3149
Sök

VVem blir Vållande ?

95 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
hände nydligen idag ..

Bil framför mig ställer upp bilen i kurvan lägger sig i diket med baken ut mot vägen .. ja försöker väja , händer dock inget, eftersom det var isgata och ja har dubbfria däck . smäller med honom bak mot bak typ ..
kan inte underlaget göra nått åt min fördel eller äre helt jävla enkelt mitt fel för han klanta sig , höll säkert 2 snöstolpars avstånd ..

183 Inlägg
22 december 2010
Vadå sladdade han medvetet eller var det en olycka?
var det en olycka lär nog du betala självrisk, var det medvetet ska du försöka få bevis i form av vittnen t.ex för att döma han, därav få gratis ersättning(?)

1 339 Inlägg
22 december 2010
Kanske 50/50 men ska man hårddra det så är det nog ditt fel eftersom du i förhållande till väglaget verkar ha haft en för hög hastighet alternativt/och för kort avstånd

95 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
hade inte räkt med 1km avstånd .. de bara gled när man bromsa , o han sladda ju medvetet tongue . ja försökte ju bara undvika honom och med en bakhjulsdriven bil ställer den ju bara upp sig . de gick åt helvete istället

Biltokig
310 Inlägg
22 december 2010
skule gissa på att ni får stå för era egna skador.

Harè bra

yrkeschaufför
709 Inlägg
22 december 2010
det blir nog 50/50, det är svårt att säga, det blir väl någon form av utredning, men om han gjorde det med flit och det går att bevisa, är det uppenbart att det är han som kommer åka på det, men i ditt fall så är du skyldig att hålla ett vist avstånd, och det är ju din skyldighet att hålla rätt avstånd med tanke på underlaget osv, jag hoppas det löser sig, sitter själv i en ännu jävligare sittuation hmm 
mvh jocke

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 december 2010
ola_volvo skrev:
gissa

Det är ju det som är problemet. Försäkringsbolagen har en förmåga att bedöma och handla högst irrationellt. Det finns bara ett sätt att göra, fyll i en skadeanmälan och hoppas på det bästa. Du är maktlös.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

yrkeschaufför
709 Inlägg
22 december 2010
caromania skrev:
ola_volvo skrev:
gissa

Det är ju det som är problemet. Försäkringsbolagen har en förmåga att bedöma och handla högst irrationellt. Det finns bara ett sätt att göra, fyll i en skadeanmälan och hoppas på det bästa. Du är maktlös.

det är ju precis det som är så förbannat tråkigt, du är inte värd ett dugg i försäkringsbolagets ögon, bara när du täcknar en försäkring, men den dagen man står där då blir man inte prioriterad, men i ditt fall nu så rör det sig bara om en själv risk som du eller den andra ska betala, i mitt fall får inte jag ett dugg tongue det är deppig,kanske en tröst till dig, i väsrsta fall får du betala 5k jag för betala över 50 000 för min bil samt att jag inte vet vad jag blir skyldig för dom andra,

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.

Självlärd
3 083 Inlägg
22 december 2010
Jag skulle ju gissa att du isåfall kommer att åka på det eftersom man ALDRIG ska köra fortare än att man kan stanna vid eventuell olycka.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

1 339 Inlägg
22 december 2010
bluemayth skrev:
hade inte räkt med 1km avstånd .. de bara gled när man bromsa , o han sladda ju medvetet tongue . ja försökte ju bara undvika honom och med en bakhjulsdriven bil ställer den ju bara upp sig . de gick åt helvete istället

Hade det inte räckt med 1 km så körde du på tok för fort

Bromssträcka från 80-0 km/h: ABS Låsta hjul
Torrt underlag                              32m   45 m
Snö                                             64m       53 m
Is                                           404 m   255 m

http://sv.wikipedia.org/wiki/ABS

Och jag antar att du inte höll 80 km/h roll
Senast redigerat av Remiss (22 december 2010)

9 117 Inlägg
22 december 2010
Ja du, dom säger ju att det alltid är den som kör på bakifrån som blir vållande. Sen i och med att den framför åkte och lekte så kan du ju polisanmäla den för vårdslöshet i trafik, även om man kör lugnt och hamnar i diket så kan man åka dit för vårdlöshet.

Forummoderator
9 299 Inlägg
22 december 2010
Putteliten skrev:
Ja du, dom säger ju att det alltid är den som kör på bakifrån som blir vållande. Sen i och med att den framför åkte och lekte så kan du ju polisanmäla den för vårdslöshet i trafik, även om man kör lugnt och hamnar i diket så kan man åka dit för vårdlöshet.

Det leder knappast till att skadeärendet blir annorlunda bedömt tyvärr. Det finns exempel på olyckor där ena parten dömts till böter samtidigt som den andre dömts att betala olyckan av försäkringsbolaget. Inte helt ovanligt vid olyckor i rondeller.

