3624
Sök

Bilrelaterade myter.

Supraman
2 300 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
Det finns många myter och mycket hörsägen som inte är sanna men ofta tas för att dom är där.
Och bilvärlden är inget undantag så det vore roligt att samla dessa myter i denna tråden, både kända och okända myter.

Som t,ex att hålla larmdosan mot huvudet förlänger räckvidden och andra roliga saker, kan vara om hur en kurva fick ett namn.
Jo en sak till, skriv gärna samtidigt vad som faktiskt är sant och inte, vi vill ju inte sprida sånt som inte är sant smile

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Bmw<3
340 Inlägg
12 januari 2011
Har ingen myt/hörsägen, men larmdosan mot huvudet grejen stämmer iaf. så den kan du sprida med gott samvete smile

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
15 januari 2011
bearrr skrev:
Har ingen myt/hörsägen, men larmdosan mot huvudet grejen stämmer iaf. så den kan du sprida med gott samvete smile

Beror på larmdosa, bil, vad man har på sig, huvud? Har hört för vissa att det fungerar, men för mig är det ingen skillnad alls tongue
Senast redigerat av FordRSC (15 januari 2011)

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

2 337 Inlägg
15 januari 2011
Funkar alldeles utmärkt med larmdosan mot huvudet för mig, minst dubbla räckvidden smile

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
15 januari 2011
instämmer i att det med larmdosan stämmer, ÅTMINSTONE till saab 9-5. dubbla räckvidden vet jag inte men längre räcker den iaf smile

skulle vara intressant om någon ville dementera ryktet om att saabs växellådor är kassa? någon som har testat att trimma både en saab och en bil av annat märke och rasat lådan på båda bilarna? vilken höll längst? smile

hade ju vart kul om det finns dom som kan motbevisa detta då man ofta får höra det lol

MVH

Saabifierad
2 031 Inlägg
15 januari 2011
Fler myter skulle uppskattas big_smile Stämmer det verkligen att Volvo 66 med remjohan kunna gå lika snabbt bakåt som framåt? yikes

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

3 354 Inlägg
15 januari 2011
Slash skrev:
Fler myter skulle uppskattas big_smile Stämmer det verkligen att Volvo 66 med remjohan kunna gå lika snabbt bakåt som framåt? yikes

stämmer

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

3 354 Inlägg
15 januari 2011
FreddeLi skrev:
instämmer i att det med larmdosan stämmer, ÅTMINSTONE till saab 9-5. dubbla räckvidden vet jag inte men längre räcker den iaf smile

MVH

funkar med John deere 180D med.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

4 637 Inlägg
3 februari 2011
Vet inte om det fungerar med alla larm/huvudet/dosor men det ska visst stämma att den når längre om man håller den mot huvudet. (Kul det måste ha varit att vara den första som kom på det och att bara komma på tanken.)

Det roliga vore att veta anledningen till att det fungerar...

Cupra_
3 februari 2011
Hört ett rykte om att det beror på att kraniet fungerar som en parabol (WTF?!)

Hemlös
321 Inlägg
3 februari 2011
Haha fan coolt det med larmdosan, måste pröva big_smile

Turboladdad gräsklippare i ratrod stuk ;) Mer bilder i fotoalbumet.
Dock är den ur funktion nu. Inväntar motorbyte. Suzuki Bandit 600cc...
STIGA BANDIT!

Handledare
1 481 Inlägg
3 februari 2011
FreddeLi skrev:

skulle vara intressant om någon ville dementera ryktet om att saabs växellådor är kassa? någon som har testat att trimma både en saab och en bil av annat märke och rasat lådan på båda bilarna? vilken höll längst? smile

hade ju vart kul om det finns dom som kan motbevisa detta då man ofta får höra det lol

MVH

Man behöver inte trimma för att Saab-lådorna ska rasa. På min std 9-5 2.0T så gav lådan upp efter 12000 mil.

Kung
603 Inlägg
3 februari 2011
Angående lamrdosan, kan ju stämma, det är som när man tar i en antenn till radion så blir sändningen oftast bättre, vet inte hur sånt där funkar.

Men, lite off topic, om ni vill öka räckvidden på dosan så har ni en video här om hur man gör (OBS görs på egen risk!) http://www.youtube.com/watch?v=8f-g2W4ZoEw

Det spelar ingen roll vad du har för bil eller hur mycket den kostar, är du inte man nog att köra den så som den ska köras så kan du lika bra sälja den och köpa en gammal rostig skoda.

68 Inlägg
3 februari 2011
En polare sa att de körde 180 gemon stan på 4:ans växel i en gammal Audi 100. Vad vet jag, det kanske är sant.(A)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 februari 2011
katastroferna skrev:
En polare sa att de körde 180 gemon stan på 4:ans växel i en gammal Audi 100. Vad vet jag, det kanske är sant.(A)

Beror på vilken motor det är smile Min gör drygt 200.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
3 februari 2011
saab_sonett skrev:
FreddeLi skrev:

MVH

Man behöver inte trimma för att Saab-lådorna ska rasa. På min std 9-5 2.0T så gav lådan upp efter 12000 mil.

ofan, där ser man. min har gått nära 22k och fortfarande felfri tongue

MVH

1 468 Inlägg
3 februari 2011
FreddeLi skrev:
saab_sonett skrev:
FreddeLi skrev:

MVH

ofan, där ser man. min har gått nära 22k och fortfarande felfri tongue

MVH

Kanske ett "måndagsexemplar"?.
Det där med larmdosan ska prövas. kan instämma med att det funkar med en bilstereo fjärrkontroll med wink. iaf på min pioneer DAH-40 nåt heter den smile
Senast redigerat av Leo86 (3 februari 2011)

68 Inlägg
3 februari 2011
te_wik skrev:
katastroferna skrev:

Mvh Tommy

Gör den 180 på fyran? Genom stan där det finns en massa fartgupp?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
3 februari 2011
katastroferna skrev:
te_wik skrev:
katastroferna skrev:

Mvh Tommy

Gör den 180 på fyran? Genom stan där det finns en massa fartgupp?

Ja vill man det så, sen att det inte är att rekommendera är en annan sak wink

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

3 259 Inlägg
4 februari 2011
Att en bil inte startar om LMM:en är trasig är ju nåt man hör ofta... Vilket inte är sant!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Sök