3248
Sök

Hjälp med 2 st olika running bull batterier - hur ska jag koppla?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 januari 2011
#81
Tror dock det är laddströmmen som sjunker allteftersom batteriet blir mer och mer laddat, brukar då finnas en mätare för det. Laddspänningen ser man sällan på såna där enklare laddare, den får man istället mäta sig fram till med en multimeter.

Om du kopplat bort kabeln från generatorn så har du ju fortfarande slutstegen inkopplade till batterierna. wink Dom brukar dock inte vara lika känsliga för lite överspänning. Bästa om man är osäker är att koppla bort batteriernas plus helt, jorden kan du dock låta sitta kvar, det gör ingen skillnad.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

687 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#82
ChriZtoffer skrev:
Tror dock det är laddströmmen som sjunker allteftersom batteriet blir mer och mer laddat, brukar då finnas en mätare för det. Laddspänningen ser man sällan på såna där enklare laddare, den får man istället mäta sig fram till med en multimeter.

Om du kopplat bort kabeln från generatorn så har du ju fortfarande slutstegen inkopplade till batterierna. wink Dom brukar dock inte vara lika känsliga för lite överspänning. Bästa om man är osäker är att koppla bort batteriernas plus helt, jorden kan du dock låta sitta kvar, det gör ingen skillnad.

Okey okey. Jag får helt enkelt ladda dem separat då. Får bygga så att det blir lätt att göra det.

Mvh
Daniel

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 januari 2011
#83
Eller så tar du reda på hur hög spänning laddaren kan skicka ut. wink Jag har visserligen en lite mer avancerad laddare, men jag kopplar aldrig ifrån batterierna när jag laddar eftersom laddare inte skicka på mer än 14,4V.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 januari 2011
#84
Du behöver inte koppla bort generatorn när du laddar batterierna.
Däremot bör du inte starta motorn wink
Senast redigerat av Lonefox (9 januari 2011)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

687 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
#85
En fundering till. Om jag förstärker jorden på främre batteriet med 50 mm2, MÅSTE man byta plusen till generatorn då? Eller kan jorden vara större än plusen?

21 761 Inlägg
12 januari 2011
#86
Jordkabeln kan vara större än pluskabeln, inga problem. smile

687 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
#87
Drönirettab skrev:
Jordkabeln kan vara större än pluskabeln, inga problem. smile

Bra! Då har jag koll på det! smile

687 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
#88
Hur mäter man laddningen och vart får man tag på en billig multimeter? Alltså som räcker för bilstereoändamål osv.
Senast redigerat av Danne_485 (12 januari 2011)

21 761 Inlägg
12 januari 2011
#89
Man ställer multimetern i läge för spänningsmätning och ett lämpligt mätområde är 20 V. Tex Biltema och Clas Ohlson har ganska billiga mätare. smile

687 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
#90
Drönirettab skrev:
Man ställer multimetern i läge för spänningsmätning och ett lämpligt mätområde är 20 V. Tex Biltema och Clas Ohlson har ganska billiga mätare. smile

Okey. smile Funkar denna?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … ultimeter/

Vart exakt mäter man? big_smile Är lite novis på el.

Mvh
Daniel

21 761 Inlägg
12 januari 2011
#91
Den mätaren har alla funktioner som behövs vid enklare mätningar i bilen, jag tycker den duger. Laddspänningen brukar man mäta på batteripolerna, men det är bra att mäta direkt på generatorn också för att jämföra eventuella skillnader i spänning mellan generator-batteri.

Om du mäter på generatorn så sätter du mätpinnarna på B+ och generatorchassi, men var i så fall försiktig så att inte händer/kläder/mätsladdar fastnar i drivremmarna. smile
Senast redigerat av Drönirettab (12 januari 2011)

687 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
#92
Drönirettab skrev:
Den mätaren har alla funktioner som behövs vid enklare mätningar i bilen, jag tycker den duger. Laddspänningen brukar man mäta på batteripolerna, men det är bra att mäta direkt på generatorn också för att jämföra eventuella skillnader i spänning mellan generator-batteri.

Om du mäter på generatorn så sätter du mätpinnarna på B+ och generatorchassi, men var i så fall försiktig så att inte händer/kläder/mätsladdar fastnar i drivremmarna. smile

Okey. Jättefint förklarat. Det viktiga är ju att den håller bra laddning vid batterierna egentligen. Vad är bra att ligga på ungefär?

21 761 Inlägg
12 januari 2011
#93
Över 14 V bör det vara för att batterierna ska kunna hållas i bra laddat skick, en vanlig rekommendation är 14-14,4 V.

687 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
#94
Drönirettab skrev:
Över 14 V bör det vara för att batterierna ska kunna hållas i bra laddat skick, en vanlig rekommendation är 14-14,4 V.

Okey. Då blir det till å köpa en sådan och mäta på polerna sedan. smile Om jag har tur så slipper jag byta kabeln till generatorn. Iaf till att börja med.

687 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#95
Tänkte höra vilket trä som är bäst att bygga med i bil när man ska göra snyggt i skuffen. Jag hade nämligen tänkt göra någon form av batterihållare samt bygga någon snygg lösning för slutstegen. Hade tänkt MDF först men det verkar ju vara väldigt känsligt mot väta.

Mvh
Daniel

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 januari 2011
#96
Bygg i MDF och måla, absolut bästa materialet att hålla på med om du ska göra lite avancerade former men ändå vill ha det hållbart. All trä är känslig mot fukt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

687 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#97
ChriZtoffer skrev:
Bygg i MDF och måla, absolut bästa materialet att hålla på med om du ska göra lite avancerade former men ändå vill ha det hållbart. All trä är känslig mot fukt.

Jo, det är sant men mdf ska tydligen vara extra känsligt, sväller lätt osv. Men måla hjälper ju lite i alla fall. Har du något bra tips på vad jag ska använda för färg? smile
Senast redigerat av Danne_485 (15 januari 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 januari 2011
#98
Tjaa silver kan väl vara fint så matchar det bilen. wink Nej men vanlig färg avsedd för användning på trä utomhus blir bra, spelar inte så stor roll vad du använder så länge den täcker MDFen & tål viss fukt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

low_and_loud
15 januari 2011
#99
lånar tråden, är det nån som har nån ide på hur ofta man bör underhålls ladda ett running bull 95 ah?, har dom förvarade inne cirka 18 grader varmt i källaren

21 761 Inlägg
15 januari 2011
#100
Om batteriet är i bra skick så ska det egentligen inte behövas någon underhållsladdning på åtminstone 3-4 månader under förutsättning att batteriet var fulladdat när det ställdes undan, detta sett ur "skadlig urladdningssynpunkt" alltså.

Däremot är det förstås lättare att låta batteriet stå med underhållsladdare (tex C-TEK) hela tiden, då slipper man bekymra sig alls. smile


Sök