Hej tänkte att det va dags för mig att starta en projekt tråd om min evo. Det hela började med att jag hängde med min kompis alex Johansson ner till europeansportscars (ESC) för att kika på hans skyline som stod där nere och väntade på besiktning. När jag kom in så hade jag redan varit inne och kollat på bilar och hade mer eller mindre bestämmt att jag skulle äga en evo en dag. När vi kom in så snackade jag lite med säljarna och det visade sig att dom hade en Evo VII i bilhallen som var helt orgiginal och hade endast gått 4500 mil. perfekt tyckte jag eftersom jag ville åka orginal för att slippa krångel och att meka så mycket. Vi tog en provtur och jag fastnade direkt. Så jag förhandsbokade bilen och sen bar det av hemmåt. Jag funderade någon dag och bestämmde mig för att köpa bilen. Så i slutet på maj skickades bilen iväg för att reggas in i sverige detta tog ungefär en månad. Jag tror att detta va den längsta månaden i mitt liv.
Bilen blev iaf klar i slutet på juni och första resan som gjordes va upp till mantorp och gatebil. Jag och Ville som är säljare på esc åkte upp tillsammans. Jag fastnade verkligen för bankörning denna helgen.
Jag var hemma i ungefär en månad och bilen stod helt orörd( hade ju bestämmt mig för att åka orginal). Sen bar det av till mantorp och action meet där jag tänkte prova på strippkörning. Första dagen regnade bort. Men på lördagen va det äntligen dags att få testa bilen. första repan var jag så nervös så det blev ingen vidare bra repa utan blev mest för att känna på bilen och banan (hade aldrig gjort starter med 4wd innan). andra repan höjdes startvarvet en aning och jag fick till en riktigt bra start. Jag såg hur bilen jämte bara försvann. tredje gången gillt tänkte jag nu skulle jag få till en bra tid med.
Höjde start varvet mer och det kändes ungefär som att bli skjuten i en raket första biten sen började bilen tappa kraft. Det var min orginal koppling som inte gillade vassa starter och sa upp sig. Kul tänkte jag som hade ca 20 mil enkel resa hem.
Väl hemma igen så började jag fundera på om man inte skulle stoppa i en värre koppling. sagt och gjort så beställde jag en Act hdss koppling som ska klara ca 600nm. I samma veva kom jag över ett HKS silent hi-power Avgas system. Det hände inte så mkt mer detta året utan bilen ställdes undan för vinterförvaring i ett litet villa garage.
Ungefär vid början på 2010 så började jag fundera på om man inte skulle köpa en 3" downpipe också så att man hade 3" hela vägen från turbon. Jag beställde en perrin 3" downpipe och samtidigt passade jag på att köpa en walbro 255l/h soppa pump. skickade även iväg mina fälgar på blästring och pulverlackering.
Sen kom våren och jag stressade som f?n för att få ihop bilen till elmia. Men det blev inget. Första träffen blev istället Wangan meet. Men när vi kom ner till älmhult där vi skulle sova över natten innan vi åkte vidare på morgonen märkte jag att det pissade bensin under bilen. Jag körde upp bilen till esc och konstaterade att det läckte vid pumpen. Fick ställa bilen och åka med en kompis istället. Under denna dagen så pratde jag med Ville på esc och vi kom fram till att jag nästan hade allt som behövdes för ett steg 1 trimm till evon. Det ända som saknades var en mappning. Så jag började läsa på lite om mappning och steg 1 och kom fram till att ecutek var det många som gjorde. Men jag bestämmde mig för att jag ville ha ett riktigt sprut. Så ett Link G4 inhandlades och bilen lämnades till Japtunning för installering och mappning.
Återigen så var vi framme i juni och jag hämtade bilen lagom till gatebil på mantorp. Så det blev en hel helg där jag stod i VIP models monter och körde bana. Väl ute på banan så märkte jag att när det blivit mer effekt så behövdes det ett bättre chassi. Men det fanns tyvär inga pengar att lägga ut på det för tillfället så bilen körde så här året ut.
