättre.  Mycket av skitet de har i motorrum idag hade de kunnat sätta på andra platser.

Hur långt kör du?

Mina lampor fram höll 5000 mil i min ägo, sen hur länge dom suttit i bilen innan vet jag inte.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Muttley
21 december 2010
#33
twin_cam skrev:
tkd_rille skrev:
har byttat säkert 10 gånger per sida detta året på V70 06.  Vänster lampa är för jävlig. Får ta bort en kåpa samt att man inte ser vad man gör. Utan får sikta med 2 fingrar och går de åt helvete i mörker så kan man lika gärna skita i det.

Både 740 och v40 jag har är 100 gånger bättre.  Mycket av skitet de har i motorrum idag hade de kunnat sätta på andra platser.

Hur långt kör du?

Mina lampor fram höll 5000 mil i min ägo, sen hur länge dom suttit i bilen innan vet jag inte.

Jag tror jag kört runt 12 tusen totalt i år. Jag är sjukt missnöjd med de lamporna. Har ett lager i handsfacket på bilen för att inte köra med ett ljus när de är mörkt.
De snacka nått om för hög spänning när man startade bilen. Och de är inte enbart min bil utan de är kollegornas bilar med som fått byta så ofta.
Vi startar ju bilarna rätt ofta beroende på hur länge vi måste stå stilla om dagarna.

Tvivlare
2 266 Inlägg
21 december 2010
#34
tkd_rille skrev:
twin_cam skrev:
tkd_rille skrev:
har byttat säkert 10 gånger per sida detta året på V70 06.  Vänster lampa är för jävlig. Får ta bort en kåpa samt att man inte ser vad man gör. Utan får sikta med 2 fingrar och går de åt helvete i mörker så kan man lika gärna skita i det.

Både 740 och v40 jag har är 100 gånger bättre.  Mycket av skitet de har i motorrum idag hade de kunnat sätta på andra platser.

Hur långt kör du?

Mina lampor fram höll 5000 mil i min ägo, sen hur länge dom suttit i bilen innan vet jag inte.

Jag tror jag kört runt 12 tusen totalt i år. Jag är sjukt missnöjd med de lamporna. Har ett lager i handsfacket på bilen för att inte köra med ett ljus när de är mörkt.
De snacka nått om för hög spänning när man startade bilen. Och de är inte enbart min bil utan de är kollegornas bilar med som fått byta så ofta.
Vi startar ju bilarna rätt ofta beroende på hur länge vi måste stå stilla om dagarna.

Saab installerade resistorkablar till sina strålkastare i bl.a nya 9-3 för att dra ner krämen lite och spara lampor. Kanske något för dig?

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Muttley
21 december 2010
#35
MantaRobin skrev:
tkd_rille skrev:
twin_cam skrev:

Hur långt kör du?

Mina lampor fram höll 5000 mil i min ägo, sen hur länge dom suttit i bilen innan vet jag inte.

Jag tror jag kört runt 12 tusen totalt i år. Jag är sjukt missnöjd med de lamporna. Har ett lager i handsfacket på bilen för att inte köra med ett ljus när de är mörkt.
De snacka nått om för hög spänning när man startade bilen. Och de är inte enbart min bil utan de är kollegornas bilar med som fått byta så ofta.
Vi startar ju bilarna rätt ofta beroende på hur länge vi måste stå stilla om dagarna.

Saab installerade resistorkablar till sina strålkastare i bl.a nya 9-3 för att dra ner krämen lite och spara lampor. Kanske något för dig?

De hade faktiskt varit något. Får ta upp de med mekanikern som tar hand om bilarna. eller fixa själv. Lätt och fixa kanske ?

Tvivlare
2 266 Inlägg
21 december 2010
#36
tkd_rille skrev:
MantaRobin skrev:
tkd_rille skrev:

Jag tror jag kört runt 12 tusen totalt i år. Jag är sjukt missnöjd med de lamporna. Har ett lager i handsfacket på bilen för att inte köra med ett ljus när de är mörkt.
De snacka nått om för hög spänning när man startade bilen. Och de är inte enbart min bil utan de är kollegornas bilar med som fått byta så ofta.
Vi startar ju bilarna rätt ofta beroende på hur länge vi måste stå stilla om dagarna.

Saab installerade resistorkablar till sina strålkastare i bl.a nya 9-3 för att dra ner krämen lite och spara lampor. Kanske något för dig?

De hade faktiskt varit något. Får ta upp de med mekanikern som tar hand om bilarna. eller fixa själv. Lätt och fixa kanske ?

Mja, inte så jättesvårt. Kablarna kostar runt 130:- styck hos din Saab-handlare. Sen handlar de väl om kanske en timmes klipp o klistra i originalkablaget. smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Smålänning
7 883 Inlägg
21 december 2010
#37
tkd_rille skrev:
MantaRobin skrev:
tkd_rille skrev:

Jag tror jag kört runt 12 tusen totalt i år. Jag är sjukt missnöjd med de lamporna. Har ett lager i handsfacket på bilen för att inte köra med ett ljus när de är mörkt.
De snacka nått om för hög spänning när man startade bilen. Och de är inte enbart min bil utan de är kollegornas bilar med som fått byta så ofta.
Vi startar ju bilarna rätt ofta beroende på hur länge vi måste stå stilla om dagarna.

Saab installerade resistorkablar till sina strålkastare i bl.a nya 9-3 för att dra ner krämen lite och spara lampor. Kanske något för dig?

De hade faktiskt varit något. Får ta upp de med mekanikern som tar hand om bilarna. eller fixa själv. Lätt och fixa kanske ?

Ja, en svag restostor bara på varje + eller -kabel.

Inget kraftigt då, utan några ohm bara så spänningen sjunkar från t.ex 13v till 12v

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Muttley
21 december 2010
#38
twin_cam skrev:
tkd_rille skrev:
MantaRobin skrev:

Saab installerade resistorkablar till sina strålkastare i bl.a nya 9-3 för att dra ner krämen lite och spara lampor. Kanske något för dig?

De hade faktiskt varit något. Får ta upp de med mekanikern som tar hand om bilarna. eller fixa själv. Lätt och fixa kanske ?

Ja, en svag restostor bara på varje + eller -kabel.

Inget kraftigt då, utan några ohm bara så spänningen sjunkar från t.ex 13v till 12v

Ska ta upp de till mekanikern när jag träffar han näste gång så får han fixa de smile tack för tipset faktiskt.

Tvivlare
2 266 Inlägg
21 december 2010
#39
tkd_rille skrev:
twin_cam skrev:
tkd_rille skrev:

De hade faktiskt varit något. Får ta upp de med mekanikern som tar hand om bilarna. eller fixa själv. Lätt och fixa kanske ?

Ja, en svag restostor bara på varje + eller -kabel.

Inget kraftigt då, utan några ohm bara så spänningen sjunkar från t.ex 13v till 12v

Ska ta upp de till mekanikern när jag träffar han näste gång så får han fixa de smile tack för tipset faktiskt.

De tycker jag! smile Inga problem! Alltid kul att hjälpa till smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

270 Inlägg
21 december 2010
#40
En skum grej är ju att nästan alla enögda bilar även har ett trasigt parkeringsljus på samma sida.Dessutom brukar det hela lyset blända extra mycket.



Sök