Besitter en volvo 244 som jag tänkte byta till något billigare att åka i sommar (ja, syftar på statoil!). Är detta en bra och stabil bil? Är det en fördel med så låga bil? (Tänkte om motorn mår bra av att inte rulla så långt, kanske?)
Sitter och läser runt lite om 190, och de verkar ju vara mer "bil" än min 244..
190 är välbyggda och trygga bilar men trånga och knappast körglada, åtminstone inte 1,8:an. Men i överlag är det bra bilar. Motorerna är slitstarka och ställer sällan till med problem
Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
min kusin hade en 190e automat ... han hade inga problem mer än att dämparna va slut samt att bromsklossana va slut , men de är ju slit delar.Annars var den väldigt stabil rent chassie mässigt ( innan dämparna gav upp) + att den KAN BLI ganska snygg
1,8an som han hade va nog så långt ifrån raket man kan komma... tror nästan du rastar han med en orginal 240 manuell. Jag tycker du ska leta efter en manuell bil roligare och billigare och köra.
min kusin hade en 190e automat ... han hade inga problem mer än att dämparna va slut samt att bromsklossana va slut , men de är ju slit delar.Annars var den väldigt stabil rent chassie mässigt ( innan dämparna gav upp) + att den KAN BLI ganska snygg
1,8an som han hade va nog så långt ifrån raket man kan komma... tror nästan du rastar han med en orginal 240 manuell. Jag tycker du ska leta efter en manuell bil roligare och billigare och köra.
Tack för svar! Jag har en fysisk skada så automat är tyvärr ett måste, även min 240 är automat och inte heller någon månraket en 230f sitter i den..
Ska nog åka och kolla på den imorgon eller så.. Vet du om bensinförbrukningen är bra på dessa förgasarspisar? Eller ska man försöka söka en (antagligen) längre rullad 190E istället?
min kusin hade en 190e automat ... han hade inga problem mer än att dämparna va slut samt att bromsklossana va slut , men de är ju slit delar.Annars var den väldigt stabil rent chassie mässigt ( innan dämparna gav upp) + att den KAN BLI ganska snygg
1,8an som han hade va nog så långt ifrån raket man kan komma... tror nästan du rastar han med en orginal 240 manuell. Jag tycker du ska leta efter en manuell bil roligare och billigare och köra.
Tack för svar! Jag har en fysisk skada så automat är tyvärr ett måste, även min 240 är automat och inte heller någon månraket en 230f sitter i den..
Ska nog åka och kolla på den imorgon eller så.. Vet du om bensinförbrukningen är bra på dessa förgasarspisar? Eller ska man försöka söka en (antagligen) längre rullad 190E istället?
förgasar motorerna vet jag inget om, men min kusin körde 190E sin på ca 0,8-0,9 blandad körning.
Jag hade själv letat efter en E dvs insprut ist för en med förgasare (men det som spelar mest roll är skicket på bilen då de börjar få några år på nacken, den du har hittat ser jävligt fin ut!) . Miltal är inte så viktigt, kolla det almäna skicket på bilen då det säger ganska mycket om hur den är skött, till och med lacken säger mycket om tidigare ägare. Jag hade letat efter en bil som någon äldre herre eller dam kört Det är över lag en jävligt trevlig bruks bil ! har för mig att de inte är lika drabbade utav rost skador som många andra mb modeller, men det är bara något jag fått för mig så vet inte om de är sant.
Mercedes 190 är kanske inte höjden av körglädje men jämförs den med Volvo 240 är det en mycket roligare bil. Oavsett vilken motorkombination den har under huven...
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Mercedes 190 är kanske inte höjden av körglädje men jämförs den med Volvo 240 är det en mycket roligare bil. Oavsett vilken motorkombination den har under huven...
Tack för svar Ska åka och kolla på den imorgon och bilda mig en uppfattning!
Mercedes 190 är kanske inte höjden av körglädje men jämförs den med Volvo 240 är det en mycket roligare bil. Oavsett vilken motorkombination den har under huven...
Tack för svar Ska åka och kolla på den imorgon och bilda mig en uppfattning!
Det vanliga med mercor är som sagt att fjädringen är slut och dom är som ett slagskepp men det känner man rätt fort!
Det vanliga med mercor är som sagt att fjädringen är slut och dom är som ett slagskepp men det känner man rätt fort!
