3444
Sök

Bygga om till 4" från 3,5"

81 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
har en saab 900 94- nya karossen.

saken är den att jag vill inte ha några diskanter i instrumentbrädan vill sätta dit vanliga högtalare så de blir lite mer tryck. men hålen är gjorda för 3,5" högtalare o de vinns inga sånna ja e sugen på ja vill ha dit 4" istället.

är de någon som kanske byggt om där förut så de passar eller har någon ide. de går ju inte direkt borra upp hålet vill inte borra sänder instrument brädan.

16 197 Inlägg
31 december 2010
XxHaglundxX skrev:
har en saab 900 94- nya karossen.

saken är den att jag vill inte ha några diskanter i instrumentbrädan vill sätta dit vanliga högtalare så de blir lite mer tryck. men hålen är gjorda för 3,5" högtalare o de vinns inga sånna ja e sugen på ja vill ha dit 4" istället.

är de någon som kanske byggt om där förut så de passar eller har någon ide. de går ju inte direkt borra upp hålet vill inte borra sänder instrument brädan.

ut att borra/modifiera brädan får får du aldrig dit några 4"..    dock är ljudtrycks skillanden mellan 3,5 å 4" väääääligt liten.

här har du ett kit som passar just din bil annars:      http://dbakuten.se/detail-item_id-317406

"Testar man inte så får man aldrig veta"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 december 2010
Finns det inga 3,5" högtalare? Konstigt, tyckte jag såg såna både här här & här, min favorit är dock Amega Q-Cox350, vågar nog påstå att dom spelar ifrån många 4" och även den del större högtalare.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 197 Inlägg
31 december 2010
ChriZtoffer skrev:
Finns det inga 3,5" högtalare? Konstigt, tyckte jag såg såna både här här & här, min favorit är dock Amega Q-Cox350, vågar nog påstå att dom spelar ifrån många 4" och även den del större högtalare.

fast de kanske e så att dom inte e så snygg?

vilket många verkar tycka e viktigare än hur dom låter... wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 december 2010
Hehe sant, jo jag själv brukar kolla väldigt mycket på mina högtalare, speciellt när gallret sitter på plats! wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 197 Inlägg
31 december 2010
ChriZtoffer skrev:
Hehe sant, jo jag själv brukar kolla väldigt mycket på mina högtalare, speciellt när gallret sitter på plats! wink

exakt big_smile     har själv fundeat på att fälla in amega 3,5" i stolparna på min berlingo smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 december 2010
Do it! smile Bara du har nog med volym i stolparna så blir det riktigt trevligt! Går ju att montera dom bakifrån å så slipper man se fästöronen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
31 december 2010
Jag håller på att sätta in 4" högtalare i min 9-3 -99, samma kaross.
Då gör jag en baffel som fyller mellanrummet mellan där högtalaren sitter orginal och orginalgaller. detta täcks med en plåt som jag sätter högtalaren i.
Lite får kapas för magneten men det är så lite så det går att montera orginal sen om man vill när man säljer

Projekttråden Saab 9-3
Bilradiocentrum i Stenungsund levererar högtalarna från DLS.

16 197 Inlägg
31 december 2010
mrfjonsson skrev:
Jag håller på att sätta in 4" högtalare i min 9-3 -99, samma kaross.
Då gör jag en baffel som fyller mellanrummet mellan där högtalaren sitter orginal och orginalgaller. detta täcks med en plåt som jag sätter högtalaren i.
Lite får kapas för magneten men det är så lite så det går att montera orginal sen om man vill när man säljer

fast fortfarande så spelar inte en 4" så mycke mer än en 3,5"..

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
31 december 2010
Dom 4" som jag har kommit över spelar bättre än mina gamla 3,5".
Och det är snyggare

Projekttråden Saab 9-3

16 197 Inlägg
31 december 2010
mrfjonsson skrev:
Dom 4" som jag har kommit över spelar bättre än mina gamla 3,5".
Och det är snyggare

jo men ta tex amega 3,5".. de e liksom inte ens värt besväret att bygga om till 4" om man monterar dessa i orginalhålen.. å ett stort PLUS e ju att de ser orginal ut eftersom dom passar under orginal gallret.

inget syns=mindre stöld risk.

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
31 december 2010
Jo det skulle vara för stöldrisken då. Men mina CDT högtalare tror jag har samma värde som amega uniefär men med lite tur fick jag mina för under en tredjedel. Det räcker som motivering för att jag ska få nått å göra.
Det är kul att bygga och lösa problem, det ska inte vara för enkelt.

Projekttråden Saab 9-3

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 december 2010
Om man vill ha originalutseende men ändå grymt tryck, kör på Amega. Om man kan tänka sig att lägga lite jobb och vill ha eget utseende, stoppa i valfria 4". Jag vet då vad jag väljer till min bil, det syns inte men det hörs att nåt är gjort... wink
Senast redigerat av ChriZtoffer (31 december 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 197 Inlägg
31 december 2010
ChriZtoffer skrev:
Om man vill ha originalutseende men ändå grymt tryck, kör på Amega. Om man kan tänka sig att lägga lite jobb och vill ha eget utseende, stoppa i valfria 4". Jag vet då vad jag väljer till min bil, det syns inte men det hörs att nåt är gjort... wink

å ska man lika gärna bygga om så smäller man ju dit en 5,25" elle 6,5" big_smilebig_smile

81 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
haha men jag är sugen på att bygga lite så blir till att sätta ett par buffar där. Men jag kan väl inte täcka med plåt då kommer väl den ligga o låta? smile

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
31 december 2010
evilaudio skrev:
ChriZtoffer skrev:

exakt big_smile     har själv fundeat på att fälla in amega 3,5" i stolparna på min berlingo smile

gaahhh vilken grym idé !! den snor jag big_smile big_smile

16 197 Inlägg
31 december 2010
CHEEVA skrev:
evilaudio skrev:
ChriZtoffer skrev:

fast du har ju redan plats för 4" på brädan..

DäckSprängarLigan
449 Inlägg
31 december 2010
evilaudio skrev:
CHEEVA skrev:
evilaudio skrev:

Tanken va att limma fast plåten i mdf baffeln, man kan klä det ochså men jag tror det blir snyggare med plåt.
Ska man ha större än 4" så kommer man inte kunna återställa bilen lika lätt och det blir mycke mer jobb.

Projekttråden Saab 9-3

81 Inlägg
31 december 2010
Trådstartare
mrfjonsson skrev:
evilaudio skrev:
CHEEVA skrev:

Tanken va att limma fast plåten i mdf baffeln, man kan klä det ochså men jag tror det blir snyggare med plåt.
Ska man ha större än 4" så kommer man inte kunna återställa bilen lika lätt och det blir mycke mer jobb.

Aha okej. Jo de är sant. Men jag ska ha 4" får se vad jag gör för något smile

Ubåtsingenjör
7 317 Inlägg
2 januari 2011
evilaudio skrev:
CHEEVA skrev:
evilaudio skrev:

jo tack jag vet, men hade varit coolt att ha i a stolparna !

Sök