26 december 2010
Trådstartare
Är intresserad av att veta om detta är ett fel som kan åtgärdas av en privatperson (jag, som inte har tummen mitt i handen men inte heller expert, jag har bytt en hel del på bilen redan men elen är ingenting jag vill ge mig in på direkt) eller om bilen måste lämnas till någon med rätt utrustning.
S40'n i detta fall har varit med om mycket men funkat bra det senaste. Nu när det varit kallt (nästan -30) så har fläktarna i kupén gett upp och de ger ingen värme över huvud taget. Rutan isar igen direkt och det är ett helvete att köra. När motorn startas så blinkar cirkulerings- och AC-knapparna samtidigt i några sekunder. Jag läste någonstans att någon Volvoägare gissade att felkoder lagras då, stämmer det?
Mycket har provats men det blir inte bättre. Vad som fick mig att misstänka elfel (fläktmotorn?) är att batteriet laddade ur helt en gång för några veckor sedan då det var iskallt, det är inte nytt direkt, och då batteriet var nollat så drog fläktarna igång på full blås vid start med kablar och det var inga problem. Efter att ha stängt av och startat motorn igen i snabb följd så blinkade tidigare nämna lampor och fläktarna gav återigen ingen värme alls.
Kylsystemet fungerar som det ska och motorn ligger på en jämn och bra temperatur när man kör.
Vad måste bytas:( och måste den lämnas in till någon professionell för att få bukt med problemet?