3583
Sök

Kortsluten bränslemätare, behöver akut hjälp (blixtrade till under felsökning)

223 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
Waah! jag får ångest! var precis ute i min Audi a6 2.5TDIS 1996 för att mäta Ohm på mätaren för att se hur mycket den får.
teningen var igång då jag kollade, och då jag nuddade skruvarna med mätarna så blixtrade till lite =/
och bränslemätaren dog helt, det gjorde även elmätaren och oljemätaren

jag har desperat kollat igenom alla säkringarna både inne i bilen och under huven! någon som vet hur jag fixar detta?!?! behöver Akut hjälp!

223 Inlägg
12 januari 2011
Trådstartare
någon?!

248 Inlägg
13 januari 2011
Låter som du har bränt sönder något i själva mätarhuset hmm

223 Inlägg
13 januari 2011
Trådstartare
Muckluck skrev:
Låter som du har bränt sönder något i själva mätarhuset hmm

ok =/  det konstiga är att hastighets,varv, värmemätaren fungerar men inte Olje-temp, el eller bränslemätaren

och olje-temp och el mätaren ligger på ett annat kretskort än de andra mätarna (ihopakopplade med kablar dock.

jag tycker det är sjukt skumt, och trotts att de inte visar något så får jag fortfarande ut 52ohm då jag mäter bränslemätaren....

Finns det något Relä för de här mätarna?

248 Inlägg
13 januari 2011
Njae något relä till mätare brukar det väl inte vara.. Hade en audi 100 94:a för ett tag sen med ungefär samma fel , och den va mätarhuset bränt på, allting var bränt på den bilen haha tongue

223 Inlägg
13 januari 2011
Trådstartare
Muckluck skrev:
Njae något relä till mätare brukar det väl inte vara.. Hade en audi 100 94:a för ett tag sen med ungefär samma fel , och den va mätarhuset bränt på, allting var bränt på den bilen haha tongue

hmm ok, känner mig inte så sugen att pröjsa 1200 spänn på skroten för en "ny" med tanke på att jag ska göra en stor service snart med, kommer gå pengar som satan ju... =/

1 008 Inlägg
14 januari 2011
Du vet väl att man Aldrig skall resistansmäta med spänningssatta prylar?? så även om du inte råkat komma åt jord vid mätningen så kan prylar ha pajat pga mätningen eftersom du mer eller mindre kortsluter kretsen via mätinstrumentet.

Jag gissar att du bränt en ledningsbana eller smältsäkring på kortet i mätarhuset eller grillat en spänningsregultator som är till nämda mätare som bör sitta någonstanns på kortet.

10 287 Inlägg
14 januari 2011
Nu försvann det en del pga haveriet på Garaget men min fråga var när Audi införde instrumenthus som var gifta mot bilens identitet. Min 04:a A6 är det i alla fall och jag har helt klart för mig att min 97:a A8 också hade det.

Om det är så då måste man in på en Audiverkstad och gifta ihop huset mot bilen för att bilen skall starta.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

223 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
fick hem instrumenthuset precis, och har nu kopplat in det. fan va jag blir besviken. på bilbasens hemsida hade de satt att instrumenthuset var i gott skick "högsta kvalité" men faktum är att glaset är något repat, 3/4 av alla lampor är trasiga, det är även yttertemp lampan som man måste löda om. och jag fick ändå betala lite extra för att den var av "högsta kvalité" FAN VA ARG JAG ÄR!!!!!

hur som helst. diverse mätare fungerar igen. dock så står mätarställningen på 22 000mil nu, min gamla mätare stod på 28 000mil går detta att fixa ?! yikes

223 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
kan vanliga verkstäder fixa mätarställningen åt en?
Senast redigerat av Rolle90 (18 januari 2011)

Sök