3440
Sök

Saab 9-3 SS Aero -04 Segar sig upp vid fullt gaspådrag

36 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#1
• Bilmodell
Saab 9-3 SS Aero.

• Årsmodell
2004

• Miltal
17700

• Modifikationer på bilen
Nej den är orginal.

• Hur yttrar sig felet?
Bilen går stegvis upp i hastighet vid fullt gaspådrag, till exempel trycker fullt så drar den iväg ganska kraftigt upp till 3000rpm sen stryper sig själv ner till 2000rpm sen upp igen fast till 4500rpm sen ner till 3000rpm sen går den hela vägen ut sen.. är så på alla växlar och med kall/varm motor, Laddtryckmätaren verkar inte ge upp iaf så har laddtryck hela tiden verkar det som.. fast vet inte ? är orolig att det är turbon, fast hela bilen ska vara igenomgången totalt i växelåda och turbo och motor aa allt liksom.. (har papper på de) men man vet ju inte ?

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Det är ett permanent fel som kommer vid fullgas.

• Vilken felsökning har redan gjorts?
Ingeting är felsökt en.. och inge felkoder indikerats.

*EDIT
Varit ute och kört nu med min far som haft mycket problem innan och inte ens han kunde svara på vad det kan vara, det är precis som bilen stryper sig själv.. sen försöker igen sen stryper sig själv upp till 4500rpm då skjuter den på som den ska (tror jag) precis som antispinnen går i... men har testat utan antispinn och den är likadan precis som den börjar spinna men har hittat en halv KM torrmark och den spinner inte alla växlar vid samma varvtal tror jag inte, men men problemet består...


SKRIKER efter hjälp här på garaget! Snälla hjälp...
Senast redigerat av quillet (26 december 2010)


killercow
26 december 2010
#2
vet inte om det är riktigt samma problem. men har problem med min focus på vintern att den segar sig upp till ca 2000v vid full gas eller inte.

Fick tips om att byta ut luftfiltret mot öppet fillter på vintertid för att få in mer varmluft från motorrummet. gjorde det och problemet försvann när motorn var varm.

36 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#3
Okej, får tacka för ditt svar! detta skall testas och göras!


killercow
26 december 2010
#4
är ju ett liknande problem så kan ju fungera. kostar inte många kr heller

36 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#5
aa precis skulle vara skönt om de är det problemet..

någon annan som har mer mer mer tips bara skriv man blir ju lite orolig att halva motorn är gången xD fast bilen går som en klocka förutom fullt gaspådrag.. 17700 mil alla servisar gjorda Inkl 18 tusen mila servicen,


36 Inlägg
26 december 2010
Trådstartare
#6
fortfarande ingen respons på vad det kan vara ? vad som helst i svar uppskattas !


36 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#7
Okej BUMPAR min egna tråd lite.. iaf.. problemet kvarstår.. men kan nu beskriva problemet som att den går lite som en "automat" och den är manuell.. asså den varvar mer en vad den går.. har ni ändrat tankar till att det är kopplingen som är slut ? MEN efter 4k varv så verkar bilen gå som det ska det är de jag tycker är lustigt.. men iof så är det högre belastning på koppling vid längre varvtal och mer vrid eller ? yikes aja ngn som har ngn ide på om det troligtvis är kopplingen så bara hojta till!

MVH Q.


2 271 Inlägg
27 december 2010
#8
Det är inte ESP:n som slår in då nu när det är halt? min stryper hela tiden.
Testa att stänga av den om kolla om problemet kvarstår.

Ang kopplingen, svårt att avgöra i det här väglaget när det bara släpper vid minsta gas.
Torrväg med mer varv än vanligt så slirar nog dock kopplingen, 4-5an vid
låga varv brukar det märkas.
Senast redigerat av lingua (27 december 2010)


36 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#9
Oj hadde glömt skriva de.. jo har testat med esp OFF men problemet består.. och vi har ganska torrvägar lite här och där.

MVH Q.


2 271 Inlägg
27 december 2010
#10
quillet skrev:
Oj hadde glömt skriva de.. jo har testat med esp OFF men problemet består.. och vi har ganska torrvägar lite här och där.

MVH Q.

Ah! ok, kan ju vara kopplingen som är boven.

Testa på torr väg:
ligg mellan låt säg 50-60km/h på fyran, koppla ur och sen släpp kopplingen
hastigt, den ska hugga till hyffsat då den greppar.


