3543
Sök

Volvo 745-90 ingen ström till bränslereläet men till säkringen? någon som har el shema över det? TACK!

18 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#1
Volvo 745-90 ingen ström till bränslereläet men till säkringen? någon som har el shema över det? TACK!
finns det fler relä under huven, tipps på var jag ska börja söka? pumpen går om jag ger direkt ström, men kommer ingen ström mellan säkringen o reläet inne i bilen??

925 Inlägg
20 december 2010
#2
har du kolla så du har tröm efter säkringen?

Feel The Difference

18 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#3
jag har ström till säkringen, och säkringen är hel,så det har jag .. men kablarna går inte till relät direkt utan till nått annat som jag inte vet var..så behöver ha ett el shema över de.hmm om ingen har något bra förslag på var jag ska kika?

Smålänning
7 887 Inlägg
20 december 2010
#4
http://www.volvoracing.se/volvo_700.htm

Mer specifikt:
http://www.volvoracing.se/Volvo%20Info/ … %20-89.pdf
Där är hela bilen.

Har själv använt det. HAr det utskrivet, skruret och tejpat till ett. Funderar på att rama in o hänga i Garaget smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

18 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#5
Tack smile lite svår läst hehe och jag har ingen skrivare sad hum.. får väl skissa av de jag behöver,..

18 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#6
Hittade precis ett jag behöver nu! big_smile
http://89.221.240.100/forum/viewtopic.p … t&sd=a
till alla som har problem med bränsle elektroniken!

10 287 Inlägg
20 december 2010
#7
Men hade du inte en 90:a? Det du länkar till är ju gamla varianten av bränslerelä.

Går det inte en brun direkt från säkring ett till terminal 30 på bränslereläet på din?

/Göran

Glenn_s skrev:
Hittade precis ett jag behöver nu! big_smile
http://89.221.240.100/forum/viewtopic.p … t&sd=a
till alla som har problem med bränsle elektroniken!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

18 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#8
humm fan stämmer nog de ja ..hmm vet att det sitter ett relä till under huven nu på höger sida, men fattar inte vart strömmen sticker av.. borde väl gå att koppla förbi kablen som inte ger ström?

18 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
#9
nej går till 1(bränsle pump,motor styrning) och 11 bränslepump i tank. kan det ha något med baklyserna att göra? jord? ström etc.. massa dåliga kablar där bak.
men ska prova och byta ett relä som sitter fram i morgon om jag får tag i det i trondheim.

10 287 Inlägg
21 december 2010
#10
Reläet under huven (sitter på bilens vänstra sida - samma som ratten - så vitt jag vet på alla 740/940) är ett så kallat radioavstörningsrelä. Detta matar spridarna och tändspolen (bara spridarna på sugis).. Radioavstörningsreläet får sin ström direkt från batteriet (röd kabel) och styrs från bränslepumpsreläet (blå/gul kabel).
Så om inte bränslepumpsreläet drar - då drar inte radioavstörningsreläet. Och bränslepumpsreläet styrs från styrboxen för bränsle - pinne 20 och 21 - som jordar för att dra bränslepumpsreläet. Så om inte bränsleboxen tycker att allt är ok - eller om den är trasig - då drar inget av reläena.

Nu har jag inte schema till exakt 90 tillgängligt, men 940 93 är bra precis lika:
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/9 … 940-93.htm

Är det en sugis eller turbo du har?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

18 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#11
Okey bra info!stämmer med kablarna ja, men vad menar du med pinne? det är en sugis:) och den måste starta idag .. ska köra 100 mil i morgon...hehe

10 287 Inlägg
21 december 2010
#12
"pinne" av engelskans "pin" - kontaktstift. Dvs "stift 20 och 21".

Och om det är en sugis så är det bara spridarna som får sin ström via radioavstörningsreläet.

Så här ser det ut för att hela skiten skall lira:

- Man vrider på startnyckeln

- Startmotorn snurrar

- Tändboxen hittar pulser från tändlägesgivaren och kollar att dom kommer som dom ska.

- Tändboxen skickar en signal till bränsleboxen som berättar att motorn snurrar som den ska och att gnista är på väg.

- Bränsleboxen jordar stift 20 och 21 och drar därmed igång bränslereläet som börjar skicka +12V till pumpar, lambda, radioavstörningsreläets spole och liet annat jox.

- Radioavstörningsreläet drar och skickar +12V till spridarna.

- Bränsleboxen har under tiden börja skicka (korta) jordpulser till spridarna så att bensin skall komma in i cylindrarna.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

18 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#13
okey! tack göran! ska kolla jordningen till stiften då!

10 287 Inlägg
21 december 2010
#14
Om man VET vad man sysslar med så kan man lyfta på bränslereläet och bygla i sockeln för att prova. Är men inte hemma på exakt vad man sysslar här så låter man bli. Det går alldeles fin-fint att bränna upp sin bränslebox om man gör fel.
(Jag redigerar mig själv lite här: Gör inte detta om du inte är jättesäker på vad du gör. Man kan fylla cylindrarna med bensin om man inte är vaken)


Kommentar till inlägg nr 12:

Det går dessutom en signal (lastsignal) från bränsleboxen till tändboxen som säger "tjena, jag lever". Har man problem av den arten du har så brukar man läsa ut felkoderna från tändboxen och kolla att inga felkoder finns där. För om felkoden för lastsignal (1-4-4) finns lagrad i tändboxen så kan tyvärr bränsleboxen vara rökt.

Felkoder. Se inlägg nr5:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=106228

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

18 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#15
Tack tack smile kan bli lättare och hitta felet nu kasnke hehe ... nja vet inte vilka kablar som är till vad så vågar inte bygla den, har mätt upp kablarna till bränsle reläet och dit kommer ingen ström,har hafft lite problem innan men den har alltid funkat! och reläet är helt. bilen startar när jag kör stargas, så det ända jag vill ha är ström till relät då vet jag att den går! ska ut o kolla fel kod nu:) tackar så mkt för hjälpen!

10 287 Inlägg
21 december 2010
#16
Ohyggligt konstigt? Är det nån som har rotat runt och byggt om i elcentralen?
Från säkring 1 går ström till bränslereläet och till bränsleboxen (brukar vara Brun respektive Vit kabel).

Måste bara fråga: Är du bombsäker på att säkring 1 är hel? Har du mätt den?

Och du får ingen spänning alls till terminal 30 på bränslereläet?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

18 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#17
japp bomb säker,har testat olika big_smile, kablarna är brun/rosa tror ja de var..  nix ingen spänning och ingen som rotat och byggt om.. och inga fel koder : / fan.. hum ja får väl riva lite i skiten o ge reläet lite ström själv? kommer ju fan till säkringen:/

18 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#18
kollade igen med tändboxen.. när jag har den i 2 så lyser den svagt hela tiden??? samma i 6.. tror det kan vara kortis nån stans? trycker på knappen så lyser den starkt, men inga blinkningar.

10 287 Inlägg
21 december 2010
#19
Då får inte boxarna ström som dom ska. Dom matas också via säkring nr 1. Att motorn startar ändå på startgas beror på att boxarna dessutom matas direkt via batteriet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

18 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
#20
Problemet löst! pumpen gick igång när jag tog bort reläet som sitter framför bränsle reläet?och skickade ström bakvägen.. haha står HELLA på det men har inget med lyserna att göra.. ja jag skiter i vilket nu funkar den! big_smile


Sök