2159
Sök

Fiesta + 75m stål + 1x18" bas = 163.4dB. dB Drag Racing Extreme 1

Bygget av en extrem ljud-Fiesta. Europa trea på dB Dragracing em 2004. En 18" bas, 4800Wrms, tio batterier, 7.5cm tjocka rutor och 75m fyrkantsprofil = 163.4dB.

Team dBAkuten!
195 573 Visningar
Uppdaterades senast 5 december 2013
tysk.
592 Inlägg
9 januari 2011
#61
Riktigt bra initiativ att lägga upp ett gammalt projekt såhär! Kommer följas smile


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#62
För att kunna låsa bakluckan så svetsade vi fast hjulmuttrar på i nederkant av dörröppningen, sen borrade vi rakt igenom bakluckan och skruvad fast luckan med fälglåsbultar. På så sätt så var man tvungen att ha rätt låshyllsa för att kunna skruva ur bultarna och kunna öppna bakluckan.

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_131_full.jpg

Den lilla rosten slipades ner och fylldes igen med röd färg, om nu någon undrade wink

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_133_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_451_full.jpg


För att inte man bara skulle kunna ta en rörtång eller liknande för att skruva ur bultarna så svetsades rörstumpar fast i luckan. Om man tittar noga så ser man det på detta kortet.

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Extreme%202/PICT3675.jpg

Vi hade ofta välstädat kring bilen lol
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_450_full.jpg

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

730 Inlägg
9 januari 2011
#63
Och mer uppdateringar?? Kan inte sluta bara så där när man hade bunkrat upp för en längre läsning. Man blir ju sugen på att bygga nytt i bilen igen nu ju...

45 Inlägg
9 januari 2011
#64
Jag är nog för gammal för att komma igen inom Crank it Up / dB-Drag. Men - Riktigt gott att se och visst kittlar det i dB pulsen.. Tack för fina bilder..

Bogart


730 Inlägg
9 januari 2011
#65
bogart skrev:
Jag är nog för gammal för att komma igen inom Crank it Up / dB-Drag. Men - Riktigt gott att se och visst kittlar det i dB pulsen.. Tack för fina bilder..

Bogart

Man blir aldrig för gammal för att gilla ljud...

Konsult
1 247 Inlägg
9 januari 2011
#66
Skitkul att sitta och läsa om bygget och att få se så mycket bilder. Det vill många fler än jag se mer av!

/Kim


45 Inlägg
9 januari 2011
#67
Sjodahl skrev:
bogart skrev:
Jag är nog för gammal för att komma igen inom Crank it Up / dB-Drag. Men - Riktigt gott att se och visst kittlar det i dB pulsen.. Tack för fina bilder..

Bogart

Man blir aldrig för gammal för att gilla ljud...

Så rätt så. Man blir aldrig för gammal för att gilla ljudet, basen och kraften.
men börjar känna mig vig som ett kylskåp efter alla dessa år krymandes in och ut i bilar. Har ju monterat en del : )


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#68
Fortsätter med lite bilder på ramen till framrutorna.

Det var efter denna ritningen som stålplåten tillverkades. Den skars ut av Mikael Bjerlin.
Jag tror den var 15mm tjock.
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Extreme%202/FramrutatillFiestan.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Extreme%202/497423_85_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Extreme%202/497423_87_full.jpg

För att göra den lite stabilare och för att ha något att vila glasrutorna mot så svetsades det fyra stycken 40x40x4mm fyrkantsprofiler på utsidan av skivan, två i ovankant och två i botten.
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Extreme%202/322009_297_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Extreme%202/15cmtjock.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Extreme%202/322009_288_full.jpg

Vet att det bara är ett fyrkantsrör i ovankant och i botten på dessa korten men det svetsades dit ett till på varje rör senare under byggets gång, bilder kommer när det är dax för att montera glaset. Vill försöka hålla tråden i kronologisk ordning.
http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Extreme%202/322009_285_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/Extreme%202/322009_286_full.jpg

Det svetsades lite till på sidoväggarna, båda sidor såg likadana ut. Där syns även lite betongrester.

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_296_full.jpg

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

490 Inlägg
9 januari 2011
#69
Fränt som satan! Vill ha mer!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#70
bogart skrev:
Jag är nog för gammal för att komma igen inom Crank it Up / dB-Drag. Men - Riktigt gott att se och visst kittlar det i dB pulsen.. Tack för fina bilder..

Bogart

Problemet är att i dag så klassas vårt bygge som amatörbygge, de riktigt stabila bilarna använder 5-7 gånger så mycket stål som vi hade i bilen.

I Brasilien så finns det en Volvo 245:an som har t.ex instrumentbrädan uppbyggd med stora fyrkantsprofiler som grund och sen är den klädd med 2-3cm tjockt stål.

Dagens Extreme-bilar är rullande kassaskåp med 10cm tjocka rutor.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

45 Inlägg
9 januari 2011
#71
Wiechert skrev:
Riktigt bra initiativ att lägga upp ett gammalt projekt såhär! Kommer följas smile

-kanske hakar jag på denna trend.


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#72
bogart skrev:
Wiechert skrev:
Riktigt bra initiativ att lägga upp ett gammalt projekt såhär! Kommer följas smile

-kanske hakar jag på denna trend.

Tycker jag att du ska göra!

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

45 Inlägg
9 januari 2011
#73
ExtraKim skrev:
bogart skrev:
Jag är nog för gammal för att komma igen inom Crank it Up / dB-Drag. Men - Riktigt gott att se och visst kittlar det i dB pulsen.. Tack för fina bilder..

