3093
Sök

Vad är körglädje för dig?

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
23 januari 2011
#101
Skulle jag någonsin få köra en gammal 50-tals jänk så skulle körglädje för mig vara att bara glida runt och låta kromet blända folk.

När jag fick köra våran kompis muskelbil så gled jag bara runt och lyssnade på ljudet och dräglade samtidigt.

Kör jag min fars Cobra så är körglädjen mest när man gasar för att köra lugnt med den bilen är bara drygt.

Med min T-bird blir det både gasa och varma sommardagan, ner med rutor och öppna takluckan och bara glida fram och lyssna på mullret.

Slutsats.
Beror på vilken bil man kör och vilket humör man är på smile
Senast redigerat av Thunderbird88 (23 januari 2011)

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

313 Inlägg
24 januari 2011
#102
Rquired skrev:
volvodrajvor skrev:
Rquired skrev:
Att köra bil är roligt och därmed bjuder allt från en skåpbil till en sportbil på körglädje, men riktig körglädje är när man faktiskt gör någon skillnad bakom ratten; Att köra fort rakt fram kan vem som helst göra och det är i princip vad för bil man kör som avgör. Men när vägen svänger kan en skicklig person bakom ratten på fel bil köra ifrån en mindre duktig förare i rätt bil.

Tänk på avsnittet när Sabine Schmitz kör en Transit på samma tid som Jeremy Clarkson kör en Jaguar S-type.

Nästa viktiga steg på min stege är en bil som uppträder korrekt, bilen skall fungera som en förlängning av en själv och man skall ha fokus på vägen och inte på att balansera bilen på vägen om ni förstår skillnaden. Detsamma gäller motorer, det skall finnas ett register och inte ett kort sådant man måste lägga fokus och balansera på.

Det ovanstående är skillnaden mellan en rolig bil, och en bil som får den roliga bilen att framstå som tråkig. smile

Du tycker alltså inte något är roligt då vem som helst kan göra det? Tråkigt liv du måste ha:)

För mig är körglädje när jag blir glad av att köra!

Detta måste delas upp i underdelar: det som beror på bilen, miljön, mig själv.

Det som beror på bilen som gör mig glad: ljudet(5 eller 8 cylindrar+turbo)!, accelerationen(snabbt och med en turbokick), väghållningen(styvt, exakt).

Det som beror på miljön som gör mig glad: de första turerna på våren, sommarkvällar, torr,slät och tyst asfalt, folk som vill spontanrejsa, när jag vinner ett race(speciellt mot Bmw), när folk kollar in bilen.

Det som beror på mig själv som gör mig glad: när jag råkat hålla rätt hastighet precis vid en poliskontroll.

Det står rakt upp och ner i den texten du citerar; "riktig" körglädje, eller om du så vill den mesta körglädjen, ligger i när man själv presterar något. Det betyder självklart inte att saker man gör gemensamt eller som alla kan göra inte kan vara roligt, det är din egna (fel)tolkning. smile

Så du tycker det är roligare att köra en Nissan Sunny på ett bra sätt där föraren(du) gör skillnad, istället för att känna accet och ljudet av en bmw m5 rakt fram?

Är bara nyfiken:)


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
24 januari 2011
#103
Körglädje finns att åka rakt fram också. Och det är inte så enkelt som du påstår wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

161 Inlägg
24 januari 2011
#104
små skånska spagetti vägar...


Delta_Rebel
24 januari 2011
#105
Att åka på gött breställ med 940in i nysnö

671 Inlägg
24 januari 2011
#106
volvodrajvor skrev:
Rquired skrev:
volvodrajvor skrev:

Du tycker alltså inte något är roligt då vem som helst kan göra det? Tråkigt liv du måste ha:)

För mig är körglädje när jag blir glad av att köra!

Detta måste delas upp i underdelar: det som beror på bilen, miljön, mig själv.

Det som beror på bilen som gör mig glad: ljudet(5 eller 8 cylindrar+turbo)!, accelerationen(snabbt och med en turbokick), väghållningen(styvt, exakt).

Det som beror på miljön som gör mig glad: de första turerna på våren, sommarkvällar, torr,slät och tyst asfalt, folk som vill spontanrejsa, när jag vinner ett race(speciellt mot Bmw), när folk kollar in bilen.

Det som beror på mig själv som gör mig glad: när jag råkat hålla rätt hastighet precis vid en poliskontroll.

Det står rakt upp och ner i den texten du citerar; "riktig" körglädje, eller om du så vill den mesta körglädjen, ligger i när man själv presterar något. Det betyder självklart inte att saker man gör gemensamt eller som alla kan göra inte kan vara roligt, det är din egna (fel)tolkning. smile

Så du tycker det är roligare att köra en Nissan Sunny på ett bra sätt där föraren(du) gör skillnad, istället för att känna accet och ljudet av en bmw m5 rakt fram?

Är bara nyfiken:)

Haha jag trodde aldrig jag skulle hålla med Required
Men klart det är roligare att köra bil än att bara trycka ner en gaspedal och köra rakt fram.
Det kan ju vilken idiot som helst.....

