4264
Sök

Saab 9-5 -99 rasslar under huven

5 198 Inlägg
27 januari 2011
shandra skrev:
gamlingen skrev:
shandra skrev:
Bilen jag köpte nu kostade ju 23.000. Och den hade gått 32..... Men nu är den tillbaka. Undra vad han säger när han upptäcker att topplockspackningen förmodligen har gått.

Han kan hävda att du kört sönder den och ska betala,,,

Ja det kan han glömma, och för det första så har jag inte kört sönder den.....

Näe men han kan hävda det om det inte finns bevis om att den redan va slut, ,du vet,, finns folk till det mesta,,,men jag håller på dej..

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
27 januari 2011
shandra skrev:
Bilen jag köpte nu kostade ju 23.000. Och den hade gått 32..... Men nu är den tillbaka. Undra vad han säger när han upptäcker att topplockspackningen förmodligen har gått.

Jag skulle inte oroa mig.
Märkte han inte att turbon var slut så lär han inte märka att topplockspackningen är det också.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

5 198 Inlägg
27 januari 2011
UhrJr skrev:
shandra skrev:

Märkte han inte att turbon var slut så lär han inte märka att topplockspackningen är det också.

Han visste säkert om det.. men försökte undvika kostnaden.. den kan fungera helt beroende på vem som köper bilen.

839 Inlägg
27 januari 2011
gamlingen skrev:
UhrJr skrev:
shandra skrev:

Han visste säkert om det.. men försökte undvika kostnaden.. den kan fungera helt beroende på vem som köper bilen.

Tyvärr väldigt sant.

5 198 Inlägg
27 januari 2011
UhrJr skrev:
gamlingen skrev:
UhrJr skrev:

Tyvärr väldigt sant.

Råkade ut för en sån när jag köpte en 9000-91,, men det va säljaren själv som gick på en blåsning...sålde en skitbil till han mot saaben... han fick  kosta på både inbytes bilen och saaben...

120 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
Men liksom vad kan han göra nu?! Då får han ju skylla sig själv att han inte kollade bilen innan han tog den tillbaka. Jag har ju fått mina pengar och allt.

Han vet väl garanterat att motorn är slut. Han påstod ju att han skulle skrota den om han fick tillbaka den.... Men det återstår ju att se wink

552 Inlägg
27 januari 2011
shandra skrev:
Men liksom vad kan han göra nu?! Då får han ju skylla sig själv att han inte kollade bilen innan han tog den tillbaka. Jag har ju fått mina pengar och allt.

Han vet väl garanterat att motorn är slut. Han påstod ju att han skulle skrota den om han fick tillbaka den.... Men det återstår ju att se wink

Han lär sälja bilen för samma pris han köpt den för, eller han byt in den för. 9-5orna i med inget udda i (Dvs ingen Aero, osv.) kan dom köpa in för allt mellan 5'000 och uppåt. Har han då ingen lust med att förlora pengar säljer han den som rep. objekt för 14999. (Under 15kkr är det ingen garanti/returrätt)

Sen finns det en hel del skumma typer som handlar med bilar vid sidan om som är mer än intresserade av att sälja vidare den.

552 Inlägg
27 januari 2011
Eller så byter han topplockspackningen, detta kan man göra på mindre en någon Söndag. Själva packningen kostar 300kr... Biltema motor olja ca:300kr, lite glykol och en till två folköl. Riktig snuskig bilhandlar anda att göra så.

Tvivlare
2 266 Inlägg
27 januari 2011
Andromeda skrev:
shandra skrev:
Andromeda skrev:

Måste kännas jäkligt skönt efter allt elände smile

Se det positiva i det, eftersom han inte tyckte att det var något fel på bilen tog han ju gärna tillbaka den cool

Vill du jävlas lite extra med säljaren så väntar du ett par veckor och messar in regnumret och ser om den hunnit få ny ägare. Sedan ringer du den nye ägaren och tipsar om allt skit som finns med bilen så får han dom på sig sen.

Vad blir det för Saab nu då?

Han undrade vem det var som hade lurat i mig allt det här.... Men liksom har ju haft den inne på SAAB och allt. Han menade på att SAAB ville tjäna lite extrapengar tongue...