Jo precis jämnförbara reservdelspriser mot en volvo 740/240 på dessa vagnar?
Det mesta går att få tag i riktigt billigt till 190 då det finns så pass många har iofs inte bytt så mycket på min än mer än en styrled och lite annat men det har kostat ungefär lika som till en 740/240..
Tackartackar ja den är rätt fin men ska bli finare
Det mesta går att få tag i riktigt billigt till 190 då det finns så pass många har iofs inte bytt så mycket på min än mer än en styrled och lite annat men det har kostat ungefär lika som till en 740/240..
Tackartackar ja den är rätt fin men ska bli finare
Åfan Jag tänkte försöka satsa på att få in lite fint ljud i den, har redan beställt en 10" RE bas, och låda samt slutsteg är redan köpt (Tänkte ju ha detta i min söta 244), vet du om det smidigt går att få in i denna bil istället?
ps jag har inte tittat på bilen i verkligheten än, vill bara ha lite saker att spåna om såhär på kvällen ds
Det mesta går att få tag i riktigt billigt till 190 då det finns så pass många har iofs inte bytt så mycket på min än mer än en styrled och lite annat men det har kostat ungefär lika som till en 740/240..
Tackartackar ja den är rätt fin men ska bli finare
Åfan Jag tänkte försöka satsa på att få in lite fint ljud i den, har redan beställt en 10" RE bas, och låda samt slutsteg är redan köpt (Tänkte ju ha detta i min söta 244), vet du om det smidigt går att få in i denna bil istället?
ps jag har inte tittat på bilen i verkligheten än, vill bara ha lite saker att spåna om såhär på kvällen ds
190 är _RIKTIGT_ jobbiga att bygga bas i.. jag har en rockford tia i skuffen på min och visst basar det men tanken sitter ju i vägen så iprincip all bas fastnar kvar i skuffen.. det jag har gjort va att jag tog ur läkemedelslådan och moddade locket till den så en hel del bas går upp där istället så det låter OK!
Sen har jag moddat framdörrarna och satt in 6,5" midbasar i dom så det låter faktiskt riktigt bra! sen bytte jag diskanter i instrumentbrädan så det går ju om man vill
190 är _RIKTIGT_ jobbiga att bygga bas i.. jag har en rockford tia i skuffen på min och visst basar det men tanken sitter ju i vägen så iprincip all bas fastnar kvar i skuffen.. det jag har gjort va att jag tog ur läkemedelslådan och moddade locket till den så en hel del bas går upp där istället så det låter OK!
Sen har jag moddat framdörrarna och satt in 6,5" midbasar i dom så det låter faktiskt riktigt bra! sen bytte jag diskanter i instrumentbrädan så det går ju om man vill
Då vete jag att det går iaf får se hur man löser subbasproblemet återkommer till dig när jag behöver tips för modifieringar då ?
Det vanliga med mercor är som sagt att fjädringen är slut och dom är som ett slagskepp men det känner man rätt fort!
Jo precis jämnförbara reservdelspriser mot en volvo 740/240 på dessa vagnar?
Vad fräsh din ser ut
En användare här på Garaget vid namn "Emilhammarlund" har länge funderat på att köpa en Mercedes och skapat ett par trådar om det, i dessa har det lutat åt liknande reservdelspriser och många har dessutom haft uppfattningen att Mercedes är bättre på att hålla delar till gamla modeller i lager än Volvo. Använder du sökfunktionen bör du hitta dessa!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
190 är _RIKTIGT_ jobbiga att bygga bas i.. jag har en rockford tia i skuffen på min och visst basar det men tanken sitter ju i vägen så iprincip all bas fastnar kvar i skuffen.. det jag har gjort va att jag tog ur läkemedelslådan och moddade locket till den så en hel del bas går upp där istället så det låter OK!
Sen har jag moddat framdörrarna och satt in 6,5" midbasar i dom så det låter faktiskt riktigt bra! sen bytte jag diskanter i instrumentbrädan så det går ju om man vill
Då vete jag att det går iaf får se hur man löser subbasproblemet återkommer till dig när jag behöver tips för modifieringar då ?
Absolut allt går om man vill japp det är bara och höra av dig om frågor om din kommande 190a
Det vanliga med mercor är som sagt att fjädringen är slut och dom är som ett slagskepp men det känner man rätt fort!
