3541
Sök

Fiesta + 75m stål + 1x18" bas = 163.4dB. dB Drag Racing Extreme 1

Bygget av en extrem ljud-Fiesta. Europa trea på dB Dragracing em 2004. En 18" bas, 4800Wrms, tio batterier, 7.5cm tjocka rutor och 75m fyrkantsprofil = 163.4dB.

Team dBAkuten!
195 569 Visningar
Uppdaterades senast 5 december 2013
Norrlänning
643 Inlägg
9 januari 2011
#41
Nä nu får du nog allt fortsätta, kul med lite sånt här vansinne, ännu roligare när det "går sjukt fort" (eftersom ni redan gjort det blir det ju tämligen fin mängd bilder per dag big_smile)


260 Inlägg
9 januari 2011
#42
Ojoj Kim finns ju en del bilder att plocka upp från vårat bygge,,,så detta kan bli en lagom lång tråd..

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

Osponsrad
1 631 Inlägg
9 januari 2011
#43
Mer bilder, och fler kommentarer folket där ute. Vi vill ju ha ngt att vila ögonon på och inspireras av, Att kommentera är inte så svårt, knappt en tusendels så svårt som det Trådskaparen och hans lyckliga kompisar håller på med.

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

730 Inlägg
9 januari 2011
#44
Det är bara att fortsätta lägga upp... Vi är många som följer i tystnad. Är jävligt kul med byggen som flippar ut helt och hållet.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#45
Då kommer det lite mer bilder på galenskapen senare under dan.

Black-Angel skrev:
Ojoj Kim finns ju en del bilder att plocka upp från vårat bygge,,,så detta kan bli en lagom lång tråd..

Jo det finns ju en del bilder kvar, har dock konstaterat att vi tog väldigt lite bilder under tiden som vi svetsad in stålet, finns mest på när det redan sitter på plats. Samma sak när det gäller sista ombyggnaden av kupén, då har vi knappt några bilder alls från när det var målat och klart hmm

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

16 197 Inlägg
9 januari 2011
#46
ExtraKim skrev:
Lite dåligt med feedback tycker jag nog allt.

Över tusen visningar men väldigt få komentarer, finns det något intresse av att jag fortsätter tråden eller kan jag lika gärna skrota den?

skrota inte, gör som jag.   börja å bygg en ny bil wink

"Testar man inte så får man aldrig veta"

490 Inlägg
9 januari 2011
#47
Mycket kul tråd! FORSÄTT!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#48
Har ju fortfarande Expressen kvar...

Vi får se vad som händer med den i år, velar fortfarande kring om jag ska sälja eller behålla.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

16 197 Inlägg
9 januari 2011
#49
ExtraKim skrev:
Har ju fortfarande Expressen kvar...

Vi får se vad som händer med den i år, velar fortfarande kring om jag ska sälja eller behålla.

behåll big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#50
Anledningen till att jag velar är att jag har sålt ett monoblock och troligtvis har en köpare på en bas.
Då står jag där och inte kan använda bilen utan att bygga om den helt och det vete fan om jag vill.
Sälja av resten av monoblocken och köpa andra är en möjlighet, samtidigt som jag är mycket nöjd med produkterna vilket gör att det känns korkat att byta ut dem om jag ändå ska ha kvar bilen, vi får helt enkelt se hur det slutar.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

287 Inlägg
9 januari 2011
#51
följer tråden med spänning.


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#53
Slut på O.T dax för mer bilder...

Vi ökade som sagt kraven på oss själva hela tiden och nästa naturliga steg var att använda stål. Bakväggen och golvet är vid denna tidpunkten runt 15cm tjocka. I.o.m att taket inte var helt plant så fick vi slipa/kapa så att fyrkantsprofilerna låg dikt an.

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/497423_65_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/497423_62_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/497423_63_full.jpg

Fyrkantsprofilerna skruvades först fast i taket och golvet med franska träskruv modell långa wink innan vi svetsad fast dem. I taket så svetsades de längsgående fyrkantsprofilerna i bakväggen och i ramen för framrutorna, detta för att få en kupé som inte skulle kunna flexa.

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/497423_66_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/497423_67_full.jpg

För att få en jämn yta att montera mer trä emot så slipades alla svetsskarvar ner med vinkelslip. Just vinkelsliparna var en förbrukningsvara, men mer om det senare roll

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/497423_68_full.jpg

Cliff i arbete.

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/497423_69_full.jpg

För att täcka hjuhusen så svetsade jag ihop ett par profiler utanför bilen innan de svetsades på plats inne i sidoväggen.

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Tillhjulhusbak.jpg

Passagerarsidan på plats.

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/497423_71_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/497423_72_full.jpg

Sen blev det lite mer stål i sidoväggen.

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/497423_74_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/497423_75_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/497423_76_full.jpg

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#54
Dessa bilder skulle varit lite tidigare i tråden, men i.o.m att jag inte har bilderna sorterade efter när de togs utan de ligger lite "huller om buller" så blir det lätt att jag missar några bilder här och där.

Ramarna som inte kunde användas p.g.a regeländringarna.
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_238_full.jpg

Stålet som ligger på golvet fick vara kvar och lika så det som sitter mot "instrumentbrädan".
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_239_full.jpg

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

1 168 Inlägg
Norrlänning
643 Inlägg
9 januari 2011
#56
Vill bara ha mer, cement och stål blir en bra bil big_smile


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#58
Vet inte när detta hände men i.o.m att det inte spelar någon roll för själva bygget så tänkte jag att jag kunde lägga det här.

Sa någon JEEP ?? smile Rätt så nice att ha en låg bil......

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_44_full.jpg

Bakkjolen.
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_36_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_38_full.jpg

Tills den dan man upptäcker att det är punka på skiten hmm

Bilen var rätt så tung, skulle tippa på 3ton. Detta kan bli lite knepigt när bilen har 10cm mellan golv och asfalten när det är luft i däcken, nu var det som sagt punka, lägg där till att det sitter plastkjolar på den. Summa sumarum en domkraft gick inte att få in under bilen.

Som jag skrev tidigare i tråden så byggdes bilen i en lagerlokal, som tur var så stod det en pall-lyft där inne, tror ni börjar ana lösningen nu  wink


Backa upp skiten på lite plankor och sen fram med pall-lyften.


http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/2004_0831Image0005.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/2004_0831Image0006.jpg

Jag hade som tur var en Escort som bruksbil vid detta tillfället så reservdäcket från den åkte på Fiestan under tiden som alu-fälgen åkte till däckverkstan. Dock så var det inte riktigt pumpat lika hårt som de andra däcken som satt på bilen var, så det säckade lite. Tror vi hade 4-4.5kg i däcken smile

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/2004_0831Image0004.jpg


Det fanns en del rost i fronten på bilen, så efter lite spacklande så beslutade vi oss för att "lacka" (Läs: Sprayburk) fronten svart.
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_364_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_365_full.jpg
Något vi senare ångrade och då löste vi det med hjälp av lite rödfärg och en roller, blev faktiskt inte så tokigt som man kan tro när man hör att det rollades. Resultatet kommer komma senare i tråden.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#60
Ingen aning, de satt på när vi köpte bilen. Dock så var det olika Off-set på de bakre, antar att det berodde på att hjulaxlarna kanske inte satt 100% exakt lika på båda sidorna. Bakaxeln var bortkapad och hjulaxlarna satt svetsade i det nya golvet med tillhörande balkar.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten


Sök