2982
Sök

Frågor ang automat? Volvo 850 T5

1 854 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
#1
Bytte till mig en 855 Turbo Automat 1995 import från Tyskland

Mina frågor

När man har parkering i kan man gasa med den i? Eller tar det skada?

Vinter läget hur funkar det?

Kör med ekonomiläget helatiden.¨

Sen ska det väl lysa vilket läge man har i? Är det lätt att byta lamporna isf?

Ber ni mig att söka ta bort mig!

Kan tillägga att jag ägt typ 25 bilar men denna är första med automat så jag har noll koll på de.

Tacksam för svar
Senast redigerat av onej84 (31 december 2010)

1 171 Inlägg
31 december 2010
#2
(P) parkering är som (N) fast det aktiveras en spärr på utgående axel (diffen) så att båda drivhjulen inte rullar åt samma håll. Det tar inte mer skada att gasa på P än på N alltså. Det är friläge från motorn sett.

(W) Vinterläget brukar betyda att bilen inte använder 1:an. Vet inte hur det är på 850:n men vissa bilar växlar inte upp till 4:an heller på vinterläge. Det blir mjukare körning från start och i låga hastigheter.


1 854 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
#3
zoopåse skrev:
(P) parkering är som (N) fast det aktiveras en spärr på utgående axel (diffen) så att båda drivhjulen inte rullar åt samma håll. Det tar inte mer skada att gasa på P än på N alltså. Det är friläge från motorn sett.

(W) Vinterläget brukar betyda att bilen inte använder 1:an. Vet inte hur det är på 850:n men vissa bilar växlar inte upp till 4:an heller på vinterläge. Det blir mjukare körning från start och i låga hastigheter.

Okej tack för svar.

Sen är det tracs på den, jag gjorde en kickdown gick bra till en början men slog den ifrån typ som den pikade, blir det så om man gasar för mycket när det är halt?
Eller kan det vara så att det pika?

Sen vad är 3ans läge? Fick ingen bok med.

601 Inlägg
31 december 2010
#4
Står det W, E och S?
Det är Winter, Economy och Sport. På sportläget så drar den lite längre på växlarna bara, kan eventuellt vara så att den växlar snabbare också. Alltså att det inte  blir den där mjuka växlingen. Utan lite ryckigt
Senast redigerat av Pedaal (31 december 2010)

RM-operatör
667 Inlägg
31 december 2010
#5
Tracs innehåller bland annat antispinn, så det är nog det du känner av. När du känner att den hugger in, och det ska nog tändas en lampa, vill minnas att det föreställer en bil som sladdar, i orange kulör.
Så ja, går den igång, så gasa bara mindre.

Som Zoopåse sa, vinterläget hoppar över ettan.

3;e läget, menar du steg 3 uppifrån? Då är det R på lådan vilket är Reverse=back.
Menar du siffran tre på lådan? Det är tredje växeln, sätter du spaken där så växlar den bara 1-3, och spärrar fyran. Den funktionen finns mig veteligen för att man inte ska köra på för hög växel vid dragning av ex. släp, eftersom det påfrestar lådan mera. Men någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Så nu räknar du förstås ut att 2 betyder att den växlar 1-2 och spärrar 3-4.


1 854 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
#6
Självklart menade jag läge 3 inte R då det är backen tongue

Känns som man ska fortsätta o bara köra på D med ekonomi så länge då.

Men lamporna är dom lätta att byta? Borde ju sitta lampor där så man ser vad man lägger i.

Det med tracsen, alltså hela bilen slog ifrån, inte som när antispinn går i.
Får nog kolla laddtrycket när man får grepp om nån månad.
Senast redigerat av onej84 (31 december 2010)

2 266 Inlägg
31 december 2010
#7
W läget så startar den på 3ans växel för att undvika spinn på hjulen
E läget växlar lådan så ekonomiskt som möjligt
S är de så kallade sport läget den svarar snabbare på kick down ooch drar längre på växlarna
3 an efter D läget är för till för släpvagn dragning där de är lite backigare så den inte växlar mellan 3 och 4 växel även lägger i lock upen för att slita på lådan.
Tracsen samarbetar med abs bromsarna och bromsar de slirande hjulet den stryper inte bränslet eller tändningen på bilen som nyare gör

svetsdiff !!!

