3505
Sök

Motorbyte Volvo 242 75a Till V8

50 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
#1
Tjena jag funderar på å slänga i v8 (Cheva 305) i min volvo 242
men finns ju massor med olika 305or och vissa har mer hk och
vrid än vad som är tillåtet 220hk och 275nm är vad som är max i en 240

Nån här som reggat en 240 med v8?
Nån som kan komma med tips?

har även en 164a som jag kan tänka mig å bygga om istället
enda som skiljer dom åt är det bara får vara 200hk max i den

Tack på förhand


415 Inlägg
8 januari 2011
#2
Tipset är att skaffa en csb 262 vilket precis faller inom gränserna och sedan lägger man i en 350 eller  305. Det som de flesta åttor faller på är vridet, så om man vill komma undan med bara motorbyte så är det 262:an eller en rovermotor som gäller.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

50 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
#3
men vad jag har sett så klarar sig även en äldre 305 före 1980 inom dom gränserna?


415 Inlägg
8 januari 2011
#4
En sån 305:a har ett vrid på ca 325nm och 240 får ha 275nm. Så de som har 305:or har förmodligen haft en besiktningsmotor eller omknackat motornummer. Tom 283 är för stort, ev kanske man skulle kunna ha även 265 från typ en 57:a men jag har inte forskat så mycket i det.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

Tvivlare
2 266 Inlägg
8 januari 2011
#5
Rovers V8 ska tydligen passa väldigt bra i motorrummet, en arbetskamrat byggde så i en 262 på de glada 80-talet smile Finns dock två olika tydligen, den ena har för mycket vrid medans den andra faller precis inom ramarna smile

Sen passar volvo-automaten också bolt on har jag för mig att han berättade, eller med mycket små förändringar. Så får du en riktig glidare smile
Senast redigerat av MantaRobin (8 januari 2011)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

215 Inlägg
8 januari 2011
#6
Jag hade en cheva 262 i min glömt det? smile

50 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
#7
mats men dom växer inte på träd tyvärr,


415 Inlägg
8 januari 2011
#8
De finns som buick eller oldsmobile också. Då får man fördelaren fram på motorn vilket kan vara bekvämt. Annars kanske någon kan låna ut sin 262 till besiktningen.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

50 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
#9
men enligt de uppgifter jag har hitta så en 305 76-79 håller sig unde 275 nm?

i alla fall om du kollar här?
http://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_ … engine#305


50 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
#10
Tror jag kolla fel ändå såde är nog en rover som gäller om de ska gå synd att dom inte heller växerpå träd


3 292 Inlägg
15 januari 2011
#11
Det är skitsvårt att hitta en Rover V8.. och 262 ligger på gränsen för att kunna regga med..

Lite intressant det där du sa med 164...   men problemet blir då med tiden att den kommer att säcka ihop.. nu är ju i och för sig inte Rovers Alu 8 så tung.. men fördelen med att kunna använda sig av en CSB 262 är att du lätt kan sätta i en 305 eller till och med 350 utan att besiktingen ser nån skilland sen efter att den är reggad...

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

19 Inlägg
5 oktober 2011
#12
AmazonRacing skrev:
...Tror jag kolla fel ändå...

Ja dom hade ju inte skrivit ut det som står innom parenteserna...

Year----hp----(kW)--lb•ft--(N•m)
1976---140---104---250---339---w/2bbl
1977---145---108---245---332---w/2bbl
1978---140---104---240---325---w/2bbl
1978---160---119---235---319---w/4bbl
1979---130---097---245---332---w/2bbl
1979†..125---093---235---319---w/2bbl
1980---155---116---240---325---w/4bbl
1981---150---112---240---325---w/4bbl
† California Emissions

Om det i 740 får vara 310 Nm så passar ju ingen 305 plötsligt...
Vad har jag gjort för fel?

Nåväl, en 262" från en Chevrolet Monza 1975-1976 platsar i din Volvo iallafall.
4.3 L, V8, 262 c.i., 2-bbl, 110 HP / 264 Nm at 3600 rpm

Det finns lite info om detta att hämta på länken nedan.
Senast redigerat av Nisse_Hult (5 oktober 2011)

http://www.v8volvo.se/
Ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.


Sök