Rejsa ?
2 959 Inlägg
24 januari 2011
#107
endorfinslaven skrev:
volvodrajvor skrev:
Rquired skrev:

Det står rakt upp och ner i den texten du citerar; "riktig" körglädje, eller om du så vill den mesta körglädjen, ligger i när man själv presterar något. Det betyder självklart inte att saker man gör gemensamt eller som alla kan göra inte kan vara roligt, det är din egna (fel)tolkning. smile

Så du tycker det är roligare att köra en Nissan Sunny på ett bra sätt där föraren(du) gör skillnad, istället för att känna accet och ljudet av en bmw m5 rakt fram?

Är bara nyfiken:)

Haha jag trodde aldrig jag skulle hålla med Required
Men klart det är roligare att köra bil än att bara trycka ner en gaspedal och köra rakt fram.
Det kan ju vilken idiot som helst.....

Men ska man få ur maximal accelration av en bil så krävs det lite av föraren med även om det krävs mer av föraren att få runt bilen fort på en bana tex.

Autotech

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
24 januari 2011
#108
Busgrabb skrev:
Men ska man få ur maximal accelration av en bil så krävs det lite av föraren med även om det krävs mer av föraren att få runt bilen fort på en bana tex.

Beror på om du gör det själv.

Runt bana så är det att få bilen att gå bra, samt använda tid för att studera chassiereaktioner och dylikt.

Rakt fram så är det att få motorn att gå så optimalt som den bara kan, ställa in kopplingen rätt, justera dämpare efter chassiereaktion, flytta runt vikter om det så behövs för att få rätt viktfördelning.


Det kräver lika mycket, om inte mer av en person att ställa in bilen för att köra på strippen, än vad det är att köra bana.

Givetvis så är det mest bara reaktioner och växling som sedan hägrar för strippen-förare, och ban-förare får slänga in lite svängar och studera hur man ska skala ner så mycket tid som möjligt, dock så får strippen-föraren också studera hur han ska göra för att skala ner tid, och sedan ställa in bilen efter det.

Och dessutom ställa in bilen efter körstil, givetvis.



Rent vad jag tycker, så tycker jag att man måste känna sin bil på ett annat sätt för att köra på strippen, än på bana. Inte bara för att veta bilens gräns, utan vad man behöver göra för att nå dit, eller vad som gick fel och dylikt.
Senast redigerat av Rinnegan (24 januari 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 januari 2011
#109
Nu tänkte jag mer på att köra bil än att ställa in den och gatlagliga bilar istället för racing, självklart kan inte vem som helst pressa 100% ur en bil rakt fram men jag tycker att pressa bilen längs tex. en kurvig väg innehåller det momentet och så mycket annat; Även en härlig landsväg har raksträckor och där har man nytta av att kunna accelerera fort rakt fram.

Men där finns så många fler moment; rätt växel, rätt spår och så vidare. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
25 januari 2011
#110
Rquired skrev:
Nu tänkte jag mer på att köra bil än att ställa in den och gatlagliga bilar istället för racing, självklart kan inte vem som helst pressa 100% ur en bil rakt fram men jag tycker att pressa bilen längs tex. en kurvig väg innehåller det momentet och så mycket annat; Även en härlig landsväg har raksträckor och där har man nytta av att kunna accelerera fort rakt fram.

Men där finns så många fler moment; rätt växel, rätt spår och så vidare. smile

Givetvis när det kommer ner till att bara köra så är man mycket mer involverad när det gäller slingriga vägar i Alperna.

Men rent utav hela processen, så ligger bana och stripp inte så lång ifrån varandra när det gäller tid och ansträngning.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 januari 2011
#111
Rinnegan skrev:
Rquired skrev:
Nu tänkte jag mer på att köra bil än att ställa in den och gatlagliga bilar istället för racing, självklart kan inte vem som helst pressa 100% ur en bil rakt fram men jag tycker att pressa bilen längs tex. en kurvig väg innehåller det momentet och så mycket annat; Även en härlig landsväg har raksträckor och där har man nytta av att kunna accelerera fort rakt fram.

Men där finns så många fler moment; rätt växel, rätt spår och så vidare. smile

Givetvis när det kommer ner till att bara köra så är man mycket mer involverad när det gäller slingriga vägar i Alperna.

Men rent utav hela processen, så ligger bana och stripp inte så lång ifrån varandra när det gäller tid och ansträngning.

Du har säkert helt rätt, men tråden handlade om vad man själv blir glad av bakom ratten och för min del är det ovanstående. Kräver sedan "rakt fram" dubbelt så mycket jobb är det för min del inte relevant. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

radera tack
16 Inlägg
25 januari 2011
#112
Körglädje för mig?

Nürburgring


Varför riskerar jag så mycket på ringen?
Många frågar. Mitt svar: Jag vet inte, men jag älskar det nästan över allt annat. Att köra max där är en så fantastisk känsloladdad upplevelse, speciellt när man slutar tänka och kör endast på känsla, man blir... liksom en med bilen. Jag har hittat mitt kall, och jag kommer nog att dö långsamt och smärtsamt inombords om allt detta ekonomiska kaoset där nere utvecklas till det värsta tänkbara.

