3269
Sök

960 2.5 -96 regga med t5?

Jävel
2 018 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#1
Tja.

Ska åka och kolla på en ny bil imorn.
En Volvo 960 2.5liter manuell 96a. 170hk
Tanken var att regga den med en volvo t5 och sen ha som brukis på sommaren.

Har jag valt rätt bil då?
Fick höra att jag eventuellt måste ha en äldre för att det ska gå?

Någon som har koll?

Att valet just blev denna bilen är: Manuell, Snygga fronten, Schysst inredning, Schysst färg.
Desto mer som är rätt från början slipper jag ju bygga om sen.

Mvh

You got to risk it, to get the biscuit :)

Maskinförare
287 Inlägg
3 januari 2011
#2
Blir lite problem med reggningen när den är nyare än 93.. Fram till 93 så är det lättare att få igenom bilarna med en annan motor.. Många köper en nyare 960 kastar över allt på typ en 940 turbo årsmodell 92 som går att regga med en t5

Annars så får man bygga om mycket så det blir ombyggt fordon så kanske det går, men det är ju i en helt annan prisklass

Mvh Nisse smile


8 251 Inlägg
3 januari 2011
#3
Ska du kunna få igenom den lär den byggas som så att den räknas som minst ett ombyggt fordon. Att bara byta motorn och regga om är omöjligt. Finns massvis bland annat klistrad tråd i ämnet att läsa.


Jävel
2 018 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#4
Okej, låter väldigt trist då jag är grymt kär i bilen.. Ska se om jag hittar tråden smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

Jävel
2 018 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#5
Läste tråden och ser att de är kört. Får leta efter en 92a som någon byggt som jag vill ha den redan helt enkelt smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

Jävel
2 018 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#6
Ny fråga.. Om Jag vill regga bilen som ombyggt fordon, vad är grejen då egentligen?
Som ja tolkar de så kan jag ta en orginal t5 med katalysator och kabelhärva från 850/v70 o så kasta i den. Sen regga som ombyggt? Eller äre så att det ska till kraftigare bromsar o sådär?

Håller på o bygger om en annan bil hemma i samband med sfro, o den kunde jag ta ur min b20 ur o sätta i en rak 6a utan problem, eftersom att effekten var nästan lik. Men det är ju en äldre bil förståss.

You got to risk it, to get the biscuit :)

8 251 Inlägg
3 januari 2011
#7
Plankpojk skrev:
Ny fråga.. Om Jag vill regga bilen som ombyggt fordon, vad är grejen då egentligen?
Som ja tolkar de så kan jag ta en orginal t5 med katalysator och kabelhärva från 850/v70 o så kasta i den. Sen regga som ombyggt? Eller äre så att det ska till kraftigare bromsar o sådär?

Förutom motorn så ska ju växellåda och bakaxel samt bromsar bytas ut till saker som aldrig suttit på en 960 om du vill kunna regga som ombyggt. Till exempel BMW växellåda, Jaguar bakaxel och bromsar från en Nissan. Att bara byta motor räcker inte för att bilen ska räknas som ombyggt fordon.


Jävel
2 018 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#8
Aha, som du säger smile Getrag-låda , 940 axel? o s60 bromsar? Låter ju inte så tokigt, däremot dyrare än jag tänkt.

You got to risk it, to get the biscuit :)

8 251 Inlägg
3 januari 2011
#9
Plankpojk skrev:
Aha, som du säger smile Getrag-låda , 940 axel? o s60 bromsar? Låter ju inte så tokigt, däremot dyrare än jag tänkt.

Eller så köper man en äldre karos och slipper en massa jobb och kostnader. Getrag som S60 bromsar funkar, däremot är det frågetecken på 940-axeln om det går med den, men är inte omöjligt.


Jävel
2 018 Inlägg
3 januari 2011
Trådstartare
#10
Okej, känns som så.
Grannen har 2 st 240i turbo till salu, är det något för en t5a då?
den borde väl ha typ 160 hk orginal?

You got to risk it, to get the biscuit :)

1 271 Inlägg
4 januari 2011
#11
eller så köper du den du vill ha å byter motor vid besiktningen bara som många andra. tror inte så många snutar skulle märka att det är en annan motor under locket. för som jag vet så lär du bli stannad utav andra orsaker tongue

Jävel
2 018 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#12
Nejmen jag vill inte ha de så. Tänk dig när jag krockat i en minibuss o 3 pers har dött. Då kommer min försäkring på att de är fel på bilen och att dom inte vill betala. Då ska jag betala deras bil, och deras skador, och deras liv. De funkar inte. De ska vara någorlunda fint på pappret när de gäller sådär tycker jag.

You got to risk it, to get the biscuit :)

28 Inlägg
4 januari 2011
#13
Ring till besiktningen och prata. Gött med raka svar därifrån så slipper man bara spekulera i saken :-) annars har jag en zf låda till salu wink


Jävel
2 018 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#14
breadz skrev:
Ring till besiktningen och prata. Gött med raka svar därifrån så slipper man bara spekulera i saken :-) annars har jag en zf låda till salu wink

Får nog görat smile

Är fortfarande mest sugen på 960 - modell nyare o så regga som ombyggt. Då är lådan intressant smile

You got to risk it, to get the biscuit :)


Sök