3812
Sök

Flöde på bränslepump volvo 960 mot walbro?

245 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
bosch 0 580 453 033

skulle montera min walbro gss341 i min 760 nu men när jag tog upp 960pumpen som förra ägaren har satt i såg jag att den var en hel del större. vet någon hur många l/h denna pumpen är på?

känns lite löjligt att montera en mindre pump men man kanske inte ska gå efter storleken? ;-)

/mvh erik

Bäst
54 Inlägg
27 december 2010
Lite googling ger värden på mellan 95 och 110 liter per timme vid 3 bar.

8 252 Inlägg
27 december 2010
eferm skrev:
känns lite löjligt att montera en mindre pump men man kanske inte ska gå efter storleken? ;-)

Storleken på höljet har sällan så mycket med flödet att göra. Själva pumpenheten är liten, däremot så kan höljet vara stort eftersom det ligger skyddsskikt mellan det och själva pumpenheten som ska skydda mot vibrationer och skillnder i temperatur.

245 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
det e ju ingen höjdare när man jämför me walbron, skumt att den är större dock

Bäst
54 Inlägg
27 december 2010
eferm skrev:
det e ju ingen höjdare när man jämför me walbron, skumt att den är större dock

Finns ju ingen anledning för Volvo att stoppa i en pump som levererar 200 l/h om det räcker med 70! Kostar mer och skapar oljud som kunden inte vill ha.
Som Marlboroman säger så är själva pumpdelen ofta ganska liten. Höljet sitter där för att skydda pumpen.
I det här fallet skulle jag tippa på att det mesta av storleksskillnaden har med ljud att göra!

I en standardbil vill man förstås inte höra en surrande bensinpump, men i en tävlingsbil eller hårt trimmad bil spelar det antagligen inte så stor roll i de flesta fall. Högeffektspumpar är ofta rätt högljudda!

245 Inlägg
27 december 2010
Trådstartare
då tackar jag för svaren och kastar bort 960 pumpen och monterar min nya walbro

Sök