2297
Sök

beemern,s bmw 1602.. lite fräsiga delar.

.......
2 655 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
#1
jaha mörkt o trist ute så får göra en liten vintertråd om vad som ska göras i vinter inför "crusing 2012" big_smile.


har börjat med en ny motor till att börja med, byggtiden är ganska lång just nu så kör med gamla motorn medans.


följande setup:

BLOCK
* 2,2L block
* viktade kolvar o stakar
* lättat svänghjul
* balanserad vev, svänghjul och koppling
* oljetråg med skvalpplåtar (klart)

TOPP
* större ventiler (48-39mm)
* 336 graders kam
* värre vippor
* dubbla ventilfjädrar (har)
* portade oljekanaler ner mot blocket för bättre oljeflöde
* sfäriska förbränningsrum
* m3e30 toppackning


IN/UT
* 41mm hojförgasare (flödar mer än weber 45)
* egenbyggt insug
* matchportat 4-2-1 extraktor (byggs just nu)
* 2,5" system med 2st simons.

ÖVRIGA GREJER
* 6-pucks sinterlamell med 325ans tryckplatta (har tryckplatta)
* oljekylare (har)
* volvo 240 kylare med elfläkt (har)
* 5vxl låda från m535 eller ev en getdrag sportlåda med 1an bakåt.


har börjat lite smått med motorblocket, borrat alla oljekanaler från 6 till 7mm för ökad oljesmörjning men behåller bra oljetryck, portat upp nerrinningskanalerna för oljan från toppen och ner för att det var grov yta, gjutkanter och sånt skit för att oljan ska rinna ner fortare så inte oljetråget sugs tomt då motorn ska varva rätt friskt (7500-9000v/min)

http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/block2-1.jpg

http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/block3-1.jpg


gamla extraktort sittande på en skrottopp, gamla extraktort skrotas då kollektorn och 2 rör var helt oanvändbar, ska dock användas som mall först till nya extraktort som kommer hamna på nya motorn där alla rör ska bli lika långa
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2379.jpg

http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2380.jpg

nya bromsoken, volvo 4kolvsok, kommer monteras tillsammans med hubbar från e21 320 och e21 323 ventilerade skivor = stora ventilerade skivbromsar fram:D.
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/103_0599.jpg

nya rören som ska kapas av alla skarvändar på och svetsas ihop till ett nytt 4-1 extraktor:)
samt nya bromsoken och lite stereo grejer bara för att man ska ha någonting att lyssna på vid långturer.
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2388.jpg

41mm mc förgasarna, har delat dom 2-2 för att insuget ska få bättre vinkel och alla 4 rör bli likadana.
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2387.jpg
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2386.jpg
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2381.jpg



har inte tagit någon bild än men har köpt en bur och helt nya trösklar som kommer bytas o monteras så fort som bara möjligt.
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/GataStor.jpg

skulle även beställa 2st såna här stolar men dom var slut så kommer inga fören mars april:(.
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/stolar.jpg


mera kommer, hade inte mer bilder upplagt just nu:) bara kommentera som tokar om de är något intressant smile
Senast redigerat av beemern (10 april 2012)

43 Inlägg
20 december 2010
#2
Nice! smile

.......
2 655 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#3
ja de tycker jag allt:P. har börjat sätta ihop extraktort nu smile.

.......
2 655 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#4
hände lite idag me. var iväg på räjserbutiken i stan och handlade silikonslang och klammer.

har delat förgasarna riktigt nu också så ska bara svetsa dit förlängning mellan stagen så är dom färdiga för start.

http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2390-1.jpg
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2389.jpg


har även kommit en bit med extraktort är väl bara första 2 bitarna som är klar men har satt ena röret hela vägen bara för att hålla som mall vart rören mot toppen ska sluta.
OBS: alla skarvändar ska kapas bort så rören kommer svetsas kant i kant.

http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2393.jpg

http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2392.jpg

.......
2 655 Inlägg
23 december 2010
Trådstartare
#5
va jäkla typiskt, skulle sätta mej här och göra en uppdatering och upptäcker att jag glömt kameran:(.

har iallfall blivit klar med 2 av rören nu från 3e o 4e cyl. så är bara 1a och 2a kvar nu så ska man väl prova så de får riktigt plats överallt innan man börjar svetsa något tongue.
lägger in bilder här så fort jag har vägarna förbi igen:P.

328 Inlägg
24 december 2010
#6
Hur löser du insug och gaswire? Sugen på att göra nåt liknande på min, hihi!
Vart köpte du förgasarna?

.......
2 655 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
#7
joockee skrev:
Hur löser du insug och gaswire? Sugen på att göra nåt liknande på min, hihi!
Vart köpte du förgasarna?

så här sitter de. köpte dom på blocket, finns en firma där som säljer.
http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/frgasare-1.jpg

här är firman som säljer http://www.blocket.se/stockholm/Forgasa … =3&w=3

328 Inlägg
24 december 2010
#8
Ser intressant ut! smile Ska forska lite i det, vad mer som behövs göras för att få lite effekt och så smile

.......
2 655 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
#9
joockee skrev:
Ser intressant ut! smile Ska forska lite i det, vad mer som behövs göras för att få lite effekt och så smile

ja hade de inte varit för att de tar lite lång tid för mej att få till nya motorn så hade du lätt fått köpa den som sitter i nu :p med mc förgasarna på den motorn så hade du haft runt 150hk:).

är de standard 1,8l motor du har nu?