Läkare (och en viss herr Clarkson) kallar sjukdomen "Ring-worm" och det finns inget känt botemedel,
jag är smittad bortom all räddning.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
25 januari 2011
#113
Rquired skrev:
Du har säkert helt rätt, men tråden handlade om vad man själv blir glad av bakom ratten och för min del är det ovanstående. Kräver sedan "rakt fram" dubbelt så mycket jobb är det för min del inte relevant. smile

Nej det är ju givetvis sant. Tänkte mest bara ge en inblick i hur det ser ut i både ban och stipp-körning för de som inte har tänkt på hur mycket det är.

Själv så kvittar det. Kan njuta lika mycket utav bankörning som att köra på strippen.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
25 januari 2011
#114
-Min evo eller en fräsch gammal jänk eller annat huvudvridande.
-varm sommarkväll när det fortfarande är rätt så ljust
-goda vänner
-nerdragna rutor och öppen taklucka.
-skön musik i stereon
-närmst till ingen trafik
-någon hamnstad där man kan köra längs partygatorna och njuta av nattlivet.
-lite spänning av köra genom polisernas alkoholkontroller (inte att man dricker, men när man åker där ifrån efteråt får man en skön känsla)
-glida runt i nästan tomgång mitt i staden.
-vetskapen att om man ville gasa på som fan och göra ett jävla oväsen med bilen så kan man.
-ljudet av dumpventilen i kvällens lugn och alla som vrider sig för att titta.

Sedan såklart när man har en krokig skogsväg mitt i sommaren och noll trafik är en underbar känsla.
Senast redigerat av eddhedd (25 januari 2011)


25 januari 2011
#115
Körglädje stavas N/A, en vridstark åtta och alla flickors kjolar man blåser upp på vägen...

Chevrolet Caprice Coupe -78
"That beats anything I ever helt, felt or smelt."

Meldem
917 Inlägg
25 januari 2011
#116
När bilen är nyvaxad, solen steker en sommardag, rutorna nere, solbrillorna på, glider runt i stan med hög musik och folk tittar på en och bilen och ler smile

eller

När jag möter/kommer upp bakom eller kör förbi nån "cool" kille i sitt skämt till bil, spelar ingen roll om hans turbobil har 400HK då, ser den ut som fan så njuter jag av skadeglädje och glider förbi!

eller

När man kör på motorvägen och kryssar i 100 då det kommer upp någon bil i backspegeln med likartad motorstyrka som sen drar järnet när han sett och passerat mig, varpå jag växlar ner till 3an och sen hänger efter! Har varit med om de ett par ggr i somras... var fylld med adrenalin i flera timmar efter dem händelserna, helt sinnessjukt vilken känsla det är!
Senast redigerat av Marticus (25 januari 2011)

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻

63 Inlägg
25 januari 2011
#117
MasterMicke skrev:
Att åka hoj som en jävla idiot på slingriga krokiga vägar och plocka hoj efter hoj, att åka på slangen från 1:ans växel till 2:an - 3:an - 4:an och fortsätta växlarna igenom till över 270km/h o sen se rökmolnet bakom sig från framhjulet vid nedslag,  stanna och ta en cheesburgare o en glass smile Glida sick-sack genom stan och sen ladda fullt ut på småvägarna igen och avsluta kvällen med att hänga på nått streetrace o snacka med folk... Därefter ta sig hemåt, kliva ur stället o in i duschen, hälla upp en whisky o reflektera över dagens alla "nära döden upplevelser"  -Vakna nästa soliga morgon och bara ta sig ut o sätta sig på hojen igen!

DET är körglädje, DET är sommar smile

Underbart !!


Forummoderator
17 996 Inlägg
25 januari 2011
#118
Sitta i 300C:n som är nypolerad och åka lungt in på en parkering eller vad som helst. Folk vänder sig om och stirrar öppet på mig. Då vet man att nybilsköpet var helrätt... Att sitta i samma bil vid ett rödljus och ha nån pojkspoling bredvid sig som försöker låta bli att titta och drar ifrån så det visslar om det i sin Gti-släde. Jag vet att den personen skulle offra vitala delar av sin kropp för att byta med mig. Då njuter jag. Fast jag blandar väl ihop "statusbehov" med körglädje här? Skit samma. Jag trivs! Gubbtrivs!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

347 Inlägg
25 januari 2011
#120
Dieselsmurfen skrev:
Sitta i 300C:n som är nypolerad och åka lungt in på en parkering eller vad som helst. Folk vänder sig om och stirrar öppet på mig. Då vet man att nybilsköpet var helrätt... Att sitta i samma bil vid ett rödljus och ha nån pojkspoling bredvid sig som försöker låta bli att titta och drar ifrån så det visslar om det i sin Gti-släde. Jag vet att den personen skulle offra vitala delar av sin kropp för att byta med mig. Då njuter jag. Fast jag blandar väl ihop "statusbehov" med körglädje här? Skit samma. Jag trivs! Gubbtrivs!

Precis rätt inställning big_smile



Sök