3754
Sök

Buick Roadmaster 1994 drar väldigt mycket bensin

1 112 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
Jag har en v8 med namnet LT1 på 5,7 liter och jag har hört att majoriteten med folk som kör dessa bilar kan ligga på en förbrukning på strax över en liter. jag drar för närvarande 2 liter. Kan det vara så enkelt att bilen är i stort behov av typ olja filter stift? kan det verkligen göra så stor skillnad som nästan en liter?

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

...has left the building...
4 474 Inlägg
7 januari 2011
Strax över litern på landsväg om du fiser i 90 kanske...Ingalunda strax över litern blandat, eller 2 liter/milen är ju strax över litern iofs*haha*

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

583 Inlägg
7 januari 2011
Hejsan,

Hur mycket bilen dricker generellt per mil är beroende på allt ifrån service till motvind.
Jag har samma motor som du har i min pontiac.

Vet ej egentligen vad min dricker i vardaglig körning då jag inte har ett direkt intreses att veta det då det säkerligen skulle vara skrämmande big_smile.

Men när jag körde ifrån göteborg till simrishamn på motorväg låg min förbrukning på ~0.95 ettpar omkörningar inkluderade. Ifall du kör motorväg en längre sträcka tror jag du ska kunna komma ner till ~1-1.3 L/mil beroende på skick och gasfot. Ifall du inte gör det skulle jag nog misstänka något fel.

I stads/blandad körning är det säkerligen det dubbla skulle jag tro. Tung gjutjärns v8 gillar inte start och stopp ifall man vill ha plånboken utan hål.

Hör med din bilklubb vad de har för snittbrännsleförbrukningar.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
7 januari 2011
Kolla så Lmm är hel. När den är kass så kan bilen ha tendenser till att dra mycket bensin.
Vissa bilar dör bilen utan Lmm & vissa ej.

C H E V R O L E T <3

825 Inlägg
7 januari 2011
Vet en som har en Impala SS med samma motor som har kört på 0.8 på långresa, så visst går det att köra rätt så snålt med en V8 a . Kan vara LMM eller att termostaten öppnar för tidigt . Termostaten sade de i alla fall på Motorjournalen när dom beg testade Caprice . Kan vara något annat också dock

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________

926 Inlägg
7 januari 2011
Visst är någonting fel...
Börja med en normal service. Ett tätt luftfilter kan göra stor skillnad.
Bromsar kan ligga på, dåliga tändstift, osv. Kolla felkoder.
2 liter är mycket även för en stor bil.

Mats

1 112 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
mats757 skrev:
Visst är någonting fel...
Börja med en normal service. Ett tätt luftfilter kan göra stor skillnad.
Bromsar kan ligga på, dåliga tändstift, osv. Kolla felkoder.
2 liter är mycket även för en stor bil.

Mats

Om jag då tillägger att stiften inte är bytta sen typ förr förra ägaren. dvs mer än ett år. skulle tippa närmare 2 år eller så. olja var i princip svart närt jag köpte bilen i sommras. å för övrigt så tror ja inte någon särskild service är gjort på den förutom oljebyte på minst ett år. om ett luftfilter är dåligt dvs sitter dåligt eller e REJÄLT skitigt så måste det väl göra sitt med. Jag satsar hårt nu så jag har beställt olja filter stift å luftfilter till den nu så nu jävlar skall det bli ordning på torpet! halvslarvig service är det mest irriterande jag vet! skall vara tipptopp eller så kan det fan kvitta.
För övrigt så är det MYCKET snö i trollhättan å jag kör sprillans nya grova fina vinterdäck så jag antar att om man lägger ihop alla bäckar små så blir det väl en del extra. jag börjar med servicen å sen får man la kolla lambdan och leta felkoder då antar jag.

Stift var inte gratis till 8 cylindrar kan man ju säga! hehe! är van vid 4 stift.

25 Inlägg
21 oktober 2011
tändkablarna missar många, de bränns av lätt pga placeringen och då drar soppakontot iväg.

1 112 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
Jag får ta å kolla på dem! Du har samma spis som jag har! har dina kablar råkat ut för det?

25 Inlägg
21 oktober 2011
ja, två var avbrända sen nån klåpare försökt byta o dragit dom bekvämt men felaktigt. Det är svårt att märka på gången för det ger rätt lätt överslag så det funkar vid lite högre varv så man måste i princip dra loss o undersöka dem en o en.

Sök