Busgrabb skrev:
Men ska man få ur maximal accelration av en bil så krävs det lite av föraren med även om det krävs mer av föraren att få runt bilen fort på en bana tex.
Beror på om du gör det själv.
Runt bana så är det att få bilen att gå bra, samt använda tid för att studera chassiereaktioner och dylikt.
Rakt fram så är det att få motorn att gå så optimalt som den bara kan, ställa in kopplingen rätt, justera dämpare efter chassiereaktion, flytta runt vikter om det så behövs för att få rätt viktfördelning.
Det kräver lika mycket, om inte mer av en person att ställa in bilen för att köra på strippen, än vad det är att köra bana.
Givetvis så är det mest bara reaktioner och växling som sedan hägrar för strippen-förare, och ban-förare får slänga in lite svängar och studera hur man ska skala ner så mycket tid som möjligt, dock så får strippen-föraren också studera hur han ska göra för att skala ner tid, och sedan ställa in bilen efter det.
Och dessutom ställa in bilen efter körstil, givetvis.
Rent vad jag tycker, så tycker jag att man måste känna sin bil på ett annat sätt för att köra på strippen, än på bana. Inte bara för att veta bilens gräns, utan vad man behöver göra för att nå dit, eller vad som gick fel och dylikt.