2564
Sök

HolmQvist EVO VII--Time Attack

Från orginal till bil för bankörning

37 343 Visningar
Projektet avslutat 2 januari 2014
321 Inlägg
27 mars 2011
Trådstartare
Ok tack så mkt ska kolla upp det :-)

321 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
Liten update. Efter helgens jobb så är bilen klar för mappning hos maxxtuning på onsdag. Jag har även hunnit med att test köra bilen med coilovers på. Grym skillnad från orginal. Bilder på bilen med coilovers monterade finnns på min sida :-) Återkommer med resultat efter mappningen på onsdag kväll.

321 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
Då har man varit och gjort sista kollen på bilen. Bytt olja och filter och kollat alla slangklämmor. Så imorgon åker jag till maxxtuning big_smile

368 Inlägg
5 april 2011
HolmQvist skrev:
Då har man varit och gjort sista kollen på bilen. Bytt olja och filter och kollat alla slangklämmor. Så imorgon åker jag till maxxtuning big_smile

göttans smile

2 Inlägg
5 april 2011
Då hoppas vi på ett bra resultat imon big_smile

321 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
Nu var det ett tag sen jag skrev här. Bilen har blivit mappad och går betydligt bättre än vad den gjorde innan big_smile 358hk/462nm fick vi ut i motorn 292 på hjulen. Det är ungefär vad som går att plocka ut ur en bpu bil utan att byta spridare. så jag är nöjd. Jag har monterat krängningshämmaren och håller just nu på att laborera lite med hjul vinklar. Jag kommer hålla tråden bättre uppdaterad nu när säsongen har börjat och man får börja använda bilen på riktigt big_smile

[video]http://www.garaget.org/video/103785[/video]
https://www1.garaget.org/archive/25/24232/156814/156814-2323606.jpg
Senast redigerat av HolmQvist (18 maj 2011)

321 Inlägg
10 juni 2011
Trådstartare
Nu är det bara en vecka kvar till gatebil. För en gångs skull så är jag klar i tid. Ska bara kränga lite däck och fixa lite småsaker sen är bilen startklar.

Evo raggare
386 Inlägg
14 augusti 2011
Hur gåre med Bilen HolmQvist? smile Ser lite segt ut här!

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

321 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
Jo hehe det går lite segt. Bilen funkar kanon bra. Jag har bara tankat och bytt olja och däck i år. Ska försöka hålla tråden igång bättre till vintern när det händer lite mer.

321 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
På torsdag 8/9 är det dags för årets sista bankörning på anderstorp. Efter detta kommer bilen ställas av. I vinter så kommer jag att satsa på bromsar och ytterligare väghållning. Jag har även tänkt att montera riktiga stolar och försöka få bort lite vikt.

Evo raggare
386 Inlägg
29 augusti 2011
Låter riktigt trevligt! Vad blir det för stolar? smile

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

321 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
Tänker satsa på sparco sprint stolar. Tycker att jag sitter bäst i dom. Bromsar tänker jag köra stoptech skivor och troligtvis hawk belägg. Sen ska det troligtvis inhandlas r-däck också:-)

353 Inlägg
30 augusti 2011
HolmQvist skrev:
Tänker satsa på sparco sprint stolar. Tycker att jag sitter bäst i dom. Bromsar tänker jag köra stoptech skivor och troligtvis hawk belägg. Sen ska det troligtvis inhandlas r-däck också:-)

inte stålrörsstol var du än köper, du kan sitta jätte bra i den, när du provsitter. Men i längden är det lika med ont o kroppen, satsa på en glasfiber stol, jag har testat mkt olika stolar,

kolla med pean om bromsa till evon, jag åker endless belägg både i subarun och evo nu helt sjukt bra belägg är det,

321 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
Okok det är tänkt att bilen ska gå mest på bana nästa år så komforten är inte jätteviktig. Har du förslag på en bra stol? Får kolla med pean vad han har för något. Håller endless beläggen för bankörning ?

353 Inlägg
30 augusti 2011
HolmQvist skrev:
Okok det är tänkt att bilen ska gå mest på bana nästa år så komforten är inte jätteviktig. Har du förslag på en bra stol? Får kolla med pean vad han har för något. Håller endless beläggen för bankörning ?

endless sitter på 80% alla tävlingsbilar så håller gör det!

sparco rev eller evo är bra stolar, corsa är bra med, kolla på www.rallyshop.it

321 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
andreasevo7 skrev:
HolmQvist skrev:

endless sitter på 80% alla tävlingsbilar så håller gör det!

sparco rev eller evo är bra stolar, corsa är bra med, kolla på www.rallyshop.it

Ok får kolla på beläggen. Jag har testat sparco evo men tycker inte att man får samma sidostöd som i en sprint. Har dock inte testat rev. Får kolla på den:-)

321 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
Då har man varit och lagt på nya däck hos min sponsor aldin på at däck.(tack för hjälpen) På torsdag är det dags för årets sista bankörning. Detta blir på anderstorps banan med tpc. Hoppas på en fin kväll utan regn :-)

321 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
Då var sista körningen för i år avklarad. vädret var kanon ca 14 grader varmt och torr bana. Till nästa körning ska jag ha tag på r-däck. gatdäck är absolut inte optimalt för att åka bana med. Även bromsar ska inhandlas.

https://www1.garaget.org/archive/25/24232/156814/156814-2493312.jpg

https://www1.garaget.org/archive/25/24232/156814/156814-2493311.jpg

321 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
Då va bilen avställd och har flyttat in i garaget. Får se vad som händer i vinter. Tanken är att den ska optimeras mer för bana. Nya bromsar och r-däck står först på listan. Även nya stolar och lite nya luftintag till motorn och kylning till bromsar. Sen blir det väl lite allmän uppfräschning och eventuellt lite bantning. Är även sugen på en bur men vi får se hur långt ekonomin räcker. jag kommer börja i helgen med att ställa upp den på pallbockar och börja kolla på hur jag ska leda in mer luft i motor utrymmet.

MVH HolmQvist

321 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
Funderar på att plocka bort ic sprayen för att få in mer luft den vägen till motorn. Har även börjat att bygga en ny växelspak. Jag kommer lägga upp bilder på spaken när den är klar.

Sök