2538
Sök

Peugeot 405, bra bil att köra rally med?

Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
#1
Framhjulsdrift går fortare än bakhjulsdrift, så är det*. Därför är jag söker mig till andra bilmärken och Peugeot ligger varm om hjärtat. Men hur är dessa att köra rally med. Det jag planerar är att köpa en 148 hästars Peugeot 405, fixa säkerhetsprylarna (bur osv) och förstärka den. Men är det en bra bil till rally och vad behöver förstärkas?

*Kan diskuteras, men vad jag har hört...

Edit: Grupp E
Senast redigerat av TomasCarlsson (30 december 2010)

3 714 Inlägg
30 december 2010
#2
Vilken klass är det tänkt du ska åka?

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

4 001 Inlägg
30 december 2010
#3
405:an är nog lite onödigt stor och klumpig, 205:an användes ju en del för några år sedan.

men som bollen skrev, vilken klass har du tänkt dig?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
#4
Grupp E

7 100 Inlägg
30 december 2010
#5
annars kanske 106:an skulle duga´?
sett några som har kört rally med såna

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Tvivlare
2 266 Inlägg
30 december 2010
#6
ska du hålla dig till Peugeot så är ju 106, 205 eller 306 intressantast i Grupp e. Annars är ju Golf MK2 GT (?) som gjord för Grupp E.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Smålänning
7 882 Inlägg
30 december 2010
#7
405:an har ju ganska okej vägegenskaper i standardskick, neutral med antydan åt överstyrning, och ganska pigga maskiner, så sett tror jag det är ett vettigt val.

Frågetecknet är dock hållbarheten, inte på bilen i sig, den kan förstärkas, utan hur motor, växellåda, drivknutar och upphägningar klarar påfrestningarna. Drivknutar ska väll inte vara några problem sålänge damaskerna är hela, men tror det va 405 som hade klena lådor? Rätt mig hemskt gärna om jag har fel... Motorerna har jag fått för mig slits mycket vid hårdkörning och slurpar olja, hoppas jag har fel där också, och är helt säker på att med täta oljebyten så tål dom mycket smisk smile.

Gör normala förstärkningar på karrossen och ha extra länkarmar med dig till tävlingarna så lär det gå super smile Handbromsne är inge bra dom heller förresten, så försök lösa det inom ramarna för reglementet i så fall.

Vill se mer olika bilar i grupp E, är ju mest golf och Volvo där nu tycker jag...

Kör hårt säger jag big_smile

lenalena skrev:
framhjulsdrift är för töntar som inte kan köra
Där kom expertkommentaren ja...
Kanske är du som inte kan köra om du behöver en bakhjulsdriven bil för att känna dig duktig?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 182 Inlägg
30 december 2010
#8
Är inte 405 bara en förläng 205a? Eller tänker jag på en annan pegeout modell nu?

Skulle nog funka att köra Grupp E med en 405, vet dock inte hur pass konkurenskraftig den är. Men det är ju inte bara bilen det hänger på wink

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Smålänning
7 882 Inlägg
30 december 2010
#9
Niklas1987 skrev:
Är inte 405 bara en förläng 205a? Eller tänker jag på en annan pegeout modell nu?

Skulle nog funka att köra Grupp E med en 405, vet dock inte hur pass konkurenskraftig den är. Men det är ju inte bara bilen det hänger på wink
Jag tror det kan funka bra faktiskt. En längre, större bil är snällare att hantera på gränsen, och 405 väger itne jättemycket efter att isolering och sånt åkt ur (nu har jag inte 100 koll på hur och vad som får lättas i grupp E, men nära 1100 kg borde gå att komma) smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Dorifto King Peedi Balerado
386 Inlägg
30 december 2010
#10
www.peugeot-sport-club.se/forum
Det finns en del bra bilar som är till salu för dig.
en banpreppad 405a som redan är rensad osv finns.