Bogart

Problemet är att i dag så klassas vårt bygge som amatörbygge, de riktigt stabila bilarna använder 5-7 gånger så mycket stål som vi hade i bilen.

I Brasilien så finns det en Volvo 245:an som har t.ex instrumentbrädan uppbyggd med stora fyrkantsprofiler som grund och sen är den klädd med 2-3cm tjockt stål.

Dagens Extreme-bilar är rullande kassaskåp med 10cm tjocka rutor.

he he - vi då med standard rutor och originalplåt - måste vara helt ute ..


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#74
Beror ju lite på vilken klass man väljer i.o.f.s, problemet är bara att orginalplåten ger upp förr eller senare.

Spräckte ju taket i Expressen och då gjorde den "bara" 154.2dB som mest, dock så gjorde bilen 150dB+ redan vid 25Hz så det påverkar ju en del big_smile

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

45 Inlägg
9 januari 2011
#75
ExtraKim skrev:
Beror ju lite på vilken klass man väljer i.o.f.s, problemet är bara att orginalplåten ger upp förr eller senare.

Spräckte ju taket i Expressen och då gjorde den "bara" 154.2dB som mest, dock så gjorde bilen 150dB+ redan vid 25Hz så det påverkar ju en del big_smile

Fantastisk dB vid den frekvensen,, Wow!

Klart rak plåt ger sig lättare än välvd. Vår Bubbla klarade sig rätt bra dock. Plastade tak och därrar med balsa-trä (används till segelbåtar bl.a.)


low_and_loud
9 januari 2011
#76
ExtraKim skrev:
bogart skrev:
Jag är nog för gammal för att komma igen inom Crank it Up / dB-Drag. Men - Riktigt gott att se och visst kittlar det i dB pulsen.. Tack för fina bilder..

Bogart

Problemet är att i dag så klassas vårt bygge som amatörbygge, de riktigt stabila bilarna använder 5-7 gånger så mycket stål som vi hade i bilen.

I Brasilien så finns det en Volvo 245:an som har t.ex instrumentbrädan uppbyggd med stora fyrkantsprofiler som grund och sen är den klädd med 2-3cm tjockt stål.

Dagens Extreme-bilar är rullande kassaskåp med 10cm tjocka rutor.

vad säger regelerna engentligen då? måste det vara en bil från början eller skulle man kunna svetsa ihop något själv i form av stålbur med axlar o hjul på.dvs en helt egen bil

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#77
Nej det måste vara en bil, den måste gå att köra, den måste ha öppningsbara framdörrar, det måste vara minst 30" mellan golv & tak, rutorna får vara max 4" (~10cm) tjocka och sen finns det givetvis massor med andra regler men där är grunden.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

12 Inlägg
9 januari 2011
#78
alltid lika kul när det dyker upp något nytt i tråden, man sitter som ett litet barn på julafton i väntan på tomten! Ett GRYMT bygge måste jag säga!

R.I.P Osama Bin Laden (Hide & Seek Champion 2001 - 2011)
R.I.P Steve Jobs 5 oktober 2011 (Mr.Iphone)
19-12-11 The day GM killed Saab

low_and_loud
9 januari 2011
#79
ExtraKim skrev:
Nej det måste vara en bil, den måste gå att köra, den måste ha öppningsbara framdörrar, det måste vara minst 30" mellan golv & tak, rutorna får vara max 4" (~10cm) tjocka och sen finns det givetvis massor med andra regler men där är grunden.

ok men i princip så kan man ta vilken bil som helst o såga ur den totalt o sen klä på den karossen utanpå en stålbur=) fan älskar såna tokigheter

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#80
Gällande att hålla rent och snyggt i garaget så måste jag erkänna att Cliff faktiskt var rätt duktig på det, dock så var jag betydligt duktigare.....
.
.
.
.
.
.
.
.
.
på att skräpa/stöka ner så vi kan väl säga att han förlorade på den punkten big_smile

Något som inte finns på kort är när vi började bygga taket, då satt det svetsade plattjärn i taket med svetsade muttrar på. Något som tidigare ägare gjort, de hade dessutom gjort en takskiva i MDF som passade perfekt. Tyvärr så blev det lite luft mellan bilplåten och MDF-taket, detta löste vi med fogskum.

Vi borrade helt enkelt en väldig massa hål i MDF-skivan och sen körde vi in munstyckena till fogskumsflaskorna i hålen och började fylla och som alla som lekt med fogskum vet så sväller det ganska duktigt efter en liten stund. Resultatet blev att det kom långa "korvar" med fogskum ur alla hål som var borrade i MDF:en och som jag skrev ovan, det var en väldig massa hål... Det resulterade i mängder av fogskum på kläder, händer och i håret. Inget som rekomenderas, fogskum sitter rätt bra när det hamnar i håret.. Vi hade dock varit smarta nog och skyddat golvet i bilen med täckplast, man får vara glad för det lilla roll

Vi nöjde oss givetvis inte med enbart tre fyrkantsprofiler i taket utan vi svetsade dit lite tvärgående stag åxå, var ett hel-te att göra. Det var ca 1m mellan golv och tak när stålet kom på plats, att då sitta/ligga/huka sig för att försöka svetsa resulterade i ett antal svordomar och lika många brännmärken.

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_299_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_300_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_316_full.jpg

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_317_full.jpg

Taket ovanför dörröppningen, här svetsades även ett längsgående fyrkantsrör mellan sidoväggen och ramen till framrutan. Det gjordes givetvis på båda sidorna av bilen.

http://i998.photobucket.com/albums/af104/ExtraKim2/Extreme%20Fiestan/322009_318_full.jpg

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten


Sök