36 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#11
Okej, det ska jag testa, har även testat att trycka till fullt på 3'an i 40-50 då varvar den som fan asså typ 4 000 på ngn mille sekund sen får den "fäste" och går som fan sen börjar den varva igen..  sen gör den så upp till 5 000 sen går den dom sista 1 000 xD.. kan tilläga att problemet blir värre och värre yikes

*EDIT

Det är precis när bilen ska dra iväg som en Aero gör liksom tongue när turbo laddar fint och man bara ska njuta.. då kommer fanskapet..
Senast redigerat av quillet (27 december 2010)


2 271 Inlägg
27 december 2010
#12
quillet skrev:
Okej, det ska jag testa, har även testat att trycka till fullt på 3'an i 40-50 då varvar den som fan asså typ 4 000 på ngn mille sekund sen får den "fäste" och går som fan sen börjar den varva igen..  sen gör den så upp till 5 000 sen går den dom sista 1 000 xD.. kan tilläga att problemet blir värre och värre yikes

*EDIT

Det är precis när bilen ska dra iväg som en Aero gör liksom tongue när turbo laddar fint och man bara ska njuta.. då kommer fanskapet..

låter mer och mer som du har ett innestående kopplingsbyte på väg tyvärr.
Chippad? Brukar räcka med steg1 för att börja slira för vissa.
Senast redigerat av lingua (27 december 2010)


36 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#13
vet inte faktiskt.. en kompis till mig ägde bilen innan han sa att den var trimmad ( TROR JAG ) men han var också stadens största mytare.. så vet inte med säkerhet.. har köpt bilen på firma och ägt den i 4 dagar / 33mil har 3 månaders garanti... dock gälelr inte garantin vid vanligt slitage.. men hoppas han tar den smällen att byta koppling.. företaget är " JL BILAR " om det är ngn som har en erfarenhet av dom så kan dom ju dela med sig tongue


2 271 Inlägg
27 december 2010
#14
quillet skrev:
vet inte faktiskt.. en kompis till mig ägde bilen innan han sa att den var trimmad ( TROR JAG ) men han var också stadens största mytare.. så vet inte med säkerhet.. har köpt bilen på firma och ägt den i 4 dagar / 33mil har 3 månaders garanti... dock gälelr inte garantin vid vanligt slitage.. men hoppas han tar den smällen att byta koppling.. företaget är " JL BILAR " om det är ngn som har en erfarenhet av dom så kan dom ju dela med sig tongue

Hör av dig till dom och försök, slirar den nu kan jag garantera att den va rätt kass
för 33 mil sedan? tycker jag i alla fall.
Men som sagt, snacka med säljaren och försök komma överens om nåt.


36 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#15
Jo tack det lär den ju varit, jag har som sagt inte "hårdkört" bilen fören nu när vägarna börjat bli lite finare och märkte detta,


2 271 Inlägg
27 december 2010
#16
Hittade inget dåligt i alla fall om dom, bara denna och han var nöjd.
http://www.reco.se/jl-bilar-i-kalmar-ab


2 271 Inlägg
27 december 2010
#17
Upp med bilen här sen så man får se den också.smile


36 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#18
Du vet inte vad arbetskostnaderna på ett kopplingsbyte kan sträcka sig till ? en sats kostar runt 3400 på mekonomen men antar det finns billigare/dyrare alternativ, men just arbetskostnaden! smile

Hehe, jo precis det var min morfar som tipsade om JL bilar och dom var riktigt trevliga så man får hålla tummarna! jo då den kommer komma upp så fort som möjligt tongue


2 271 Inlägg
27 december 2010
#19
quillet skrev:
Du vet inte vad arbetskostnaderna på ett kopplingsbyte kan sträcka sig till ? en sats kostar runt 3400 på mekonomen men antar det finns billigare/dyrare alternativ, men just arbetskostnaden! smile

Hehe, jo precis det var min morfar som tipsade om JL bilar och dom var riktigt trevliga så man får hålla tummarna! jo då den kommer komma upp så fort som möjligt tongue

Har för mig att Saab specar arbetet till 8 tim.
ex. sthlm är priserna c:a 1000-1100 kr timmen så annan verkstad kan va att föredra.


36 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
#20
Okej får tacka för snabba och givande svar ska åka in och skrika lite på dom imorgon så återkommer jag med respons om vad felet kan vara och vem som får ta smällen

MVH Q.



Sök