Peder DailyFresh

Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
#11
Folk säger samma sak om 9000 också, alltså att deras växellådor är känsliga men jag har inte varit direkt rädd om morsans Saab 9000 CSE;) Men det jag tänker på är hur sladdvänliga dom är, vill gärna att det ska gå brett på de skarpa kurvorna och där är väll en lång hjulbas fördelaktigt?

Btw kör jag Saab 900 nu och jag lyckas inte med att få vänsterbromssladd, antar att man lär sig sånt med mycket träning.
Senast redigerat av TomasCarlsson (30 december 2010)

5 111 Inlägg
30 december 2010
#12
405 är ju ändå en rätt smidig och kompakt bil jämfört med t.ex. 240 och 940 som också är vanliga rallybilar (som jag iofs. förstår att man väljer för annat än smidighetens skull) så jag vet inte om man ändå prompt måste haka upp sig på den saken. Inte för att jag vet mycket om rally men det är bara en känsla jag får.


2 182 Inlägg
30 december 2010
#13
twin_cam skrev:
Niklas1987 skrev:
Är inte 405 bara en förläng 205a? Eller tänker jag på en annan pegeout modell nu?

Skulle nog funka att köra Grupp E med en 405, vet dock inte hur pass konkurenskraftig den är. Men det är ju inte bara bilen det hänger på wink
Jag tror det kan funka bra faktiskt. En längre, större bil är snällare att hantera på gränsen, och 405 väger itne jättemycket efter att isolering och sånt åkt ur (nu har jag inte 100 koll på hur och vad som får lättas i grupp E, men nära 1100 kg borde gå att komma) smile
Vart tvungen att kolla upp hur den såg ut tongue

Tänkte ju på 205 sedan(?) (Hitta inge större bild)
http://forumbilder.se/thumbs/4930201063311aeaf.jpg

Som du skriver så är nog 405 ett bra alternativ.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

4 001 Inlägg
30 december 2010
#14
Nu är inte jag så hemma på Peugoet men däremot har jag haft en Mazda 323 -87:a som vinterbil, tyckte den funkade fan så mycket bättre än Golf MKII så en sådan tror jag skulle bli mycket konkurrenskraftig i Gr. E

När det gäller FWD i rally så tycker jag att ju mindre bil desto smidigare och ju nämre hörnen man kan komma med hjulen desto bättre!

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
30 december 2010
Trådstartare
#15
Jag har omvärderat lite angående sladd. Sladd i rally är väll inte nödvändigt och därför duger den mindre modellen, dvs 205:an:)

Dorifto King Peedi Balerado
386 Inlägg
30 december 2010
#16
205an är livlig med baken också och med rätt förare så går det att komma på ställ väldigt ofta. smile

Peder DailyFresh

Örebro Racing Team
48 Inlägg
30 december 2010
#17
Mycket eller lite sladd spelar väl ingen roll, bara man kommer först !
205an är nog ett bättre alt. i Grp E. 405an kan nog inte klassas in i Grp E, men det har du väl kollat upp?

4 001 Inlägg
30 december 2010
#18
TomasCarlsson skrev:
Jag har omvärderat lite angående sladd. Sladd i rally är väll inte nödvändigt och därför duger den mindre modellen, dvs 205:an:)
Det handlar om rätt balans på bilen, när man vill ha sladd för att komma runt i knixiga böjar så ska man kunna få det och när man inte vill ha det så ska man kunna åka utan.

Det beror på vägkaraktär och på körstil hur man ställer in bilen om man vill ha den understyrd eller överstyrd, sen är en del bilar "bättre" balanserade redan från början.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

6 616 Inlägg
30 december 2010
#19
Niklas1987 skrev:
Är inte 405 bara en förläng 205a? Eller tänker jag på en annan pegeout modell nu?
http://www.autogaleria.pl/tapety/img/peugeot/peugeot_309_gti_1987_01_s.jpg

Syftar nog mer på 309!

De/Dem

Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
#20
För att förtydliga, 205 är bilen jag ska ha.
Men hur är det med förstärkning och vad kostar det att förstärka en mindre bil?


Sök