Är personligen glad i Bmw och kan rekommendera dem starkt, roliga bilar med ett par riktigt starka fördelar och inga egentliga nackdelar. Vore att försäkringen är lite dyrare för en del, främst yngre, kanske? Tyvärr får man inte så mycket Bmw för max 40.000:- om den skall vara runt 10 år gammal och förhållandevis motorstark.
Ett annat förslag är Alfa Romeo, då tänker jag på fyradörrarssedanen 156. Modern framhjulsdriven sportbil, och ordet sportbil låter kanske lite överdrivet men för att vara en FWD är den verkligen det. Få om ens någon liknande framhjulsdriven bil går med samma känsla, stabilitet och körglädje som en 156. Din gamla 9000 och ovanstående Saab kommer framstå som surhögar, ett riktigt lyckopillar således!
Dessutom har modellen mycket känsla, det känns som om konstruktören verkligen älskar bilar och inte bara var någon inhyrd ingenjör. Kort och gott ett par starka fördelar, godis för en bilintresserad!
Däremot finns där nackdelar med, men först: Glöm alla gamla rykten om Alfa Romeo och dess bristande kvalité. Modellen är inget under av driftsäkerhet, men rostskyddet är fullt godkänt och bilarna jävlas inte mer än (I Sverige) vanliga bilar som Saab. Så fort du lämnar Sverige är Alfa en vanlig bil, detta märks redan i Danmark och nere på kontinenten är de populära och anses vara ett bra val. Kom ihåg att Alfa säljer drygt två-tre gånger så många bilar (200-300k) per år än vad Saab´s toppnotering är (100k).
Det är enkelt att välja bort Alfa och satsa på vad svenskar tror är ett tryggt val, Saab. Och inget ont om svensken, vill bara vissa att de märken många svenskar tror är skit (Alfa, Fiat etc.) är bra mycket större än våra inhemska!
Dock har 156 nackdelar med;
-Det är lite hemslöjdskänsla i bilen, tex. läderklädsel är underbart välsydd men sen är diverse paneler plastiga och reglage kan kännas rangliga. Man märker snabbt vad italienarna tyckte var roligt att utveckla, och vilket de var tvungna att utveckla.
-Den lite ogenomtänkta känslan går igen i övrigt, saker är lite dumt placerade och hjulhusen skyddas till exempel av en sketen filtmatta. Svårare än genomsnittsbilen att jobba med kan jag tänka mig, dessutom kamremsbyte med relativt korta intervall. V6 tar mycket plats under huven, men inte markant trängre än många andra FWD trots det.
-Framhjulsdrift är en annan nackdel, spelar ingen roll att det är kanonbra sådan. En Alfa skall driva bak
-Trång och opraktisk, kombimodellen SW är inte rymlig men godkänt praktisk.
-Eventuellt upplevs den som lite klent utrustad, i alla fall om man jämför med en Saab med display till det mesta, rejäl färddator etc. En del upplever den som upplyftande enkel och att "less is more", personligen tycker jag den är snygg och lättanvänd men jag gillar prylar som i Saab och andra konkurrenter mer.
Men ett mycket roligt val, framför allt om man gillar bilar!