3771
Sök

V8 i Amazon kombi?

6 Inlägg
8 januari 2011
Trådstartare
#1
Nån som har nån erfarenhet av att sätta v8 i amazon?

Utrymme till exempel? fästen?

Hade tänkt sätta i en 350/350, och undrar då om nån kan berätta lite, eller kanske har lite bilder?

Tackar på förhand!

Mvh


Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
9 januari 2011
#2
http://www.garaget.org/?car=63732

http://www.youtube.com/watch?v=J9WXm5qV … re=related

http://www.youtube.com/watch?v=Nil9-Vzo … re=related

sen när det begav sig på 80-början av 90 så var rover 215 cui ? (buick)den som gick att besikta med men reglerna kan ha ändrats så kolla med  http://www.sfro.com/

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
9 januari 2011
#3
En kamrat har en Volvo B36 i sin besiktad och godkänd. Trångt som fasen med tanke på yttermåtten på Volvomaskin är större än Chev 305/350 men den får plats.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

1 758 Inlägg
9 januari 2011
#4
Vet inte hur det är med plats (allt går ju visserligen om man bara vill, men man kanske måste bygga om allt framför torpeden), men som honda1 är inne på ovanför så är 350 bara att glömma om man vill regga bilen (åtminstonde enbart motorbyte).
305 är jag också tveksam till. Vet att det går att regga med 305 i Volvo 240 och framåt, men tror vridet är för högt för att kunna godkännas i en Amazon.

Så lagligt är nog möjligheterna ganska små. Åtminstonde om man vill ha lite fart på den också, men vill man bara ha ljudet så funkar det ju (motorn får inte ha särskilt mycket högre effekt eller vrid mot vad originalmotorn har).

Eller så gör man som de flesta andra liknande byggen - man reggar med en liten effektsvag motor och sedan byter man och åker olagligt.
Senast redigerat av schnauz (9 januari 2011)

6 Inlägg
9 januari 2011
Trådstartare
#5
schnauz skrev:
Vet inte hur det är med plats (allt går ju visserligen om man bara vill, men man kanske måste bygga om allt framför torpeden), men som honda1 är inne på ovanför så är 350 bara att glömma om man vill regga bilen (åtminstonde enbart motorbyte).
305 är jag också tveksam till. Vet att det går att regga med 305 i Volvo 240 och framåt, men tror vridet är för högt för att kunna godkännas i en Amazon.

Så lagligt är nog möjligheterna ganska små. Åtminstonde om man vill ha lite fart på den också, men vill man bara ha ljudet så funkar det ju (motorn får inte ha särskilt mycket högre effekt eller vrid mot vad originalmotorn har).

Eller så gör man som de flesta andra liknande byggen - man reggar med en liten effektsvag motor och sedan byter man och åker olagligt.

Okej!
vet att de blir svårt med besiktning, men de är inte de största problemet, problemet e ju så att jag vill inte behöva bygga om nåt direkt....vill ha de mesta original, har lagt ut på fler trådar, och har fått ungefär samma svar.... De blir trångt...hehehe;)

Som jag då förstått, (dålig på v8:or) så är rovern betydligt mindre i storlek? då kanske nån kan tipsa om en låda till denna maskin?


4 682 Inlägg
9 januari 2011
#6
BW35 eller BW65 om du ska ha tomatlåda å inte tänkt trimma så mycket.

Isoleringsplåtslagare
173 Inlägg
9 januari 2011
#7
Saxat från en tråd på ZATZY.
Enligt den SFRO Bygghandbok som jag har så är max tillåten effekt i Amazon (med skivbromsar fram) 150 hk Din och max vrid är 196,2 Nm. Hittar du en Cheva smallblock med intyg om att den inte ger mer än så samt att axeltrycket fram inte blir högre än 750 kg så är det bara att hinka i, regbesikta och köra.
Ovanstående med reservation om att handboken som jag har är några år gammal.

Som jämförelse så ger en CSB 305 i originalutförande ca 315 Nm.

1 758 Inlägg
10 januari 2011
#8
Precis, det är på vridet som de flesta motorer faller bort...
192 Nm är inte mycket, är ju på håret att det ens går att regga med en B230-sugis! tongue

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
10 januari 2011
#9
schnauz skrev:
Precis, det är på vridet som de flesta motorer faller bort...
192 Nm är inte mycket, är ju på håret att det ens går att regga med en B230-sugis! tongue

Går att komma runt med andra axlar/bromsar.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

6 Inlägg
10 januari 2011
Trådstartare
#10
honda1 skrev:
Saxat från en tråd på ZATZY.
Enligt den SFRO Bygghandbok som jag har så är max tillåten effekt i Amazon (med skivbromsar fram) 150 hk Din och max vrid är 196,2 Nm. Hittar du en Cheva smallblock med intyg om att den inte ger mer än så samt att axeltrycket fram inte blir högre än 750 kg så är det bara att hinka i, regbesikta och köra.
Ovanstående med reservation om att handboken som jag har är några år gammal.

Som jämförelse så ger en CSB 305 i originalutförande ca 315 Nm.

har hört med fler forum, och dom flesta ger mig samma svar! rovern är lättast!

Så jag tror att de får bli en sådan!

Då kommer frågan, nån som vet då hur mycket man kan behöva bygga om?


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
10 januari 2011
#11
Ja rovern e väll förmodligen lättast eller BUICK som det e egntligen e

Borde gå med en cheva smalblock med om man använder sig av en 265a från Nova den har inget vidare bamsevrid

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

1 758 Inlägg
10 januari 2011
#12
JaggaChafen skrev:
Ja rovern e väll förmodligen lättast eller BUICK som det e egntligen e

Borde gå med en cheva smalblock med om man använder sig av en 265a från Nova den har inget vidare bamsevrid

Menar du 262an som fanns 75-76? För 265 finns väl inte?
110 Hk och 264 Nm är det i 262an.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
10 januari 2011
#13
Kan ha vart 262 ja... Kommer inte riktigt ihg men polaren regga sin commodere 69a med en sån pga att den hade tillräckligt lågt vrid..

Vilka siffror som va e jag osäker på just nu men den klara gränsen på Opeln iaf

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash


Sök