1 854 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
#8
PMPerformance skrev:
W läget så startar den på 3ans växel för att undvika spinn på hjulen
E läget växlar lådan så ekonomiskt som möjligt
S är de så kallade sport läget den svarar snabbare på kick down ooch drar längre på växlarna
3 an efter D läget är för till för släpvagn dragning där de är lite backigare så den inte växlar mellan 3 och 4 växel även lägger i lock upen för att slita på lådan.
Tracsen samarbetar med abs bromsarna och bromsar de slirande hjulet den stryper inte bränslet eller tändningen på bilen som nyare gör

Tack

* Voff voff *
10 595 Inlägg
31 december 2010
#9
TRACS är inte ett antispinn egentligen utan snarare en elektronisk diffbroms som fungerar upp till 40 km/h!

Till skillnad från ett regelrätt antispinn som jämför drivhjul mot icke drivande hjul så jämför TRACS endast mellan dom två drivhjulen! Dvs spinner båda hjulen lika fort är systemet nöjt med det och kommer inte reglera något!

Och som redan skrivits så stryper ej TRACS motorn utan bromsar endast med ABS-bromsarna för att begränsa slirningen! Detta medför att bromsarna kan bli rejält varma om du använder TRACS flitigt...

STC kom under modellåret -99 på x70 och fanns aldrig till 850!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

RM-operatör
667 Inlägg
31 december 2010
#10
Den belysningen är överskattad. Om en vecka så lägger du i rätt läge utan att tänka på det. Första dagarna däremot satt en annan och räknade stegen när man förde spaken, *klick klick* backa ut från parkeringen, *klick* kör framåt.

Lampbytesguide;

http://volvospeed.com/Repair/SV70console.php

Dock är det gamla x70-bilen som är med, så det torde vara ganska lika.


Lund-gren
31 december 2010
#11
Skulle själv inte gasa med bilen i varken N eller P läget eftersom att oljekylningen är begränsad i dessa lägen och risken för en rasad låda stiger. Följande är saxat från 85x70 klubben så att alla spekulationer kan undvikas smile


"P = park, lådan är låst och bilen går inte att flytta på. Inte riktigt samma sak som handbroms utan det funkar som rattlåset ungefär. Du ska INTE lägga i park medan bilen rullar.

R = reverse, backväxel.

N = neutral, friläge.

D = drive. Det är det här du använder när du kör i 99% av fallen. Då använder lådan alla växlar, och det finns fyra stycken i en 850.

3 = när du av nån anledning inte vill att lådan ska växla högre än trean. Kan också användas för att få lite motorbroms så man slipper ligga på bromspedalen i långa branta nedförsbackar.

L = "Low" eller vad det nu står för, dvs lådan växlar aldrig högre än ettan. Det kan vara bra att ha på riktigt dåliga vägar, när man t.ex vill ha motorbroms i nedförsbacke. En automatlåda växlar annars alltid upp till högsta möjliga växel när du kliver av gasen. I praktiken blir det ungefär som när du kliver av gasen och trampar på kopplingen i en manuell bil. Tomgångsrull med andra ord.


Sen har 850 också tre valbara körlägen med en knapp bredvid växelspaken: Sport, Econ och Winter.

Econ är det man använder till vardags.

Med "sport" varvar den mer på varje växel och blir också mer pigg på att kugga ner när man gasar på. Sportigare körstil helt enkelt.

Winter innebär att lådan startar på trean så du kan göra riktigt, riktigt mjuka starter. Det är inget man behöver i normalfall, försiktig gasfot funkar precis lika bra, men visst kan det vara behändigt ibland.


Angående parkläget så räcker det utmärkt för att hålla bilen stilla... jag använder typ aldrig handbromsen i normalfall. När jag parkerar i backe brukar jag dock dra handbromsen först, släppa bromspedalen och låta bilen lägga sig på handbromsen INNAN jag lägger i park. Detta för att slita lite mindre på lådan. Det är billigare att renovera en handbroms än en automatlåda.

En 850-automat är inte den mjukaste och smidigaste som världen sett. Det är normalt att växlingarna märks, särskilt om du står på lite. Hatten ska dock inte ramla av när den växlar. Den ska heller inte tveka och slira på växlingarna. Vid ganska exakt 80km/h (i D-läget, lätt gaspådrag) ska varvtalet sjunka lite, ungefär som en "halv växel till". Då försvinner den för automatlådor typiska "gummibandskänslan". Denna funktion kallas lockup och är en bränslebesparingsfunktion. När du släpper gasen eller gasar på ska lockup hoppa ur lika obemärkt som den gick i.