Jag är jäkligt sugen på en 9-5 igen. För gillade bilen. Synd bara motorn var kras. Bilen var vit, med tonade rutor, vinge och allt... Precis så jag ville ha det. Får se om jag hittar någon likvärdig. Hade vart kul. Men såifall en med hel motor ;p

Jag säger som vanligt. Det är egentligen inte farligt att köpa en 9-5 med T7-motor. Risken finns där, men drar den inte olja och har uppgraderad vevhusvent och du sköter oljebytena går det bra. Dock är ju turbon en svag punkt, därför skaffar du förstås en Aero nästa gång, som har 230 hk och bättre turbo wink

De som är missnöjda hörs ju mest, men alla som har en hel Saab startar ju inte trådar om att bilen fortfarande är hel? 4% av alla tusentals Saab 9-5 98-02 har drabbats av oil-sludge enligt Saab. Audi har haft minst lika stora problem i decennier, men att skriva ned svensk industri som förser oss med job är det roligaste en svensk motorjournalist vet, medan tyskt är premium och skitbra även om de drar 1l olja/100 mil utan att tillverkaren tar sitt ansvar.

Du hade otur nu. Nästa gång går du inte på den niten igen utan kollar bilen noggrannare, och litar inte på en firma.
Bäst är ju förstås en 04 eller nyare. De har inte dessa motorproblem.

Jodå, jag vet en tysk biltillverkare som tar ansvar för det wink Dom skickar med en liter olja i nybilarna lol

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

120 Inlägg
27 januari 2011
Trådstartare
Kibil skrev:
Eller så byter han topplockspackningen, detta kan man göra på mindre en någon Söndag. Själva packningen kostar 300kr... Biltema motor olja ca:300kr, lite glykol och en till två folköl. Riktig snuskig bilhandlar anda att göra så.

Jo de klart. Jag slipper den iaf smile

1 062 Inlägg
27 januari 2011
gamlingen skrev:
shandra skrev:

Hur kör man sönder en packning?
Knappast troligt om man inte medvetet tömmer motorn på kylvatten.

M.V.H.

552 Inlägg
27 januari 2011
AndreasPlars skrev:
gamlingen skrev:
shandra skrev:

M.V.H.

Sliter packning som fan när man varvar (som fan) en kall motor, packningen brukar oftast vara som skörast då.

5 198 Inlägg
28 januari 2011
AndreasPlars skrev:
gamlingen skrev:
shandra skrev:

M.V.H.

Ja du.. hur kan packningar gå sönder.. har hänt förr och kommer att hända igen utan att folk kör speciellt illa..

Tror knappast att alla som har dåliga packningar här har tömt de på kylarvätska.
Senast redigerat av gamlingen (28 januari 2011)

120 Inlägg
28 januari 2011
Trådstartare
Han har inte hört av sig iaf så tror inte han kommer göra det heller.

120 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
Sådärja. Då har man köpt sig en ny 9-5 smile . En som gått 17.000 mil smile. Ny turbo, ny kedja osv... Känns bra, hoppas den här håller lite längre ;p

1 062 Inlägg
29 januari 2011
gamlingen skrev:
AndreasPlars skrev:
gamlingen skrev:

M.V.H.

Ja du.. hur kan packningar gå sönder.. har hänt förr och kommer att hända igen utan att folk kör speciellt illa..

Tror knappast att alla som har dåliga packningar här har tömt de på kylarvätska.

Alla de jag har bytt genom åren har gått pga korrosions skador som gjort de sköra och tätat sämre och sämre mot cylindern.
I ett fall var en av topplocksskruvarna lös.
Ingen har då gått för att motor körts hårt kall, de hade jag själv haft sönder en å annan vid det här laget smile

M.V.H.

120 Inlägg
29 januari 2011
Trådstartare
Nu ligger bilen ute på annons igen, den jag lämnade tillbaka. Han begär 27.500kr??????????!!!!!!! Stackars sate som köper den bilen.

552 Inlägg
29 januari 2011
shandra skrev:
Nu ligger bilen ute på annons igen, den jag lämnade tillbaka. Han begär 27.500kr??????????!!!!!!! Stackars sate som köper den bilen.

Länk?

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
30 januari 2011
shandra skrev:
Sådärja. Då har man köpt sig en ny 9-5 smile . En som gått 17.000 mil smile. Ny turbo, ny kedja osv... Känns bra, hoppas den här håller lite längre ;p

Bilder och info?

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

839 Inlägg
30 januari 2011
AndreasPlars skrev:
gamlingen skrev:
AndreasPlars skrev:

M.V.H.

Alla de jag har bytt genom åren har gått pga korrosions skador som gjort de sköra och tätat sämre och sämre mot cylindern.
I ett fall var en av topplocksskruvarna lös.
Ingen har då gått för att motor körts hårt kall, de hade jag själv haft sönder en å annan vid det här laget smile

M.V.H.

Dessa bilar var väl med den gamla packningen hoppas jag. wink

Sök