2598
Sök

Ryker efter att ha bytt topp på Volvo 945 -94

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
tjenare nu äre så att jag bytt topp/topp packning och alla packningar som ingår till sotningssatsen,

min fråga är att den ryker som ett ånglok bara det att det är vit rök då inte svart, ska det va så? min första tanke va ju att det är för det är vatten i avgassystemet som dunstar:P

men till den mer kniviga frågan, ska det lysa om oljetrycks lampan? hehe låter inte som så hade i 4 liter olja i den,

det är en b230 f motor så alla vet

tack på förhand:d

man blir aldrig klar med en bil, man får alltid nya ideér ;)

Tvivlare
2 266 Inlägg
5 januari 2011
olivernilsson skrev:
tjenare nu äre så att jag bytt topp/topp packning och alla packningar som ingår till sotningssatsen,

min fråga är att den ryker som ett ånglok bara det att det är vit rök då inte svart, ska det va så? min första tanke va ju att det är för det är vatten i avgassystemet som dunstar:P

men till den mer kniviga frågan, ska det lysa om oljetrycks lampan? hehe låter inte som så hade i 4 liter olja i den,

det är en b230 f motor så alla vet

tack på förhand:d

låter inte alls bra. svartrök tyder på oförbränd bensin. oljelampan ska verkligen inte lysa! prova byt oljetryckskontakt, sitter bredvid oljefiltret.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
alltså den ryker vitt inte rött:) okej, det ska jag göra:) det kan inte va så att filtret till ventilerna är öppet? tongue

mvh

456 Inlägg
5 januari 2011
att dom ryker vitt när du haft dän toppen är inget ovanligt då det kan ha kommit vatten lite här och vart, speciellt om den gamla packningen gått. Då det kan va kylvatten i avgassystemet.
Brukar ge sig bara man kört dom ordentligt varma, gör det däremot inte det så kanske inte den nya packningen håller riktigt tätt.

Däremot så ska du ta det varsamt om oljetryckslampan lyser, pröva med en annan givare som steg ett.
Lyser den fortfarande om du startar så stäng då av direkt och låna/köp en mätare och kolla vilket oljetryck du verkligen har.
Synd att köra i sönder motorn i onödan!

growing old is mandatory growing up is optional

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
5 januari 2011
Trådstartare
ja det med röken förstod ja nästa vad det var:) ja jag får kolla det då:) tack för hjälpen smile

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
5 januari 2011
eller kanske kolla oljenivån först? nog enklast/billigast/snabbast/smartast

-den satt som en fläskläpp-

456 Inlägg
5 januari 2011
hade han i fyra liter olja borde det räcka...

growing old is mandatory growing up is optional

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
5 januari 2011
Oves_Bror skrev:
hade han i fyra liter olja borde det räcka...

missa det.. tongue sorry.... men då är det väl givaren/olje pumpen som återstår då som andra skrivit smile

-den satt som en fläskläpp-

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
jag tog bort sladden till givaren satte dit den igen, då slockna lampan en stund sen lös den igen^^ tror ni det är givaren då som felar? wink

Low is a lifestyle !
37 Inlägg
6 januari 2011
kan nog så vara wink annars e de bara o köra du har vell ork te o byta motor wink

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
hahahaha nja fifan det har jag inte ork med: D

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
nu börjar lampan glappa istället för att lysa hela tiden tongue så kan det inte va så att kontakten ärjat bara? lixom va ju fullt med vatten i olje tråget:P  så börjar komma igång nu:)

551 Inlägg
7 januari 2011
när du bytte topp packning, lämnade du in toppen på provtryckning samt rikplanade den? så du är helt 100 på att toppen inte är sne. om du inte har gjort det och det inte slutar ryka så är det nog toppen igen tyvärr.. mvh

You can't B serious, oh K

Den med lägst bil vinner
617 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
den har slutat ryka wink och toppen va planad och fixad så det är lugnt:)

Sök