2011:s uppgraderingar kommer bestå av väghållnings grejer. Jag har beställt:
D2 trackracing coilovers med fjädertal 12 fram och 10 bak.
Whiteline krängningshämmare.
Här är jag idag väntar på att få hem dämparna så att man kan börja att bygga
Sen är tanken att det ska beställas toyo r888 däck, stålomspunna broms slangar, bättre bromsvätska och kanske en uppsättning 18" fälgar för gatan.
Precis inköpt:
Första tävlingen på Mantorp:
Första träffen 2010:
Bilen blev iaf klar i slutet på juni och första resan som gjordes va upp till mantorp och gatebil. Jag och Ville som är säljare på esc åkte upp tillsammans. Jag fastnade verkligen för bankörning denna helgen.
Jag var hemma i ungefär en månad och bilen stod helt orörd( hade ju bestämmt mig för att åka orginal). Sen bar det av till mantorp och action meet där jag tänkte prova på strippkörning. Första dagen regnade bort. Men på lördagen va det äntligen dags att få testa bilen. första repan var jag så nervös så det blev ingen vidare bra repa utan blev mest för att känna på bilen och banan (hade aldrig gjort starter med 4wd innan). andra repan höjdes startvarvet en aning och jag fick till en riktigt bra start. Jag såg hur bilen jämte bara försvann. tredje gången gillt tänkte jag nu skulle jag få till en bra tid med.
Höjde start varvet mer och det kändes ungefär som att bli skjuten i en raket första biten sen började bilen tappa kraft. Det var min orginal koppling som inte gillade vassa starter och sa upp sig. Kul tänkte jag som hade ca 20 mil enkel resa hem.
Väl hemma igen så började jag fundera på om man inte skulle stoppa i en värre koppling. sagt och gjort så beställde jag en Act hdss koppling som ska klara ca 600nm. I samma veva kom jag över ett HKS silent hi-power Avgas system. Det hände inte så mkt mer detta året utan bilen ställdes undan för vinterförvaring i ett litet villa garage.
Ungefär vid början på 2010 så började jag fundera på om man inte skulle köpa en 3" downpipe också så att man hade 3" hela vägen från turbon. Jag beställde en perrin 3" downpipe och samtidigt passade jag på att köpa en walbro 255l/h soppa pump. skickade även iväg mina fälgar på blästring och pulverlackering.
Sen kom våren och jag stressade som f?n för att få ihop bilen till elmia. Men det blev inget. Första träffen blev istället Wangan meet. Men när vi kom ner till älmhult där vi skulle sova över natten innan vi åkte vidare på morgonen märkte jag att det pissade bensin under bilen. Jag körde upp bilen till esc och konstaterade att det läckte vid pumpen. Fick ställa bilen och åka med en kompis istället. Under denna dagen så pratde jag med Ville på esc och vi kom fram till att jag nästan hade allt som behövdes för ett steg 1 trimm till evon. Det ända som saknades var en mappning. Så jag började läsa på lite om mappning och steg 1 och kom fram till att ecutek var det många som gjorde. Men jag bestämmde mig för att jag ville ha ett riktigt sprut. Så ett Link G4 inhandlades och bilen lämnades till Japtunning för installering och mappning.
Återigen så var vi framme i juni och jag hämtade bilen lagom till gatebil på mantorp. Så det blev en hel helg där jag stod i VIP models monter och körde bana. Väl ute på banan så märkte jag att när det blivit mer effekt så behövdes det ett bättre chassi. Men det fanns tyvär inga pengar att lägga ut på det för tillfället så bilen körde så här året ut.
2011:s uppgraderingar kommer bestå av väghållnings grejer. Jag har beställt:
D2 trackracing coilovers med fjädertal 12 fram och 10 bak.
Whiteline krängningshämmare.
Här är jag idag väntar på att få hem dämparna så att man kan börja att bygga
Sen är tanken att det ska beställas toyo r888 däck, stålomspunna broms slangar, bättre bromsvätska och kanske en uppsättning 18" fälgar för gatan.
Precis inköpt:
Första tävlingen på Mantorp:
Första träffen 2010:
Senast redigerat av HolmQvist (8 november 2012)
0
0
0
0