Lämplig säkring avgörs dels av kabelarean och dels av stegets strömförbrukning. Tabellen hos Nårdik visar vilken säkring som den aktuella kabelarean får ha som högst, inte vilken säkring som kabel måste ha.
Ett slutsteg har aldrig 100% verkningsgrad, det blir alltid litegrann förluster i ström och signalhanteringen inuti steget. När det gäller vilken verkningsgrad som slutsteg har så beror det bla på vilken arbetsklass steget har, dvs om det arbetar i tex klass AB eller klass D (dessa två klasser är ganska vanliga).
De flesta monosteg arbetar i klass D (lite felaktigt kallat "digitalt"), medan många flerkanals steg arbetar i klass AB. Verkningsgraden för klass AB kan vara 50-60%, för klass D kan det vara 70-85%. Jag personligen brukar utgå ifrån 55% för klass AB och 70% för klass D, då har man inte räknat i underkant.
Räknar man enligt mina utgångsspunkter så borde detta steg dra mer än vad specen säger, om nu steget arbetar i klass AB och dessutom har 55% verkningsgrad alltså. Utgår man ifrån specen så drar steget högst ca 49 A vid full RMS-effekt, vilket innebär att säkringen på kabeln kan vara exempelvis 60 A för att ha en aning mariginal.
Ifall kabeln är 5 m lång och har 21 mm2 area så blir det teoretiska spänningsfallet ca 0,21 V vid 50 A förbrukning, det är absolut inga problem. 16 mm2 area får ca 0,28 V förlust, vilket heller inte är några problem. Den arean får ha upp till 60 A säkring enligt Nårdiks tabell.
Det man kan komma fram till med utgångspunkt från specen är att 16 mm2 kabel med 60 A säkring ska fungera utan stora förluster, men även jag håller med övriga om att det inte är helt fel med grövre kabel för eventuella framtida behov.