Automatlådeoljebyte (långt ord) ingår inte i volvos serviceprogram så det är upp till ägarna att göra det själv. Enligt Volvo ska lådan aldrig behöva oljebyte men det är givetvis skitprat. Många 850-ägare som sköljt sina växellådor har i princip fått en ny bil på kuppen. Mer dragvillighet och mjukare växlingar


Citat från Kenny.

Citat:
Program ECON (Ekonomi)
Detta växlingsprogram är avsett för "normal" körning och ger tidiga uppväxlingar kombinerat med lock–up så ofta som möjligt på de tre högsta växlarna. Dessutom anpassas växellådans oljetryck för att ge mjuka inkopplingar av växlarna. Om gaspedalen trycks i botten kopplas kick–down–funktionen in och växling sker vid högre motorvarv. På så sätt erhålles ett extra krafttillskott vid exempelvis omkörning.

Program SPORT (Sport)
I detta växlingsprogram är växlingspunkterna anpassade för att ge så hög prestanda som möjligt. Så länge föraren är lätt på gaspedalen växlar automatiken enligt ekonomiprogrammet. Vid ökat gaspådrag väljer styrenheten de växlings– och lock–uppunkter som ger bästa möjliga prestanda. Kick–down kan aktiveras vid behov.

Program WINTER (Vinter)
Vinterprogrammet gör det möjligt att starta på hög växel för att undvika hjulspinn på halt underlag. Programmet är lämpligt också i andra besvärliga situationer där föraren själv vill kontrollera valet av växel. Lock–up är inkopplad på alla växlar utom 1:an. Beroende på växelläge kan följande kombinationer erhållas:

-D Bilen startar på 3:e växeln. Automatisk växling mellan 3:an och 4:an vid ca 60 km/h.
-3 Bilen startar på 2:a växeln. Ingen upp– eller nedväxling sker.
-L Bilen startar på 1:a växeln. Ingen upp– eller nedväxling sker.

När vinterprogrammet är valt lyser varningslampan på instrumentpanelen med ett fast sken.
Om kick–down aktiveras i vinterläge använder växellådan samtliga växlar för att ge maximal prestanda"
Senast redigerat av Lund-gren (31 december 2010)

* Voff voff *
10 595 Inlägg
31 december 2010
#12
Lund-gren skrev:
-3 Bilen startar på 2:a växeln. Ingen upp– eller nedväxling sker.

Stämmer inte! Bilen startar som vanligt på 1:an men växlar aldrig upp till 4:an!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
31 december 2010
#13
Brådhis skrev:
Lund-gren skrev:
-3 Bilen startar på 2:a växeln. Ingen upp– eller nedväxling sker.

Stämmer inte! Bilen startar som vanligt på 1:an men växlar aldrig upp till 4:an!

//Brådhis

på min startade den alltid på 2:an för att det inte ska spinna och den lägger ej upp sista växeln

meskör man märker man inte ens att det är 2:an den startar på

ang lampan så är det som sagt inte värt jobbet att byta lampa

lägena är fasta man behöver bara trycka ner knappen i vissa lägen
när man lär sig detta går det skit smidigt att lägga i växlarna tex så har man backen i så slår man bara ner spaken ner tills det tar stopp och Driven hoppar i

skitsmidigt när man gör limovändningar ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 595 Inlägg
31 december 2010
#14
Growe skrev:
Brådhis skrev:
Lund-gren skrev:
-3 Bilen startar på 2:a växeln. Ingen upp– eller nedväxling sker.

Stämmer inte! Bilen startar som vanligt på 1:an men växlar aldrig upp till 4:an!

//Brådhis

på min startade den alltid på 2:an för att det inte ska spinna och den lägger ej upp sista växeln

meskör man märker man inte ens att det är 2:an den startar på

I instruktionsboken till min V70 står ingenting om detta utan det står det som jag skrivit här ovanför! Har du lust att kika i din instruktionsbok och skriva vad Volvo skriver om detta? Alternativt ta en bild av den...

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (31 december 2010)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

8 250 Inlägg
31 december 2010
#15
Brådhis skrev:
Growe skrev:
Brådhis skrev:

Stämmer inte! Bilen startar som vanligt på 1:an men växlar aldrig upp till 4:an!

//Brådhis

på min startade den alltid på 2:an för att det inte ska spinna och den lägger ej upp sista växeln

meskör man märker man inte ens att det är 2:an den startar på

I instruktionsboken till min V70 står ingenting om detta utan det står det som jag skrivit här ovanför! Har du lust att kika i din instruktionsbok och skriva vad Volvo skriver om detta? Alternativt ta en bild av den...

