2501
Sök

Guide: Hur du enkelt (och billigt) gör din egna trimbox "Evry Mod" till diesel (Bosch VP37)

Large Cap
1 816 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
#121
Det bästa är att använd en pot/ställbart motstånd då det varierar från motor till motor när pumpen vill skicka på mer diesel.

Grimling: Låter som att den går in i någon form av "safe-mode" för att undvika större skada på motorn. Antingen får du vara nöjd med hur den går med laddtrycket innan den går in i det s.k "safe-modet" eller så får du trimma yttligare för att undvika detta wink

Professionell amatör
451 Inlägg
25 augusti 2011
#122
Mjoo det känns som det slår ifrån pga överladd iaf, jag skulle vilja spärra laddet på typ 1.5 men jag har ingen aning om hur man gör =/

AUDI - Four rings to rule them all

1 319 Inlägg
25 augusti 2011
#123
Grimling skrev:
Mjoo det känns som det slår ifrån pga överladd iaf, jag skulle vilja spärra laddet på typ 1.5 men jag har ingen aning om hur man gör =/

wastegate? roll

_----------'

20 Inlägg
29 augusti 2011
#124
Någon som har koll på hur detta funkar med Mercedes w123/w124?

V70 TDI -00 Evrymod, 17" Comet <3

211 Inlägg
30 augusti 2011
#125
w123 har mekanisk pump och då ställer man på pumpen bara. w124 har elektrisk pump på dom sista modellerna om jag inte har fel? då funkar detta


2 Inlägg
30 augusti 2011
#126
Har monterat modden på min Audi 100 C4 TDI 2.5. Upplever precis samma sak som Grimling, dvs att den bryter när det börjar bli roligt. mad

Det är troligtvis inte laddtrycket då jag kollat varenda givare med tryck från turbon. Drog ur sladdarna till ecu:n en efter en, och det gjorde ingen skillnad. Den bryter fortfarande.
Gissningsvis sitter det någon slags spärr för hur högt i tryck pumpen får gå. Det är ju dock en Vp37 pump som sitter där. Och andra här verkar ju kunna ställa på utan bekymmer??
ECU:n heter Bosch MDC (Marine Diesel Control) enl. Wikipedia. Nån som vet något om denna? kan inte hitta nåt ytterligare om den på nätet iaf. hmm

Köp
106 Inlägg
2 september 2011
#127
Ingen skillnad alls med ett 405ohms motstånd på en Audi 80 1.9tdi -93.


5 Inlägg
8 september 2011
#128
Tja jag har en Passat -00 (3B 115hk) märker nästan inget alls provat ohm från 80-900 när ja e nere på 80 så ändras tomgången  men inte mycke å den går inte bättre. funkar det inte på de modellerna eller är det något annat stift? använt stift 2 och 3 som det är nu. och spelar det nån roll vilken kabel som går in vart i mitt mottsånd  köpte ett sånt som va länkat till i början av tråden. tacksam för svar


2 266 Inlägg
8 september 2011
#129
SaTN skrev:
Ingen skillnad alls med ett 405ohms motstånd på en Audi 80 1.9tdi -93.

Då kan du behöva lägre motstånd än så tips kör på en vrid pot 0-1000 ohm istället.

svetsdiff !!!

2 266 Inlägg
8 september 2011
#130
Mionix skrev:
Tja jag har en Passat -00 (3B 115hk) märker nästan inget alls provat ohm från 80-900 när ja e nere på 80 så ändras tomgången  men inte mycke å den går inte bättre. funkar det inte på de modellerna eller är det något annat stift? använt stift 2 och 3 som det är nu. och spelar det nån roll vilken kabel som går in vart i mitt mottsånd  köpte ett sånt som va länkat till i början av tråden. tacksam för svar

Hur är motorn i övrig
går den bra
tändinställning
laddar turbon riktigt
ryker den mer när tomgång ändras?
Alltid stift 2&3 som används på vp37 pumpen

svetsdiff !!!

