3496
Sök

Vad säger sveriges lagar om ... ''mini monster trucks''?

Livsnjutare
155 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#1
Vad säger Sverige om detta?  I usa kör ju väldigt många runt med sånna här.  Hur är det här i sverige? Får man ha så här höga bilar & stora däck?.  Någon som vet något? finns det nån lag på ''max storlek'' på däck på bilar? neutral  Vem har hand om detta? bilprovningen? transportstyrelsen?


Exempel nedan.....


http://forumbilder.se/images/38201181842PMbcf0.jpg
http://forumbilder.se/images/d9201182005PMdae2.jpg
http://forumbilder.se/images/0d201182028PM6d92.jpg


cool


Fattig student
1 282 Inlägg
4 januari 2011
#2
Slitytan får inte sticka ut utanför skärmkanterna..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

Livsnjutare
155 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#3
Tiger1978 skrev:
Slitytan får inte sticka ut utanför skärmkanterna..

Är de det enda som gäller? hmm  Om man sätter på skärmbreddare då & det inte sticker ut? eller det går inte ? tongue


2 266 Inlägg
4 januari 2011
#4
halvljuset får inte sitta för högt heller
trafikverket har garanterat 4,5 m så de bara man håller sig under de så

svetsdiff !!!

Livsnjutare
155 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#5
PMPerformance skrev:
halvljuset får inte sitta för högt heller
trafikverket har garanterat 4,5 m så de bara man håller sig under de så

Okej.  Hur är det med däck storlek då?


8 250 Inlägg
4 januari 2011
#6
Svamp3n skrev:
Okej.  Hur är det med däck storlek då?

Man får ha max 5% större omkrets på däcken. Mer än det så lär man regga om och göra om hastighetsmäatre och dona. Sen beror det ju på årsmodell på bilen med huruvida sånt är möjligt.


Livsnjutare
155 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
Svamp3n skrev:
Okej.  Hur är det med däck storlek då?

Man får ha max 5% större omkrets på däcken. Mer än det så lär man regga om och göra om hastighetsmäatre och dona. Sen beror det ju på årsmodell på bilen med huruvida sånt är möjligt.

Okej, om vi säger att man tar hem en från usa då och ska regga den? inte för att jag den går igenom besiktningen så men men big_smile .  Eller om man sätter på stora däck efter besiktningen & har skärmbreddare så däcken ej sticker ut från ''kanten''?.  roll


8 250 Inlägg
4 januari 2011
#8
Svamp3n skrev:
Marlboroman skrev:
Svamp3n skrev:
Okej.  Hur är det med däck storlek då?

Man får ha max 5% större omkrets på däcken. Mer än det så lär man regga om och göra om hastighetsmäatre och dona. Sen beror det ju på årsmodell på bilen med huruvida sånt är möjligt.

Okej, om vi säger att man tar hem en från usa då och ska regga den? inte för att jag den går igenom besiktningen så men men big_smile .  Eller om man sätter på stora däck efter besiktningen & har skärmbreddare så däcken ej sticker ut från ''kanten''?.  roll

Tar man hem den så lär den ju klara dem svenska kraven, vilket kan betyda att man lär byta däck. Breddare och att byta däck inför besiktning funkar ju där förstås, men det rädder en ju inte från flygande besiktningar.


Livsnjutare
155 Inlägg
4 januari 2011
Trådstartare
#9
Marlboroman skrev:
Svamp3n skrev:
Marlboroman skrev:

Man får ha max 5% större omkrets på däcken. Mer än det så lär man regga om och göra om hastighetsmäatre och dona. Sen beror det ju på årsmodell på bilen med huruvida sånt är möjligt.

Okej, om vi säger att man tar hem en från usa då och ska regga den? inte för att jag den går igenom besiktningen så men men big_smile .  Eller om man sätter på stora däck efter besiktningen & har skärmbreddare så däcken ej sticker ut från ''kanten''?.  roll

Tar man hem den så lär den ju klara dem svenska kraven, vilket kan betyda att man lär byta däck. Breddare och att byta däck inför besiktning funkar ju där förstås, men det rädder en ju inte från flygande besiktningar.

Nä, sant. men dom kollar ju bara om däcken sticker utanför där uppe vid ''hjulhus kanten'' , har polisen iallafall gjort på mig ca 8 gånger & jag har fått köra vidare.  så det borde ju gå att lösa med skärmbreddare, men har aldrig sett någon köra med så stora däck så därför jag undrar om det enns är lagligt i sverige att köra med så breda/stora däck tongue


Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
5 januari 2011
#10
Ser höjningen seriös ut, du har skärmbreddare som täcker hjulen och sett till att halvljuset inte är högre än 140cm från marken så ska det inte vara några problem.


