Det bästa är att använd en pot/ställbart motstånd då det varierar från motor till motor när pumpen vill skicka på mer diesel.
Grimling: Låter som att den går in i någon form av "safe-mode" för att undvika större skada på motorn. Antingen får du vara nöjd med hur den går med laddtrycket innan den går in i det s.k "safe-modet" eller så får du trimma yttligare för att undvika detta
Har monterat modden på min Audi 100 C4 TDI 2.5. Upplever precis samma sak som Grimling, dvs att den bryter när det börjar bli roligt.
Det är troligtvis inte laddtrycket då jag kollat varenda givare med tryck från turbon. Drog ur sladdarna till ecu:n en efter en, och det gjorde ingen skillnad. Den bryter fortfarande. Gissningsvis sitter det någon slags spärr för hur högt i tryck pumpen får gå. Det är ju dock en Vp37 pump som sitter där. Och andra här verkar ju kunna ställa på utan bekymmer?? ECU:n heter Bosch MDC (Marine Diesel Control) enl. Wikipedia. Nån som vet något om denna? kan inte hitta nåt ytterligare om den på nätet iaf.
Tja jag har en Passat -00 (3B 115hk) märker nästan inget alls provat ohm från 80-900 när ja e nere på 80 så ändras tomgången men inte mycke å den går inte bättre. funkar det inte på de modellerna eller är det något annat stift? använt stift 2 och 3 som det är nu. och spelar det nån roll vilken kabel som går in vart i mitt mottsånd köpte ett sånt som va länkat till i början av tråden. tacksam för svar
Tja jag har en Passat -00 (3B 115hk) märker nästan inget alls provat ohm från 80-900 när ja e nere på 80 så ändras tomgången men inte mycke å den går inte bättre. funkar det inte på de modellerna eller är det något annat stift? använt stift 2 och 3 som det är nu. och spelar det nån roll vilken kabel som går in vart i mitt mottsånd köpte ett sånt som va länkat till i början av tråden. tacksam för svar
Hur är motorn i övrig går den bra tändinställning laddar turbon riktigt ryker den mer när tomgång ändras? Alltid stift 2&3 som används på vp37 pumpen
motorn e kanon fin i övrigt turbon laddas å den går bra åker ju ifrån Audi a4 1,9tdi rätt så fint, (utan nån mod) nej den rycker inget alls, för det är väl den pumpen på den? hur kollar ja de ?
Är den fixad på nåt annat sätt då typ chip eller annan programvara? Ja de är den pumpen använde vridpot på jobbarkompisen passat och den vart de skillnad på.
Ryker, som i sotar, inte rycker.. Ville bara klargöra ifall du missuppfattat
Jag lödde dit ett fast motstånd istället, plus att jag har ju en strömbrytare med två olika "på"-lägen så jag ställde ner motståndet ytterligare för att kunna sota ner idioter som svänger ut framför en, inte håller till höger osv..
Mina olika lägen är: Avstängd(Helt original i motor alltså), laddar ca 1,5bar@2500rpm, kan varva ca 5000rpm 225ohm för det fasta, då går den bra som fan, kan dock inte varva över 3000-3500, laddar 2+bar@3000rpm 175ohm på potentiometern, sotar som helvete, kan bara varva drygt 2000rpm, laddar 2+bar@2000rpm
PMP: nej den är inte fixad på nått annat sätt eller fattas en ljuddämpare och öppet filter men det ska ju inte göra nått,
Grim: sant mena sotar, den sotar jämt en liten "puff" vid start annars inget tycker de borde hända mer med den grejen hmm...
nån som har sätt en sån här på 1,9tdi 115HK motorn? tänkte om de är nån annan program vara eller nått som kanske stoppar detta?
när ja e nere på typ 80ohm så sänks tomgången lite ju så tycker den har kontakt. och spelade det nån roll vilken kabel som går var på motståndet är ju 3 pinnar på där,
Potentiometern. Alltså, den i mitten kan vi kalla "ingång" och de två yttre "utgång" även om man lika gärna kan göra det tvärtom. Potentiometern som diskuteras här har en total resistans(motstånd) på 1000ohm, det är alltid totalt 1000ohms motstånd i den. Det som händer när du vrider är att du reglerar hur mycket motstånd som ska finnas på varje utgång. Vrider man fullt åt ena hållet så har man 1000ohm på ena utgången och 0 på den andra, och likadant åt andra hållet såklart !
Ställer du den nånstans emellan, tex 350ohm(från mitten till ena utgången), så har du 650 på den andra(dvs från mitten till andra utgången).
Inte lätt att förklara på ett bra sätt och i ren text men hoppas det hjälper lite iallafall