3327
Sök

Fruset tanklock?

Klantig
16 Inlägg
25 december 2010
Trådstartare
Någon som har nån idé om hur jag kan förhindra att tanklocket fryser igen på min gamla volvo 340? Har borstat/torkat ut för att få bort fukt men det hjälper inte:(

Tips?

Livet är som en burk jalapenos,
det som du äter idag kan bränna dig i arslet imorgon

668 Inlägg
26 december 2010
Värm på med tändarn när det fryser bara...

Nej men spruta på lite 5,56 eller nått likande som ska tränga ut fukt så kanske du klarar dig

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
26 december 2010
henne_svenne skrev:

Hahaha, bästa tipset! lol

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

3 259 Inlägg
26 december 2010
henne_svenne skrev:
Nej men spruta på lite 5,56 eller nått likande som ska tränga ut fukt så kanske du klarar dig

Min f.d klasskamrat gjorde det på sin bil... Som tur var så hände ingenting! Men han gjorde mycket annat dumt också så ingen blev förvånad! smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

90 Inlägg
26 december 2010
JonR skrev:
henne_svenne skrev:

Min f.d klasskamrat gjorde det på sin bil... Som tur var så hände ingenting! Men han gjorde mycket annat dumt också så ingen blev förvånad! smile

Igentligen så borde det ju inte hända något? Lär ju inte smälla, borde ju inte va tillräckligt med syre i tanken?

Kanske är hellt fel ute och tänker inte prova heller tongue

5 198 Inlägg
26 december 2010
En myt att tankarna exploderar av lite eld..... de testade det ju på mythbuster,,,,

1 215 Inlägg
26 december 2010
det borde ju gå med olja eller fett?

3 259 Inlägg
26 december 2010
The__dude skrev:
Igentligen så borde det ju inte hända något? Lär ju inte smälla, borde ju inte va tillräckligt med syre i tanken?

Jag vet faktiskt inte, risken är väl liten att det smäller, men som du skrev så vill man ju inte prova! big_smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

5 198 Inlägg
26 december 2010
JonR skrev:
The__dude skrev:

Jag vet faktiskt inte, risken är väl liten att det smäller, men som du skrev så vill man ju inte prova! big_smile

Dumt å chansa..

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
26 december 2010
Jag brukar få gå in på macken o fråga efter lite tevatten att hälla på locket när jag ska tanka, hehe.. vet inte vad man ska göra åt det.. låsspray kanske funkar om man underhåller det med jämna mellanrum..

Satans kallt var det iaf imorse när jag skulle till jobbet.. kändes som hela bilen var ihopfrusen..

Rumpmas
3 860 Inlägg
26 december 2010
Du kan t o m kleta in hushållsmargarin i gängorna när du fått upp locket. Vad som helst som är hydrofobt och tillräcklig kletigt för att sitta kvar kommer att hindra vattnet att frysa fast locket. Varför inte gnugga in gängorna med silikonstiftet du använder till gummilisterna? Det borde ju fungera klockrent.

Klantig
16 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
Tack för tipsen, ska prova och se om det är nått som funkar(skippar nog tändarn...wink)

Livet är som en burk jalapenos,
det som du äter idag kan bränna dig i arslet imorgon

1 339 Inlägg
27 december 2010
Olja och fett kommer garanterat att lösa problemet, dock inte någon låsolja det bara rinner iväg, ta tex motorolja och universalfett.

Brukar använda det till tex nyckelhålet 1 gång om året innan vintern kommer och det har aldrig frusit för mig iaf smile
Senast redigerat av Remiss (27 december 2010)

Sök