3205
Sök

Köpråd: Vilken 4x4 är bäst för snö?

8 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
Rquired skrev:
twin_cam skrev:
cy_berg skrev:

Ja, precis som du säger är det helt klart ett bra steg ner att köpa Subaru om man, som jag, idag kör Mercedes. Inte för att kvaliteten är sämre i Subaru, men just känslan i reglage, stolar, dörrar etc.

Det jag tänker med en vanlig sedan/kombi med 4x4 kontra en SUV är att jag inbillar mig att en högre markfrigång hade varit bra. Många gånger (ute på landet, när vägarna blåser igen) får man forcera rätt stora snömassor på vissa vägsträckor och där känns det som rejäl markfrigång hade varit vettig. Dessutom: Dom gånger jag kör fast på vår infart så inbillar jag mig att detta till viss del beror på att man bromsar in bilen för att t.ex. lägga i backen för att sedan backa tillbaka till ena änden av huset, och att man då "fastnar" uppe på snömassan (om det kommit mycket ny-snö)? Det skulle då göra ett hög markfrigång hade varit bra (gissar jag).

Ja visst, om du inte har något emot en LITE vingligare bil så är det ju inte dumt med högre markfrigång faktiskt smile

Dagens suvar är rätt vassa på vägen, men riktigt så bra som motsvarande vanliga bil är dom inte.
Du klarar dig rätt bra med vanlig markfrigång faktiskt, bara att det driver på alla fyra gör mer än man tror.
Och som rquired säger så spelar det i princip ingen roll vilken tillverkare du väljer idag, för även "fusk" systemen är grymma numer.

Tycker, om du ska ha en hög bil, att GLK, X3, X5, Q7 m.m inte är dumma val alls smile Undrar hur M-klassen är numer?

Tänker du på Mercedes ML? Upplever den som onödig när GLK finns, en bekant har båda två med samma motor (320cdi) och GLK räcker väl och är smidigare samt roligare. Om det nu inte är just storleken man är ute efter... smile

Väldigt intressant! Hur upplever du( eller din bekant) känslan i inredning etc. mellan ML och GLK? Jag har förstått att 4matic i dessa 2 modeller är samma. GLK hade varit ett trevligt alternativ eftersom prisbilden är bättre. När det gäller utrymme har jag inga jättekrav. Min fru är gravid med vårt andra barn så jag behöver en 4/5-dörrars men utöver det klarar vi oss med bagageutrymmet i min frus V50 (så allt över det i bagageutrymme är OK).

338 Inlägg
1 januari 2011
audi q7 4.2 quattro...bra snöplog....alla audi med quattro funkar nog perfekt på snö

Audi S4 SuperCharged

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 januari 2011
cy_berg skrev:
Rquired skrev:
twin_cam skrev:

Ja visst, om du inte har något emot en LITE vingligare bil så är det ju inte dumt med högre markfrigång faktiskt smile

Dagens suvar är rätt vassa på vägen, men riktigt så bra som motsvarande vanliga bil är dom inte.
Du klarar dig rätt bra med vanlig markfrigång faktiskt, bara att det driver på alla fyra gör mer än man tror.
Och som rquired säger så spelar det i princip ingen roll vilken tillverkare du väljer idag, för även "fusk" systemen är grymma numer.

Tycker, om du ska ha en hög bil, att GLK, X3, X5, Q7 m.m inte är dumma val alls smile Undrar hur M-klassen är numer?

Tänker du på Mercedes ML? Upplever den som onödig när GLK finns, en bekant har båda två med samma motor (320cdi) och GLK räcker väl och är smidigare samt roligare. Om det nu inte är just storleken man är ute efter... smile

Väldigt intressant! Hur upplever du( eller din bekant) känslan i inredning etc. mellan ML och GLK? Jag har förstått att 4matic i dessa 2 modeller är samma. GLK hade varit ett trevligt alternativ eftersom prisbilden är bättre. När det gäller utrymme har jag inga jättekrav. Min fru är gravid med vårt andra barn så jag behöver en 4/5-dörrars men utöver det klarar vi oss med bagageutrymmet i min frus V50 (så allt över det i bagageutrymme är OK).

Upplever det ungefär som skillnaden mellan en C-klass och en E-klass, visst är ML lite dyrare och finare men spelar det någon roll när GLK håller så hög kvalitétsnivå som den gör? Bekanten är nöjd med båda, men mer intresserad av sina bilar än så är de inte tyvärr så jag har ingen koll på vad de tycker mer ingående, om de ens tänkt på att jämföra dem. wink

Mellanklass-suvar som GLK och dess konkurrenter har ofta relativt korta bagage till skillnad från en motsvarande kombi men nog uppskattar jag det till att där ryms en stor barnvagn till de små? V50 är ingen storlastare den heller utan klarar ni er med en sådan bör GLK räcka tycker jag?

Lycka till med köpet och den lille! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

325 Inlägg
1 januari 2011
toyota landcruiser slår det mesta

2 021 Inlägg
1 januari 2011
Wilsgaard skrev:
cy_berg skrev:
Har någon här inne koll på 4hjulsdriften i t.ex. Volvo XC60, eller Mercedes GLK?

Vad jag vet så är de viskokoppling i Volvo AWD, men kanske inte är så längre roll alltså i grunden framhjulsdrivna, men en viskokoppling leder kraft till bakhjulen om framhjulen slirar.

Viskokopplingen består av lamellskivor i olja

Var gamla v70/850 som hade det, nu har dom haldex system, precis som Saab, Vag med tvärställd motor och många fler.

De allra flesta moderna 4wd bilarna uppfyller nog trådskaparens krav.

Trabant und Saab Uber alles:) 14
1 035 Inlägg
Rejsa ?
2 959 Inlägg
2 januari 2011
Wilsgaard skrev:
cy_berg skrev:
Har någon här inne koll på 4hjulsdriften i t.ex. Volvo XC60, eller Mercedes GLK?

Vad jag vet så är de viskokoppling i Volvo AWD, men kanske inte är så längre roll alltså i grunden framhjulsdrivna, men en viskokoppling leder kraft till bakhjulen om framhjulen slirar.

Från 2003 och framåt är det Haldex, dvs elektronisk inkoppling.

Autotech

560 Inlägg
2 januari 2011
Busgrabb skrev:
Wilsgaard skrev:
cy_berg skrev:

Från 2003 och framåt är det Haldex, dvs elektronisk inkoppling.

Okej, tack! Tänkte nog de, var ju länge sedan de hade visko smile

Sök