3139
Sök

Okänt problem med motor/växellåda/koppling.

15 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#1
Hej..


Igår när jag var ute och körde så skulle jag köra om en bil, dock efter att jag hade gjort det kände jag att kopplingen saknade motstånd och var väldigt slapp och kunde varken få i 3:an eller 4:an..

Trodde dock inget var fel så jag körde vidare, men i en rondell så small det till rätt bra och jag stannade och kollade men såg inget som tydde på att något hade gått sönder, så jag körde vidare men då lät det precis som att något drogs mot marken så jag stannade igen och kollade och återigen fann jag inget fel...

Så jag körde hem och ställde bilen, och idag hissade jag upp den och kollade och det verkar som att det läcker olja från växellådan eller motor?

Och 3:ans växel låter inte alls bra, det låter som den typ "misshandlar" sig själv..

Vet något vad problemet skulle kunna vara?

MVH

- Prem

15 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#2
Kan dock tillägga att det är en Saab 9-5 SE -98.

Rumpmas
3 860 Inlägg
1 januari 2011
#3
Hej!

Prova att ställa frågan här för att fler Saab-tokar ska se den:

forum.sabbturboclub.com

Att kopplingen inte gjorde något motstånd tyder på att slav-eller huvudcylindern läcker internt. Då brukar man även få peta upp kopplingen igen med foten efter att den tryckts ned då den inte kommer upp självmant.

Våldade du i växeln trots att det tog emot innan felet uppkom?

Skrapar det bara när du lägger i treans växel eller låter det illa hela tiden när trean ligger i?
Senast redigerat av Andromeda (1 januari 2011)


15 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
#4
Jag har inte märkt något att jag måste peta upp kopplingen själv...

Och illa vill jag inte säga att det låter när jag lägger i växlarna, dom glider i fint när man väl är uppe i hastighet, men innan man är uppe i hastighet så typ "klickar" det till två gånger..

Och det låter illa hela tiden medans treans växel är i.

MVH
- Prem
Senast redigerat av Premium (1 januari 2011)

15 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#5
Hej igen!

Jag och min bror kollade lite närmre idag och hittade detta..

http://l25.sphotos.l3.fbcdn.net/hphotos … 3605_n.jpg

Försöker iaf
12 819 Inlägg
2 januari 2011
#6
Ajdå... Det såg inte roligt ut.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

15 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#7
Nej, det ser inte riktigt bra ut, men jag vet heller inte riktigt om jag ska byta delen eller om jag ska byta hela kopplingen..

Mvh
-Prem

Försöker iaf
12 819 Inlägg
2 januari 2011
#8
Ser ut som att du kommer få byta koppling +lite detaljer och sprängkåpan.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

15 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#9
Jo, det börjar luta åt det heller, fast borde det inte räcka med att byta svänghjulet?

Och kåpan måste jag nog också byta helt ja.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
2 januari 2011
#10
Du ser ju hur det ser ut när du river, men även om lamellerna, tryckplatta och lager klarat sig så är det väl lika bra att byta det när man väl har uppe allt. Även bakre packboxen till vevaxeln.



Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (2 januari 2011)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

15 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
#11
Okej, har du någon aning om vad allt skulle kunna kosta?

Har sett att hela kopplingssatser går på ungefär 2tusen, men den packboxen har jag ingen aning om vad den går på, eller hur den ser ut.

Mvh
-Prem


Sök