95 Inlägg
22 december 2010
Trådstartare
Remiss skrev:
bluemayth skrev:

Hade det inte räckt med 1 km så körde du på tok för fort

Bromssträcka från 80-0 km/h: ABS Låsta hjul
Torrt underlag                              32m   45 m
Snö                                             64m       53 m
Is                                           404 m   255 m

http://sv.wikipedia.org/wiki/ABS

Och jag antar att du inte höll 80 km/h roll

Har en gammal volvo 142 ingen abs där inte och ja höll kanske 50 .. Max .. men vi blandade inte in försäkringsbolaget för ja hade bara anmält honom för vårdslöshet i trafik då . undra mest för hans kompis kom utflygande kaxigt som fan o börja härja om att de va mitt fel att ja ska betala allt. men gav honom mitt nummer o sa att ja skulle hjälpa fixa bilen . kan ju också tillläga att just i den korsningen när jag o mina vänner stod o dunka ut min plåt på bilen, smällde en splitter ny volvo v70 med en annan bil på samma ställe . så lite komiskt .

Muttley
22 december 2010
håll avståndet istället. 2 snöpinnar är på tok för lite.

95 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
tkd_rille skrev:
håll avståndet istället. 2 snöpinnar är på tok för lite.

Tror inte du förstår riktigt . Polisbilen som stanna o fråga hur de gick efteråt höll på o dra i diket ,
V70n som krocka efter med .

Det hade inte räkt . ja hade smällt hur ja än gjorde .. man snubbla när man gick på vägen .

Evildan
24 december 2010
http://korkortsprovguiden.se/News/article/sid=61.html

Här står det helt och lättfattligt:
Du ska anpassa din hastighet så att du uppfyller två grundläggande krav:

Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet.

Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren kan stanna fordonet på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka ocgh framför varje hinder som går att förutse.

Ergo: Du körde fortare än du klarade av och är på det viset vållande.
Han framför kanske inte lekte utan fick sladd just pga halkan och att han oxå överskattade sin tveksamma förmåga som förare, då låg du för nära efterssom du inte kunde bromsa i tid.

Enklare förklarat: oavsett vem som körde bilen framför och hur han körde kan den få sladd av misstag och då låg du för nära då du inte hann bromsa.

Tur det inte var en barnfamilj eller vem faen som helst som kom gående i den kurvan just då när dylika vårdslösa juveler är ute på vägen.

183 Inlägg
24 december 2010
Evildan skrev:

Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet.

Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren kan stanna fordonet på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka ocgh framför varje hinder som går att förutse.

Han framför kanske inte lekte utan fick sladd just pga halkan och att han oxå överskattade sin tveksamma förmåga som förare, då låg du för nära efterssom du inte kunde bromsa i tid.

Enklare förklarat: oavsett vem som körde bilen framför och hur han körde kan den få sladd av misstag och då låg du för nära då du inte hann bromsa.

Tur det inte var en barnfamilj eller vem faen som helst som kom gående i den kurvan just då när dylika vårdslösa juveler är ute på vägen.

han kan fortfarande inte veta att det var glashalt precis där?

Det är inte meningen att man ska köra runt i 10km/h överallt heller för det är snö på vägen-

Forummoderator
9 299 Inlägg
24 december 2010
Det är lätt att citera lagtexter och regler för ni är väl kapabla till underverk allihopa.

Självklart är det så pass halt ibland att det inte går att göra ett smack åt nånting. Ibland har man tur o missar. Ibland har man otur. Har ni inte varit med om det så har ni ingen erfarenhet av det och borde inte uttala er.

Emellertid, för att det ska fungera i ett samhälle så finns det regler som endast kan tolkas svart eller vitt. Den som kör på bakifrån får betala oavsett vad. Ibland bedömer försäkringsbolagen att det är svårt att tvista om vad som faktiskt hänt och då får parterna betala sina egna skador. Det är väl möjligtvis det du kan hoppas på.

I slutändan är denna tråd endast en gissningslek som inte ens kan användas som referens i framtiden då försäkringsbolagen, som jag redan skrivit, som lever enligt egna lagar och regler, är synnerligen svåra att begripa i efterhand och om något ännu svårare i förhand.

95 Inlägg
24 december 2010
Trådstartare
men ni ser ju inte vad ja skrivit heller , filma honom innan för han åkte o lekte , liksom nästan plocka varenda vall . känns inte riktigt som om ja ska få skit för han e ett jävla svin ?

Evildan
24 december 2010
poont skrev:
Evildan skrev:

han kan fortfarande inte veta att det var glashalt precis där?

Det är inte meningen att man ska köra runt i 10km/h överallt heller för det är snö på vägen-

Precis, vet man inte vilket väglag det är håller man givetvis ett avstånd betydligt längre än 2 sketna snöpinnar!
En bra ledtråd kan vara just att det är en kurva och det är snö vid sidan av vägen, då brukar det vara halt, så var det förra vintern och dessförinnan osv...

Har inte påstått att ngn ska köra i 10km/h, däremot inte fortare än vad man som förare klarar av och i detta fall var det bevisligen för fort, annars hade det givetvis inte blivit någon olycka.
Enkel slutledning.

Sök