2461
Sök

Tanka e85 i min bensinare, går dåligt. Hur göra för att få mer bränsle ?

82 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
Som sagt så tankade jag e85 i min 244 -88 (mögbil)  hade cirka 5-10L bensin och öste i 21 L e85. Nu går den illa som tusan, dvs orkeslös.. tongue (mer än den var innan) .. Men det jag undrar finns det inget sätt (tex dra sladden till tempgivaren eller något liknande) så man kan "lura mototrn så den får mer bränsle ? Orkar inte *** med byta spridare osv. Bilen går ju köra med men det hade varit kul att veta tongue

Mvh Nicke

1 290 Inlägg
2 januari 2011
Funrider skrev:
Som sagt så tankade jag e85 i min 244 -88 (mögbil)  hade cirka 5-10L bensin och öste i 21 L e85. Nu går den illa som tusan, dvs orkeslös.. tongue (mer än den var innan) .. Men det jag undrar finns det inget sätt (tex dra sladden till tempgivaren eller något liknande) så man kan "lura mototrn så den får mer bränsle ? Orkar inte *** med byta spridare osv. Bilen går ju köra med men det hade varit kul att veta tongue

Mvh Nicke

ca 30% mer bränsle behöver du om du kör ren E85 (vilket snarare är E65 på vintern).... men tändningen är nog ett lika stort problem... om jag inte är helt ute och cyklar så behöver du justera den 12 grader(?)... säker på att någon allvetare kommer rätta mig om jag har fel smile

Inte ett svar på din fråga dock...
Senast redigerat av Exsicco (2 januari 2011)

Game On!
244 Inlägg
2 januari 2011
tappa ur skiten o häll i bensin ?

82 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
det där med 30% mer är jag hemma på.. men blev lite intresserad bara sådär från det ena till det andra är det e65 på vintern ?

82 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
joque: Klokt! men inte så lärorikt tongue

1 290 Inlägg
2 januari 2011
Funrider skrev:
det där med 30% mer är jag hemma på.. men blev lite intresserad bara sådär från det ena till det andra är det e65 på vintern ?

Vinteretanol innehåller mer bensin för att det ska fungera bättre när det är kallt. 85% etanol har du bara på sommaren.... har dock inte 100 koll på hur blandningen är men det kan man säkert googla fram.

1 290 Inlägg
2 januari 2011
Gick ju snabbt att få fram... Statoil kör 25% bensin på vintern så då skulle man kunna kalla det för E75 smile

82 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
Okok! Onödigt vetande men ack så intressant wink Nu åter till frågan högst upp, någon som kan ? tongue

1 290 Inlägg
2 januari 2011
Funrider skrev:
Okok! Onödigt vetande men ack så intressant wink Nu åter till frågan högst upp, någon som kan ? tongue

Onödigt vetande är icke att förakta... wink

P o r s c h e
1 700 Inlägg
2 januari 2011
Man får "helt enkelt" ge sig på BTR:en ( bränsletrycksregulatorn ).

Annars finns det "etanolboxar" att köpa som du väldigt enkelt installerar så får du "flexifuel".

Tändningen ska helst ställas upp lite också för att effektivisera. Har du en tidig 88:a kan du justera tändningen med fördelare, har du en sen 88:a ( sk. 88B ) så går det inte att justera tändningen, MEN om man polvänder impulsgivaren som sitter ovanför svänghjulet så får man några grader extra. har inte gjort det själv men det ska fungera.

Sen ska man gärna komphöja också för att utnyttja etanolen ytterligare men det är inte nödvändigt.

82 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
Usch nej, köpa ? haha det har vi inte råd med.. Detta var bara för att lära sig tongue Fördelaren sitter nere på blocket dom där gör på förgsarna, men har jag inte helt fel för mig så är det brytarlöst = går det justera ?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
2 januari 2011
Funrider skrev:
Usch nej, köpa ? haha det har vi inte råd med.. Detta var bara för att lära sig tongue Fördelaren sitter nere på blocket dom där gör på förgsarna, men har jag inte helt fel för mig så är det brytarlöst = går det justera ?

Det beror somsagt på årsmodellen. Har du en tidig 88 har du hallgivare som sitter i fördelaren och då kan du justera tändningen som på en bil med gammal hedlig brytartändning. Har du sen 88 sitter impulsgivaren ovanför svänghjulet och läser på det istället och då går det inte att justera.

Det går att höja bränsletrycket om man klämmer ihop BTR:en men de är ju lite vanskligt, men en ny kostar ju inte så mycke om det skiter sig wink

82 Inlägg
2 januari 2011
Trådstartare
ja, det är den tidiga 88an.. Jag har provat på det där med att trycka ihop btren med en 740 jag kompressoormatade, dock var jag för stark så jag klämde sönder den (A) wink Jag får helt enkelt göra ett nytt försök..

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
2 januari 2011
Ett gott tips är ju att du har någon tryckmätare på medan du klämmer den, då ser du ju exakt hur mycket tryck du får när du klämmer den smile

39 Inlägg
3 januari 2011
Ett enkelt sätt är att byta till spridare som skickar in minst 35% mera soppa, då behöver du ingen box, bara lite högre tändning ger en piggare motor.
Finns tabeller där du ser hur stor kapacitet olika spridare har.

Mvh Johannes

82 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
Men då måste jag väl ha in mer luft i motorn, dvs bygga om lmmhuset ?

930 Inlägg
4 januari 2011
bil + turbo + E85 = Bra
Bil utanturbo + E85 = Väldigt dålig ide

Om jag inte är ute och cyklar

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Ljud freak !
928 Inlägg
4 januari 2011
Kamulen skrev:
bil + turbo + E85 = Bra

Fel ! Man kan vinna även med en sugmotor ! Gäller bara få de helt rätt smile

P o r s c h e
1 700 Inlägg
4 januari 2011
Kamulen skrev:
bil + turbo + E85 = Bra

Ja du är kanske liite ute och cyklar. Etanol funkar förvisso vääldigt bra till turbo eftersom det har högre oktantal än bensin och man kan dessutom pressa in betydligt mer e85 och få hög effekt tack vare det också.

Men komphöjer man och justerar in en sugis så fungerar det riktigt bra också.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
4 januari 2011
Det du nog är ute efter är att det inte ger någon effekt på en sugis att bara göra en ren konvertering med mer bränsle och sen inget mer än så...
Problemet är bara det att en turbo-bil beter sig på samma sätt om man inte börjar lägga på lite mer tändning och laddtryck...

Så det är egentligen ingen skillnad mot hur det brukar vara, dvs att en turbomaskin är mer tacksam att trimma...

Sök