2393
Sök

Nån som sett nån geting i år??

2 644 Inlägg
18 juli 2006
inte en enda geting men en jävla massa mygg..

Johan Lindgren

3 113 Inlägg
18 juli 2006
ghost_boy83 skrev:
bål-geting var du säker på att det inte var en drottning dom är as stora
dom ska man skyndasig att döda om man ser en enda drottning pruduserar ca 8,000 getingar

oj vad du kan mycket big_smile läser från internet eller? hehe

jag har inte sätt någon ändring alls. Lika mycket getingar, humlor och mygg men har dock ökats med bromsar här hos mig. yikes

Semper Fi

120 Inlägg
18 juli 2006
AkkE skrev:
ghost_boy83 skrev:
dom ska man skyndasig att döda om man ser en enda drottning pruduserar ca 8,000 getingar

oj vad du kan mycket big_smile läser från internet eller? hehe

jag har inte sätt någon ändring alls. Lika mycket getingar, humlor och mygg men har dock ökats med bromsar här hos mig. yikes

Håller med. Normalt med getingar och mygg i Sthlm trakten. Bromsar finns det gott om vid insjöarna...

TVT Member
377 Inlägg
18 juli 2006
ghost_boy83 skrev:
_JoCCeV skrev:
ja har sett En Stor Geting... Bål-geting...måste nog ha varit den största jag sett... smile men annars har de vart rätt dåligt med dom... däremot kan ja inte hålla med om det där med myggor & knott....vi har skit mycket  av dom..... skönaste va nu i helgen när mna var nere på öland.... inte ett enda mygg eller knott bett...o då var man ute hela natten big_smile här hemma e man full av bett efter 5 min tongue

vet inte vad de var.... men stor var den tongue du behöver inte oroa dej.... den lever inte längre om ja säger så.... big_smile
Senast redigerat av _JoCCeV (18 juli 2006)

Colaberoende
1 219 Inlägg
18 juli 2006
Jag har sett en massa.. Och stora humlor.. Tog bort 2 st getingar nyss från fronten...

/Ena

21 761 Inlägg
18 juli 2006
Hmm... Tur att det inte finns japanska bålgetingar här i Sverige, de är inte att leka med. Såg ett program på Discovery för ett tag sedan som handlade om dessa getingar.
Getingarna var ca 7-8 cm långa och såg riktigt läskiga ut.

När de gjorde reportaget så hade de tättslutande skyddsutrustning på sig och en massa motgifter, dessutom fanns en läkare med och de hade direktkontakt med ett sjukhus också om någon skulle bli stucken.

Mindre trevliga skulle man kunna säga.

hmmmm
1 094 Inlägg
18 juli 2006
här finns det getingar o mygegr till förbannelse.. blir så trött på dom tongue

2 594 Inlägg
18 juli 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Hmm... Tur att det inte finns japanska bålgetingar här i Sverige, de är inte att leka med. Såg ett program på Discovery för ett tag sedan som handlade om dessa getingar.
Getingarna var ca 7-8 cm långa och såg riktigt läskiga ut.

När de gjorde reportaget så hade de tättslutande skyddsutrustning på sig och en massa motgifter, dessutom fanns en läkare med och de hade direktkontakt med ett sjukhus också om någon skulle bli stucken.

Mindre trevliga skulle man kunna säga.

fyyy fan tur man inte bor i japan vad åt dom fåglar eller??
den största geting jag hittat var typ 4cm troligtvis en drottning som jag spraya i hjäl me start gas
he he

21 761 Inlägg
18 juli 2006
De åt MÄNNISKOR!!!

Nej, men däremot så filmade teamet vid en bikupa där det var två bålgetingar som härjade. De var helt otroliga, bara massakerade alla bin som var i närheten. Tydligen räcker det med några stycken getingar för att utplåna ett mindre bisamhälle.

Den svenska bålgetingen blir väl ca 3-4 cm har jag för mig, den är vanligast i södra och mellersta delen av Sverige. Här uppe i Norrbotten har vi oftast inte dessa getingar vad jag vet iaf , möjligen några enstaka men jag tror inte att de klarar av att övervintra här.
Senast redigerat av Drönirettab (18 juli 2006)

2 594 Inlägg
19 juli 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
De åt MÄNNISKOR!!!

Nej, men däremot så filmade teamet vid en bikupa där det var två bålgetingar som härjade. De var helt otroliga, bara massakerade alla bin som var i närheten. Tydligen räcker det med några stycken getingar för att utplåna ett mindre bisamhälle.

Den svenska bålgetingen blir väl ca 3-4 cm har jag för mig, den är vanligast i södra och mellersta delen av Sverige. Här uppe i Norrbotten har vi oftast inte dessa getingar vad jag vet iaf , möjligen några enstaka men jag tror inte att de klarar av att övervintra här.

ja just nu när du säger det de känner jag i gjen det programmet såg jag på diskovery me det var otroligt hur dom små bina gjorde för att ta kål på en geting bina kunde bara döda getingen på ett sätt och det var att fyga på den och alstra så mycket värme så getingen dog hel fantastiskt,men dom var tydlingen chanslösa om det skulle komma flera getingar sammtidigt,tur man bor i sverige så man slipper bauta getingar å mördar bin smile

Sök