3098
Sök

BMW 525i -96, Startar inte.

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
#1
Tjenare.

Jag har ett smått störande problem med bmw:n. Det är att ibland vägrar den att starta hmm Det hela började med att min far skulle hem från jobbet. Han startar upp den, men upplever det som att bilen inte går på alla cylindrar. Motorn har låg tomgång och dör. Sedan vill den inte starta. Motorn går runt, men vill inte tända till.

Den bogseras hem och ställs i varmgarage, efter befarad ispropp. Vi laddar batteriet. Häller även i lite k-sprit. Låter han stå i lite mer än ett dygn.

I med det nyladdade batteriet. Vrider om, knappt någon tendens till att tända. Vi maler på en stund. Börjar pumpa lite med gasen. Får då tendenser till att tända till lite då och då. Fortsätter att mala på i omgångar.
Till slut hoppar han nästan igång. Ett sista försök och då går han igång. Gick sedan fint. Kan tillägga att detta var ett par dagar innan julafton.

Nu samma fenomen igen. (Bilen har i princip stått sedan juldagen tills i måndags.) Farsan ska hem på lunch. Han vrider igång och bilen går som en påse nötter och dör. Startar inte. Låter den stå.

Sedan när han ska hem får han pumpa på gasen för att få igång den efter några försök. Han var även "tvungen" att öka gasen succesivt när bilen startat. Därefter gått bra.

Så vad kan vara problemet? Känns lite som bränsleproblem?
Tycker att bilen borde gå att starta och köra i typ "safe mode" iaf.

Hoppas på att ni har några idéer på vad felet kan vara.

// AD_

(Ja, jag vet att det blev en hel roman tongue)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

BilSystemTeknik-Gymnasiet
184 Inlägg
6 januari 2011
#2
Bra att du beskriver utförligt Adam, kollat nått så enkelt som tändkablar och tändstift än gång? smile

Kolla gärna in min Renault 4cv -58 Ferlec, ett av så många exemplar som går att räkna på en hand i Sverige. Lägg en kommentar och dumpa en röst :) Ni får även kika in min projekttråd Golf mk1 --> gti Mvh

552 Inlägg
6 januari 2011
#3
Låter som problem med bränsletillförseln i mina öron, Har du ingen motorlampa som tänds när bilen väl gick igång kan man utesluta felkoder på bla. tändspole/ar samt tex. lmm.

Kolla så det kommer bränsle, kolla även trycket om du har möjlighet. Kan mycket gärna vara Bränslepumpen som inte fungerar 100%

731 Inlägg
6 januari 2011
#4
Byt soppa filter, kolla att pumpen lever. Mät om sensorn till triggerskivan är levande (vet inte hur du mäter). Kolla om du har gnista på alla stift. De är lätta saker att börja med tycker jag. Tycker det låter som ett bränsle / tändningsproblem.

Mvh


Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
#5
Jernberg: Har inte kollat något sådant. Vårat garage är inte färdig isolerat ännu. Så känner mig inte så motiverad att skruva i -15 eller i snöfall tongue

Kibil: Inte vad jag såg. Ska kolla om jag hittar något i instruktionsboken om felkoder.

hardrox: Får ta och göra det. Ska försöka få tillgång till varmgarage så fort som möjligt.

Tack för svaren smile
Senast redigerat av AD_ (6 januari 2011)

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

BilSystemTeknik-Gymnasiet
184 Inlägg
6 januari 2011
#6
Får hoppas att det är något enkelt bara smile

Kolla gärna in min Renault 4cv -58 Ferlec, ett av så många exemplar som går att räkna på en hand i Sverige. Lägg en kommentar och dumpa en röst :) Ni får även kika in min projekttråd Golf mk1 --> gti Mvh

Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
#7
Aa smile Men det lustiga är att problemet har uppkommit nu när har varit väldigt kallt länge. Fast kylan kan ju störa ut mycket.

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

BilSystemTeknik-Gymnasiet
184 Inlägg
6 januari 2011
#8
Det är sant smile

Kolla gärna in min Renault 4cv -58 Ferlec, ett av så många exemplar som går att räkna på en hand i Sverige. Lägg en kommentar och dumpa en röst :) Ni får även kika in min projekttråd Golf mk1 --> gti Mvh

BMW turbo - gör det bästa ännu bättre!
28 Inlägg
6 januari 2011
#9
Tror "nästan" du kan utesluta tändfel, då du har separata tändspolar till alla cylindrar, och din motor kan starta/gå på bara 4 cyllar om de skulle behövas, och de låter osannolikt att mer än 2st tändspolar far samtidigt..

Tycker de låter mycket mer som problem med bränsletillförseln.


1 067 Inlägg
6 januari 2011
#10
Kontrollera.. 

Bränslepumpsrelät.. Sitter på höger sidan från förarplatsen sett..  Dosan som är just vid huvfästet uppe vid gångjärnet..   Det brukar vara det blåa.  Det som sitter längst in av de tre.

Sedan kollar du om du får liv i pumpen..  Klassiskt fel på e34.


19 Inlägg
6 januari 2011
#11
håller med de andra, låter bränslefilter/pump


Biltokig ingenjör
1 159 Inlägg
6 januari 2011
Trådstartare
#12
Får ta och kolla upp pumpen. Är nog troligtvis den som är påväg att ge upp som ni säger. Den har ju gått lite mer än 32 tusen mil, så är nog dags att pensionera den pumpen tongue

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk

731 Inlägg
6 januari 2011
#13
Pumpen är inte så billig, men biltemas funkar fast köp en backventil och sätt den vid pumpen. För mig fick man tugga startmotor typ 10 sec varje start efter bytet. Med backventil funkade de prima



Sök