3663
Sök

Högre kylarvätskanivå helt plötsligt?! Volvo 740 16v

14 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
Tja, under en tid i ca ett halvår typ så har kylarvätskenivån i behållaren sjunkit mycket långsamt, har inte ens fyllt på, låg som lägst precis en centimeter över min ungefär.

Men så en dag startade jag bilen, det var riktigt kallt typ 25-30 minusgrader och jag öppnar motorhuven och ser att när jag öppnar expansionsbehållaren att där är lite is, inte bara is men lite is på ytan ungefär, bilen var ju redan startad sen ett par minuter tillbaka, lät den stå igång ett tag, tempmätaren gick upp på ovanligt fort för att sedan sjunka tillbaka igen, åkte hem ca 10 mil, ställer bilen i garaget och väntar på att den ska bli lite kall igen, när den blivit kall så går jag ut och kollar expansionsbehållaren, öppnar den och ser att nivån är klart högre än för en vecka sen när jag kollade i motorn sist? Det är jag 110% säker på

Hur kan nivån ha stigit egentligen? Fattar ingenting. Tänkte först att jag kanske sabbat toppackningen men då kan ju bara nivån vara hög sålänge som man har tryck i systemet. Sen luktar jag inget konstigt i behållaren, oljan ser bra ut.

Mvh

248 Inlägg
1 januari 2011
inte helt omöjligt att du hade någon ispropp i systemet.

14 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
Muckluck skrev:
inte helt omöjligt att du hade någon ispropp i systemet.

Jo jag tror det också, men förklarar det en högre kylarvätskenivå även efter när isen har försvunnit?

...has left the building...
4 474 Inlägg
1 januari 2011
Varm kylvätska tar mer plats en "riktigt kall", där har du förklaringen. På vissa bilar kan man få larm för låg kylvätska vid start när det är redigt kallt, sedan när tempen stigit lite så hamnar nivån rätt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sök