Tjenare.
Jag har ett smått störande problem med bmw:n. Det är att ibland vägrar den att starta
Det hela började med att min far skulle hem från jobbet. Han startar upp den, men upplever det som att bilen inte går på alla cylindrar. Motorn har låg tomgång och dör. Sedan vill den inte starta. Motorn går runt, men vill inte tända till.
Den bogseras hem och ställs i varmgarage, efter befarad ispropp. Vi laddar batteriet. Häller även i lite k-sprit. Låter han stå i lite mer än ett dygn.
I med det nyladdade batteriet. Vrider om, knappt någon tendens till att tända. Vi maler på en stund. Börjar pumpa lite med gasen. Får då tendenser till att tända till lite då och då. Fortsätter att mala på i omgångar.
Till slut hoppar han nästan igång. Ett sista försök och då går han igång. Gick sedan fint. Kan tillägga att detta var ett par dagar innan julafton.
Nu samma fenomen igen. (Bilen har i princip stått sedan juldagen tills i måndags.) Farsan ska hem på lunch. Han vrider igång och bilen går som en påse nötter och dör. Startar inte. Låter den stå.
Sedan när han ska hem får han pumpa på gasen för att få igång den efter några försök. Han var även "tvungen" att öka gasen succesivt när bilen startat. Därefter gått bra.
Så vad kan vara problemet? Känns lite som bränsleproblem?
Tycker att bilen borde gå att starta och köra i typ "safe mode" iaf.
Hoppas på att ni har några idéer på vad felet kan vara.
// AD_
(Ja, jag vet att det blev en hel roman
)