Skulle själv inte gasa med bilen i varken N eller P läget eftersom att oljekylningen är begränsad i dessa lägen och risken för en rasad låda stiger. Följande är saxat från 85x70 klubben så att alla spekulationer kan undvikas
"P = park, lådan är låst och bilen går inte att flytta på. Inte riktigt samma sak som handbroms utan det funkar som rattlåset ungefär. Du ska INTE lägga i park medan bilen rullar.
R = reverse, backväxel.
N = neutral, friläge.
D = drive. Det är det här du använder när du kör i 99% av fallen. Då använder lådan alla växlar, och det finns fyra stycken i en 850.
3 = när du av nån anledning inte vill att lådan ska växla högre än trean. Kan också användas för att få lite motorbroms så man slipper ligga på bromspedalen i långa branta nedförsbackar.
L = "Low" eller vad det nu står för, dvs lådan växlar aldrig högre än ettan. Det kan vara bra att ha på riktigt dåliga vägar, när man t.ex vill ha motorbroms i nedförsbacke. En automatlåda växlar annars alltid upp till högsta möjliga växel när du kliver av gasen. I praktiken blir det ungefär som när du kliver av gasen och trampar på kopplingen i en manuell bil. Tomgångsrull med andra ord.
Sen har 850 också tre valbara körlägen med en knapp bredvid växelspaken: Sport, Econ och Winter.
Econ är det man använder till vardags.
Med "sport" varvar den mer på varje växel och blir också mer pigg på att kugga ner när man gasar på. Sportigare körstil helt enkelt.
Winter innebär att lådan startar på trean så du kan göra riktigt, riktigt mjuka starter. Det är inget man behöver i normalfall, försiktig gasfot funkar precis lika bra, men visst kan det vara behändigt ibland.
Angående parkläget så räcker det utmärkt för att hålla bilen stilla... jag använder typ aldrig handbromsen i normalfall. När jag parkerar i backe brukar jag dock dra handbromsen först, släppa bromspedalen och låta bilen lägga sig på handbromsen INNAN jag lägger i park. Detta för att slita lite mindre på lådan. Det är billigare att renovera en handbroms än en automatlåda.
En 850-automat är inte den mjukaste och smidigaste som världen sett. Det är normalt att växlingarna märks, särskilt om du står på lite. Hatten ska dock inte ramla av när den växlar. Den ska heller inte tveka och slira på växlingarna. Vid ganska exakt 80km/h (i D-läget, lätt gaspådrag) ska varvtalet sjunka lite, ungefär som en "halv växel till". Då försvinner den för automatlådor typiska "gummibandskänslan". Denna funktion kallas lockup och är en bränslebesparingsfunktion. När du släpper gasen eller gasar på ska lockup hoppa ur lika obemärkt som den gick i.
Automatlådeoljebyte (långt ord) ingår inte i volvos serviceprogram så det är upp till ägarna att göra det själv. Enligt Volvo ska lådan aldrig behöva oljebyte men det är givetvis skitprat. Många 850-ägare som sköljt sina växellådor har i princip fått en ny bil på kuppen. Mer dragvillighet och mjukare växlingar
Citat från Kenny.
Citat:
Program ECON (Ekonomi)
Detta växlingsprogram är avsett för "normal" körning och ger tidiga uppväxlingar kombinerat med lock–up så ofta som möjligt på de tre högsta växlarna. Dessutom anpassas växellådans oljetryck för att ge mjuka inkopplingar av växlarna. Om gaspedalen trycks i botten kopplas kick–down–funktionen in och växling sker vid högre motorvarv. På så sätt erhålles ett extra krafttillskott vid exempelvis omkörning.
Program SPORT (Sport)
I detta växlingsprogram är växlingspunkterna anpassade för att ge så hög prestanda som möjligt. Så länge föraren är lätt på gaspedalen växlar automatiken enligt ekonomiprogrammet. Vid ökat gaspådrag väljer styrenheten de växlings– och lock–uppunkter som ger bästa möjliga prestanda. Kick–down kan aktiveras vid behov.
Program WINTER (Vinter)
Vinterprogrammet gör det möjligt att starta på hög växel för att undvika hjulspinn på halt underlag. Programmet är lämpligt också i andra besvärliga situationer där föraren själv vill kontrollera valet av växel. Lock–up är inkopplad på alla växlar utom 1:an. Beroende på växelläge kan följande kombinationer erhållas:
-D Bilen startar på 3:e växeln. Automatisk växling mellan 3:an och 4:an vid ca 60 km/h.
-3 Bilen startar på 2:a växeln. Ingen upp– eller nedväxling sker.
-L Bilen startar på 1:a växeln. Ingen upp– eller nedväxling sker.
När vinterprogrammet är valt lyser varningslampan på instrumentpanelen med ett fast sken.
Om kick–down aktiveras i vinterläge använder växellådan samtliga växlar för att ge maximal prestanda"