Jo precis jämnförbara reservdelspriser mot en volvo 740/240 på dessa vagnar?
Vad fräsh din ser ut
En användare här på Garaget vid namn "Emilhammarlund" har länge funderat på att köpa en Mercedes och skapat ett par trådar om det, i dessa har det lutat åt liknande reservdelspriser och många har dessutom haft uppfattningen att Mercedes är bättre på att hålla delar till gamla modeller i lager än Volvo. Använder du sökfunktionen bör du hitta dessa!
Jo hittade lite foruminlägg nyss! Vill ha en bil jag kan bila med till fjällen t ex utan att oroa mig för att jag inte får igång den på morgonen, då känns mercedes lite pålitligare än volvon tror jag, fast det är kanske sak samma
martinn skrev:
Absolut allt går om man vill japp det är bara och höra av dig om frågor om din kommande 190a
Jo precis jämnförbara reservdelspriser mot en volvo 740/240 på dessa vagnar?
Vad fräsh din ser ut
En användare här på Garaget vid namn "Emilhammarlund" har länge funderat på att köpa en Mercedes och skapat ett par trådar om det, i dessa har det lutat åt liknande reservdelspriser och många har dessutom haft uppfattningen att Mercedes är bättre på att hålla delar till gamla modeller i lager än Volvo. Använder du sökfunktionen bör du hitta dessa!
Jo hittade lite foruminlägg nyss! Vill ha en bil jag kan bila med till fjällen t ex utan att oroa mig för att jag inte får igång den på morgonen, då känns mercedes lite pålitligare än volvon tror jag, fast det är kanske sak samma
martinn skrev:
Absolut allt går om man vill japp det är bara och höra av dig om frågor om din kommande 190a
Nice
Väghållningen i en 190 är dock katastrof rent ut sagt.. mina däck är bra men så fort jag kommer till ett parti där det är lite halare så vill baken gå bredare.. det går ju att åka utan att den släpper men då får man åka så otroligt sakta!
Det är nog iprincip samma på alla bakhjulsdrivna bilar dock.. sandsäckar är ett bra tips!
En användare här på Garaget vid namn "Emilhammarlund" har länge funderat på att köpa en Mercedes och skapat ett par trådar om det, i dessa har det lutat åt liknande reservdelspriser och många har dessutom haft uppfattningen att Mercedes är bättre på att hålla delar till gamla modeller i lager än Volvo. Använder du sökfunktionen bör du hitta dessa!
Jo hittade lite foruminlägg nyss! Vill ha en bil jag kan bila med till fjällen t ex utan att oroa mig för att jag inte får igång den på morgonen, då känns mercedes lite pålitligare än volvon tror jag, fast det är kanske sak samma
martinn skrev:
Absolut allt går om man vill japp det är bara och höra av dig om frågor om din kommande 190a
Nice
Väghållningen i en 190 är dock katastrof rent ut sagt.. mina däck är bra men så fort jag kommer till ett parti där det är lite halare så vill baken gå bredare.. det går ju att åka utan att den släpper men då får man åka så otroligt sakta!
Det är nog iprincip samma på alla bakhjulsdrivna bilar dock.. sandsäckar är ett bra tips!
Det skulle jag inte kalla väghållning dock utan snarare vinteregenskaper, för på torr asfalt skall en 190 vara mycket kompetent och trygg. Bakhjulsdrift på vintern är dock ett evigt tvistemål, det kräver en annan körstil än tex FWD men rätt kört är det snabbt och tryggt. Tycker jag i alla fall.
Sedan skiljer det mellan bil och bil med, en 190 är lite mindre lämplig än moderna neutrala bakhjulsdrivna bilar på vintern och kan bita ifrån. Det kan å andra sidan alla bilar.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Väghållningen i en 190 är dock katastrof rent ut sagt.. mina däck är bra men så fort jag kommer till ett parti där det är lite halare så vill baken gå bredare.. det går ju att åka utan att den släpper men då får man åka så otroligt sakta!
Det är nog iprincip samma på alla bakhjulsdrivna bilar dock.. sandsäckar är ett bra tips!
Vad är det för typ av bakparti, helt utan diffbroms? Min enhjulade 244 kommer ju inte fram bra i vinter när man väl vill komma fram alltså =P