328 Inlägg
24 december 2010
#10
Aa kör en helt original 1,8l m10 med mekaniskt insprut. Vill få lite mer effekt i den wink hehe

.......
2 655 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
#11
joockee skrev:
Aa kör en helt original 1,8l m10 med mekaniskt insprut. Vill få lite mer effekt i den wink hehe

aha okej tongue. men börja med att leta efter ett 2liters block, tänkte tipsa att du skulle leta efter en topp som heter e12 men då din är insprutare så har du ju redan stora kanalerna, dock kommer jag inte ihåg nu om de sitter stora ventilerna i dom, annars är det e12 topp du ska ha:)

är du så pass händig att du kan fixa dit mc förgasare så gör de, du behöver ingen soppapump som drivs av kammen på dom då förgasarna själv suger åt sej soppan så är ingen större mod så, är högst armaturen i tanken som måste bytas i så fall men troligen inte.

tips:

2 liters block
planad topp
mc förgasare
beg trimkam i bra skick
ett välbyggt extraktor (kanske kan bygga ett åt dej billigt)


då har du en ganska trevlig motor för inte så mycke pengar:)

328 Inlägg
24 december 2010
#12
Låter ju inte allt för svårt wink hehe

.......
2 655 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
#13
nej då inte alls svårt tongue.


en liten uppdate så här lagom till jul smile


man kan säga att 2 rör är klara för svetsning, de ena ligger bara lutat mot för att visa ungefär hur de kommer vara draget, rör nr  4-3- -1 är färdigmätt kan man säga, skiljer 5mm i längd på ena föret men de går att justera bort när rören kommer att svetsas ihop. kvar att byta  2-1ans rör längst fram, de främre ska dras lika för rätt längd, de näst längst fram ska dras ytterst lite längre.

http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/DSC00289.jpg

http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/DSC00287.jpg

http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/DSC00288.jpg



knepigt de är så dåligt me kommentarer här, alla andra trådar me liknande saker brukar de hagla gnäll och skitsnack att man gör fel tongue. kanske betyder att jag gör helt rätt då me andra ord haha.

.......
2 655 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
#14
går sakta men säkert framåt smile.


har börjat punkta ihop rören för att kunna testa de i bilen så de får plats och kan säga att de är bara millimeter det handlar om att den tar i innerskärmen och kommer få lossa på motor o låda och lyfta de ve 20cm för att ens få dit extraktort för att de är så trångt på den sidan avgaset går, kör dock med väldigt hårda kuddar på både motor och låda så de kommer inte ta i innerskärmen. fick dra om röret närmast torpeden också för de gick uppåt för tidigt så tog i torpedväggen.

http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2400.jpg

http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2399.jpg



på förgasarna har jag också kommit en bit, har delat alla fyra för att få dom helt rakt mot kanalerna på toppen, har kvar att svetsa om stagen mellan gasarna så dom når åt varandra och ett litet rörproblem (längre ner på sidan), ändast test insugsrör på 2av dom, kommer bytas ut och svetsas i alu så fort jag hittar ett insprutar insug att kapa flänsarna av.

http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2398.jpg

http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2397.jpg

http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2396.jpg


och här är problemet, hur ska man lyckas förlänga dessa rör då packningen sitter ända där inne vid korsningen, bränslerören löste jag med att kapa av på mitten och sätta slang på varje ända och blir T-kors mellan dom sen men de här rören (tryckutjämningen för soppan) sitter ända in så finns inget som sticker ut och sätta slang på:/.

http://i280.photobucket.com/albums/kk199/beemerlasse/IMG_2402.jpg

1 049 Inlägg
30 december 2010
#15
336!? Ska du köra med bilen på gata ? Blir problem med tomgång, dör lätt under 4000rpm.

Edit; Hjälper för närvarande en kamrat som inköpt en opel GT, trimmad för bana, okörbar på gata.
Senast redigerat av tommyhjortasen (30 december 2010)

.......
2 655 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
#16
blir både gata och bana, är inte tänkt att bilen ska köras som folk med heller så de löser sej nog tongue. går att få en bmw motor med den kammen att gå bra hela vägen om man trixar lite smile

1 049 Inlägg
30 december 2010
#17
Det går inte. Kör själv BMW 2002 touring -73:a, milt trimmad. Men det är klart bilen kan vara rolig att leka med på gatan.

979 Inlägg
30 december 2010
#18
ska lätt följa denna tråden då du bygger eget extraktor:D jag trodde att vanliga avgasrör inte va lämpade att bygga grenrör på då dom är tunna samt 2" stora?!

Hpc

.......
2 655 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
#19
tommyhjortasen skrev:
Det går inte. Kör själv BMW 2002 touring -73:a, milt trimmad. Men det är klart bilen kan vara rolig att leka med på gatan.

enl va jag forskat fram så finns de dom som fått m10 motorer att gå rätt bra på gata både med 304/316 och 324 eller va den nu hette så borde ju gå att få den rätt bra på en 336a också. beror på hur långa trattar m.m också hur den drar på botten och toppen av varven. har typ högvis me papper och info om olika mått och skit så ska nog få den att gå fint på gata me wink

.......
2 655 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
#20
AnderssonE30 skrev:
ska lätt följa denna tråden då du bygger eget extraktor:D jag trodde att vanliga avgasrör inte va lämpade att bygga grenrör på då dom är tunna samt 2" stora?!

jodå de funkar fint de. extraktorröret jag kapar sönder som mall för att bygga detta var också byggt i samma sorts rör som avgasrör fast dom var bockade och inte svetsade bitar så som jag gör nu. det är 45mm rör (2tum är 50mm)  smile


Sök