5 Inlägg
8 september 2011
#131
motorn e kanon fin i övrigt turbon laddas å den går bra åker ju ifrån Audi a4 1,9tdi rätt så fint, (utan nån mod) nej den rycker inget alls, för det är väl den pumpen på den? hur kollar ja de ?


2 266 Inlägg
8 september 2011
#132
Är den fixad på nåt annat sätt då typ chip eller annan programvara? Ja de är den pumpen använde vridpot på jobbarkompisen passat och den vart de skillnad på.

svetsdiff !!!

Köp
106 Inlägg
8 september 2011
#133
PMPerformance skrev:
SaTN skrev:
Ingen skillnad alls med ett 405ohms motstånd på en Audi 80 1.9tdi -93.

Då kan du behöva lägre motstånd än så tips kör på en vrid pot 0-1000 ohm istället.

Mjo, må gøra det næstan.
Sedan mæta upp och løda dit ett motstånd istællet. Vridpot e ju så dær smile


Professionell amatör
451 Inlägg
8 september 2011
#134
Mionix skrev:
nej den rycker inget alls

Ryker, som i sotar, inte rycker.. Ville bara klargöra ifall du missuppfattat smile



Jag lödde dit ett fast motstånd istället, plus att jag har ju en strömbrytare med två olika "på"-lägen så jag ställde ner motståndet ytterligare för att kunna sota ner idioter som svänger ut framför en, inte håller till höger osv..

Mina olika lägen är:
Avstängd(Helt original i motor alltså), laddar ca 1,5bar@2500rpm, kan varva ca 5000rpm
225ohm för det fasta, då går den bra som fan, kan dock inte varva över 3000-3500, laddar 2+bar@3000rpm
175ohm på potentiometern, sotar som helvete, kan bara varva drygt 2000rpm, laddar 2+bar@2000rpm

AUDI - Four rings to rule them all

5 Inlägg
9 september 2011
#135
PMP: nej den är inte fixad på nått annat sätt eller fattas en ljuddämpare och öppet filter men det ska ju inte göra nått,

Grim: sant mena sotar, den sotar jämt en liten "puff" vid start annars inget tycker de borde hända mer med den grejen hmm...

nån som har sätt en sån här på 1,9tdi 115HK motorn? tänkte om de är nån annan program vara eller nått som kanske stoppar detta?

när ja e nere på typ 80ohm så sänks tomgången lite ju så tycker den har kontakt. och spelade det nån roll vilken kabel som går var på motståndet är ju 3 pinnar på där,


28 Inlägg
9 september 2011
#136
Angående potten så ska man använda mitten och vilken som helst av dom yttre!

Having a fast Japanese car is like coming out of the closet, you might surprise people but your still gay

5 Inlägg
9 september 2011
#137
Och de spelar ingen roll vilken som e på mitten och de yttre?


2 266 Inlägg
9 september 2011
#138
De beror på vilket håll du vill vrida åt hur du kopplar de yttre sriftet. Jag gjorde modden på en passat 1,9 tdi 115hk den fick fint efter de

svetsdiff !!!

Professionell amatör
451 Inlägg
9 september 2011
#139
Potentiometern.
Alltså, den i mitten kan vi kalla "ingång" och de två yttre "utgång" även om man lika gärna kan göra det tvärtom.
Potentiometern som diskuteras här har en total resistans(motstånd) på 1000ohm, det är alltid totalt 1000ohms motstånd i den. Det som händer när du vrider är att du reglerar hur mycket motstånd som ska finnas på varje utgång. Vrider man fullt åt ena hållet så har man 1000ohm på ena utgången och 0 på den andra, och likadant åt andra hållet såklart !

Ställer du den nånstans emellan, tex 350ohm(från mitten till ena utgången), så har du 650 på den andra(dvs från mitten till andra utgången).

Inte lätt att förklara på ett bra sätt och i ren text men hoppas det hjälper lite iallafall big_smile
Senast redigerat av Grimling (9 september 2011)

AUDI - Four rings to rule them all

5 Inlägg
10 september 2011
#140
vet fortfarande inte va som kan vara fel på min tyvärr men får ta å fel söka imörra big_smile



Sök