2610
Sök

Volvo 944 TDI vatten problem

57 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
Hejsan har en volvo 944 tdi som jag har lite för lite glykol i som har frusit lite men den är inte hel frusen.. vad ska jag göra för att töa upp blocket så jag kan fylla systemet igen???

Och någon som vet om det kan ha hänt någonting med blocket? har tagit bort alla slangar och termostat så där är öppet in i motorn... Har stått såhär några dagar....

MvH

546 Inlägg
1 januari 2011
in med bilen i ett varmgarage sen tömmer du kylsystemet och fyller på med mer glykol?

57 Inlägg
1 januari 2011
Trådstartare
ja jo men har ej tillgång till det plus att bilen är ej flyttbar står på pallbockar.. kan man inte starta den så den töar efter som att den inte är hel frusen? plus att där redan är typ 2 liter ute från blocket?

2 266 Inlägg
2 januari 2011
har du tillgång till nåt eluttag i såna fall är de bara att slänga in en kupevärmaren under huven och låta den gå en stund? är de helfrusit eller är de en issörja om du lossar en slang?
har du så du kan ta med kokande vatten eller uppvärmd glykol och hälla i expansionskärlet då smälter vattnet

svetsdiff !!!

Egen företagare
864 Inlägg
2 januari 2011
Om inte den är helt frusen så kan du starta bilen, prova först att dra runt den för hand föst för att kolla att det inte är bottfruset i vattenpumpen.
Om inte så ta ur kylare och dom stora slangarna med expansionskärlet, ta in det och tina upp allt.
Köp glykol blanda med jättevarmt vatten och montera tillbaka allt, fyll i vatten och glykol. starta upp den och låt den gå ett bra tag så allt släppt, var noga att hålla koll på vatten tempen

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

248 Inlägg
2 januari 2011
om du startar bilen, så se till att den inte kokar, räcker inte med att hålla ett öga på tempmätarn..

Sök