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 240 Inlägg
5 januari 2011
#11
PMPerformance skrev:
halvljuset får inte sitta för högt heller
trafikverket har garanterat 4,5 m så de bara man håller sig under de så

Får halvljuset sitta 4,5 meter ovan marken?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 337 Inlägg
5 januari 2011
#12
Vettemannen skrev:
PMPerformance skrev:
halvljuset får inte sitta för högt heller
trafikverket har garanterat 4,5 m så de bara man håller sig under de så

Får halvljuset sitta 4,5 meter ovan marken?

/Benny

Det är nog garanterad fri höjd på vägarna som åsyftas, ex. under broar etc.

Livsnjutare
155 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
#13
Pierre_r skrev:
Ser höjningen seriös ut, du har skärmbreddare som täcker hjulen och sett till att halvljuset inte är högre än 140cm från marken så ska det inte vara några problem.

Ok låter ju gött.  Så halvljuset får ej sitta högre än 140cm?


KHRacing
5 januari 2011
#14
Du får ha precis hur stora däck du vill på en personbil.
Så länge som du som förare garanterar att hastighetsmätaren visar rätt.
Däcken skall även på helfordonsgodkända fordon klara bilens teoretiska toppfart på sommardäck, detta behövs ej på vinterdäck som jag fattat det !

456 Inlägg
5 januari 2011
#15
Nja däcken på en personbil ska ju inte sticka utanför skärmarna och inte hellar ta i nånstans vid fulla rattutslag.
Är bilen helfordonsgodkänd så får man inte ändra nåt på den utan att riskera att bli förelagd om en en reg. besiktning om man blir stoppad i flygande!

Är den däremot importerad så kanske man kan kringgå  helfordonsgodkännandet. Dock så är ju många av dom här pick-up:erna  såpass tunga så dom klassas som lastbilar. Och då krävs ju EG-reflexer och även stänkskydd i bakkant av däcken för att hindra att man får stenskott på bilen bakom bara för att den framför kompenserar en liten *** med STORA däck.......

growing old is mandatory growing up is optional

KHRacing
5 januari 2011
#16
Oves_Bror skrev:
Nja däcken på en personbil ska ju inte sticka utanför skärmarna och inte hellar ta i nånstans vid fulla rattutslag.
Är bilen helfordonsgodkänd så får man inte ändra nåt på den utan att riskera att bli förelagd om en en reg. besiktning om man blir stoppad i flygande!

Är den däremot importerad så kanske man kan kringgå  helfordonsgodkännandet. Dock så är ju många av dom här pick-up:erna  såpass tunga så dom klassas som lastbilar. Och då krävs ju EG-reflexer och även stänkskydd i bakkant av däcken för att hindra att man får stenskott på bilen bakom bara för att den framför kompenserar en liten *** med STORA däck.......

Endast fordon importerade från EU-länder är helfodonsgodkända. Så en mega jeep från USA borde vara
"lättare" att regga än en liknande som är från England.

Självfallet skall slitbanan finnas innanför skärmkanterna, men du har totalt fel ang ditt påstående omhelfordonsgodkännandet. Man får ha vilka däck/fälgar man vill i storlek sålänge som hastighetsindex/viktindek stämmer.  (vet ej den exakta rubriceringendock)

Den lagen/reglen om att orginaldimensionerna skall bibehållas togs bort för snart 3 år sedan, För att eftermarknades-marknaden inte skulle självdö.

Självklart skall däcken inte heller ta emot vid fullt styrutslag eller full fjädring.
Senast redigerat av KHRacing (5 januari 2011)

456 Inlägg
5 januari 2011
#17
vad skulle va fel angående helfordonsgodkännadet?

growing old is mandatory growing up is optional

KHRacing
5 januari 2011
#18
Oves_Bror skrev:
vad skulle va fel angående helfordonsgodkännadet?

Jag syftade på däcksstorleken, men jag glömde fasiken att skriva det !. smile
Senast redigerat av KHRacing (5 januari 2011)

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
5 januari 2011
#19
99% av alla pickuper är inte helbils godkända över huvudtaget, är inte många skåpbilar heller som är de då dom har möjligheten att bli en lastbil istället.


  Spårvidden är de sverige surar mest för när man ändrar så som dom gjort på bilden ovan.

  Ändrar man spårvidden på bilen krävs en regbes för de.
  Spårvidden får inte överstiga 2.60 heller med däck monerade, vilket är en sk maxbredd för fordon i sverigen utan transportlots.


  Sen har ju utförandet ganska stor roll också över bygget.
Senast redigerat av PeppeVectra (5 januari 2011)

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

456 Inlägg
5 januari 2011
#20
Om nu bilen skulle va helfordonsgodkänd så har jag svårt att tro att dom struntar i däcken.
Har träffat folk i jobbet som blivit förelagda om regbesiktning för att dom bytt avgassystem....

Och är den inte helfordonsgodkänd så är det ju ovanstående regler som gäller!"

growing old is mandatory growing up is optional


Sök