//Brådhis

Saxat ur 850 intsruktionsbok: "I läge 3 är 2:ans växel låst, någon upp eller nedväxling sker inte"


:-)
367 Inlägg
31 december 2010
#16
Man skall väl aldrig rulla i neutral på en automatare?

Eller är det kanske något jag fått för mig? :$


Skål.

Lund-gren
1 januari 2011
#17
Marlboroman skrev:
Brådhis skrev:
Growe skrev:
på min startade den alltid på 2:an för att det inte ska spinna och den lägger ej upp sista växeln

meskör man märker man inte ens att det är 2:an den startar på

I instruktionsboken till min V70 står ingenting om detta utan det står det som jag skrivit här ovanför! Har du lust att kika i din instruktionsbok och skriva vad Volvo skriver om detta? Alternativt ta en bild av den...

//Brådhis

Saxat ur 850 intsruktionsbok: "I läge 3 är 2:ans växel låst, någon upp eller nedväxling sker inte"

Nu ska vi kanske saxa hela citatet inte bara delar av det, med vinterläget i och 3ans vald på växellådan så är alltså växellåden låst på 2ans växel.

"Program WINTER (Vinter)
Vinterprogrammet gör det möjligt att starta på hög växel för att undvika hjulspinn på halt underlag. Programmet är lämpligt också i andra besvärliga situationer där föraren själv vill kontrollera valet av växel. Lock–up är inkopplad på alla växlar utom 1:an. Beroende på växelläge kan följande kombinationer erhållas:

-D Bilen startar på 3:e växeln. Automatisk växling mellan 3:an och 4:an vid ca 60 km/h.
-3 Bilen startar på 2:a växeln. Ingen upp– eller nedväxling sker.
-L Bilen startar på 1:a växeln. Ingen upp– eller nedväxling sker.
"
Senast redigerat av Lund-gren (1 januari 2011)

Lund-gren
1 januari 2011
#18
-Michael skrev:
Man skall väl aldrig rulla i neutral på en automatare?

Eller är det kanske något jag fått för mig? :$


Skål.

Stämmer bra då de gäller 850 automatlåda iaf, bla därför man inte får bogsera över en viss hastighet alternativt sträcka.

Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
1 januari 2011
#19
Brådhis skrev:
Growe skrev:
Brådhis skrev:

Stämmer inte! Bilen startar som vanligt på 1:an men växlar aldrig upp till 4:an!

//Brådhis

på min startade den alltid på 2:an för att det inte ska spinna och den lägger ej upp sista växeln

meskör man märker man inte ens att det är 2:an den startar på

I instruktionsboken till min V70 står ingenting om detta utan det står det som jag skrivit här ovanför! Har du lust att kika i din instruktionsbok och skriva vad Volvo skriver om detta? Alternativt ta en bild av den...

//Brådhis

din bil har inte ens samma låda som 850
du har den nyare modellen av låda

min bil vart yber trög med vinterläget i alltså slirade otroligt mycket innan man kom iväg
anser att detta beror på 2:ans växel eller att dom på något annat sätt gör att den inte driver iväg på samma sätt

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 595 Inlägg
1 januari 2011
#20
Lund-gren skrev:
Marlboroman skrev:
Brådhis skrev:

I instruktionsboken till min V70 står ingenting om detta utan det står det som jag skrivit här ovanför! Har du lust att kika i din instruktionsbok och skriva vad Volvo skriver om detta? Alternativt ta en bild av den...

//Brådhis

Saxat ur 850 intsruktionsbok: "I läge 3 är 2:ans växel låst, någon upp eller nedväxling sker inte"

Nu ska vi kanske saxa hela citatet inte bara delar av det, med vinterläget i och 3ans vald på växellådan så är alltså växellåden låst på 2ans växel.

"Program WINTER (Vinter)
Vinterprogrammet gör det möjligt att starta på hög växel för att undvika hjulspinn på halt underlag. Programmet är lämpligt också i andra besvärliga situationer där föraren själv vill kontrollera valet av växel. Lock–up är inkopplad på alla växlar utom 1:an. Beroende på växelläge kan följande kombinationer erhållas:

-D Bilen startar på 3:e växeln. Automatisk växling mellan 3:an och 4:an vid ca 60 km/h.
-3 Bilen startar på 2:a växeln. Ingen upp– eller nedväxling sker.
-L Bilen startar på 1:a växeln. Ingen upp– eller nedväxling sker.
"

Ahaa! Det förklarar ju saken! Tackar!!!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök