3729
Sök

Service av Audi a6 2.5TDIS, bör jag byta mer än oljan, samt kan man släcka lampan själv?

223 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
Idag köpte jag mig en Audi a6 2.5 TDIS -96a.

den har gått strax över 28 000mil och går super bra i motorn.
den är 6 växlad och även växellådan/kopplingen verkar vara i gott skick (dock känns 3an lite trög ibland, men det är så lite så man tänker knappt på det)

hur som helst. då jag kört hem den ca 16mil så såg jag att In.2 började lysa (Service lampan)

måste man in till en verkstad för att få den släckt, eller kan man göra det sjäv?

Oljan måste bytas på den, så tänkte göra det själv, men om lampan måste släckas på verkstad kan man nästan låta dom byta oljan åt mig.
bör jag kolla över / byta något annat än bara oljan under den här servicen?

6 635 Inlägg
8 januari 2011
Biltema har ett nollställningsverktyg, eventuellt kan de funka att trycka ner gas och broms samtidigt en viss tid ( Är så på Ford iallafall )

Sen bör man veta vad service innehåller hos Audi, kan ju vara mycket mer än olja och filter som ska bytas ( Storservice exempel; Olja, filter, luftfilter, bromsvätska m.m. )

Är de inget större kan du ju bara byta olja och filter, smörja lås & gångjärn, kolla över bromsar och styrleder

De/Dem

Smålänning
7 887 Inlägg
8 januari 2011
Du ska byta olja + filter, kolla nivån i växellådan, gå igenom och mjuka upp bromsarna, kolla så damasker är hela och kolla alla bromsrör och slangar, samt mönsterdjup och lufttryck.

När du gjort det kan du återkomma så talar jag om hur du släcker lampan, för det är busenkelt wink (Och står även i instruktionsboken hur man gör för dne delen...)
Senast redigerat av twin_cam (8 januari 2011)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

223 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
twin_cam skrev:
Du ska byta olja + filter, kolla nivån i växellådan, gå igenom och mjuka upp bromsarna, kolla så damasker är hela och kolla alla bromsrör och slangar, samt mönsterdjup och lufttryck.

När du gjort det kan du återkomma så talar jag om hur du släcker lampan, för det är busenkelt wink (Och står även i instruktionsboken hur man gör för dne delen...)

nja, Ole och in.1 går väll att släcka själv, men in.2 kan man inte?

Sök