Tror dock det är laddströmmen som sjunker allteftersom batteriet blir mer och mer laddat, brukar då finnas en mätare för det. Laddspänningen ser man sällan på såna där enklare laddare, den får man istället mäta sig fram till med en multimeter.
Om du kopplat bort kabeln från generatorn så har du ju fortfarande slutstegen inkopplade till batterierna. Dom brukar dock inte vara lika känsliga för lite överspänning. Bästa om man är osäker är att koppla bort batteriernas plus helt, jorden kan du dock låta sitta kvar, det gör ingen skillnad.
Tror dock det är laddströmmen som sjunker allteftersom batteriet blir mer och mer laddat, brukar då finnas en mätare för det. Laddspänningen ser man sällan på såna där enklare laddare, den får man istället mäta sig fram till med en multimeter.
Om du kopplat bort kabeln från generatorn så har du ju fortfarande slutstegen inkopplade till batterierna. Dom brukar dock inte vara lika känsliga för lite överspänning. Bästa om man är osäker är att koppla bort batteriernas plus helt, jorden kan du dock låta sitta kvar, det gör ingen skillnad.
Okey okey. Jag får helt enkelt ladda dem separat då. Får bygga så att det blir lätt att göra det.
Eller så tar du reda på hur hög spänning laddaren kan skicka ut. Jag har visserligen en lite mer avancerad laddare, men jag kopplar aldrig ifrån batterierna när jag laddar eftersom laddare inte skicka på mer än 14,4V.
En fundering till. Om jag förstärker jorden på främre batteriet med 50 mm2, MÅSTE man byta plusen till generatorn då? Eller kan jorden vara större än plusen?
Den mätaren har alla funktioner som behövs vid enklare mätningar i bilen, jag tycker den duger. Laddspänningen brukar man mäta på batteripolerna, men det är bra att mäta direkt på generatorn också för att jämföra eventuella skillnader i spänning mellan generator-batteri.
Om du mäter på generatorn så sätter du mätpinnarna på B+ och generatorchassi, men var i så fall försiktig så att inte händer/kläder/mätsladdar fastnar i drivremmarna.
Den mätaren har alla funktioner som behövs vid enklare mätningar i bilen, jag tycker den duger. Laddspänningen brukar man mäta på batteripolerna, men det är bra att mäta direkt på generatorn också för att jämföra eventuella skillnader i spänning mellan generator-batteri.
Om du mäter på generatorn så sätter du mätpinnarna på B+ och generatorchassi, men var i så fall försiktig så att inte händer/kläder/mätsladdar fastnar i drivremmarna.
Okey. Jättefint förklarat. Det viktiga är ju att den håller bra laddning vid batterierna egentligen. Vad är bra att ligga på ungefär?
Tänkte höra vilket trä som är bäst att bygga med i bil när man ska göra snyggt i skuffen. Jag hade nämligen tänkt göra någon form av batterihållare samt bygga någon snygg lösning för slutstegen. Hade tänkt MDF först men det verkar ju vara väldigt känsligt mot väta.
Bygg i MDF och måla, absolut bästa materialet att hålla på med om du ska göra lite avancerade former men ändå vill ha det hållbart. All trä är känslig mot fukt.
Bygg i MDF och måla, absolut bästa materialet att hålla på med om du ska göra lite avancerade former men ändå vill ha det hållbart. All trä är känslig mot fukt.
Jo, det är sant men mdf ska tydligen vara extra känsligt, sväller lätt osv. Men måla hjälper ju lite i alla fall. Har du något bra tips på vad jag ska använda för färg?
Tjaa silver kan väl vara fint så matchar det bilen. Nej men vanlig färg avsedd för användning på trä utomhus blir bra, spelar inte så stor roll vad du använder så länge den täcker MDFen & tål viss fukt.
lånar tråden, är det nån som har nån ide på hur ofta man bör underhålls ladda ett running bull 95 ah?, har dom förvarade inne cirka 18 grader varmt i källaren
Om batteriet är i bra skick så ska det egentligen inte behövas någon underhållsladdning på åtminstone 3-4 månader under förutsättning att batteriet var fulladdat när det ställdes undan, detta sett ur "skadlig urladdningssynpunkt" alltså.
Däremot är det förstås lättare att låta batteriet stå med underhållsladdare (tex C-TEK) hela tiden, då slipper man bekymra sig alls.