Hejsan går i banorna att steg 1 chippa min saab 9-3 årsmodell 99a t5motorn.
chipet ska ge en ökning från 154hk-220hk med ett ladd på 1,2 drar den mer soppa vid normal körning? annat som tar skada? kan väl medela att jag inte kör som en ediot inte jämt i allafall? lär jag känna en stor skillnad eller bara lagom??
Hejsan går i banorna att steg 1 chippa min saab 9-3 årsmodell 99a t5motorn.
chipet ska ge en ökning från 154hk-220hk med ett ladd på 1,2 drar den mer soppa vid normal körning? annat som tar skada? kan väl medela att jag inte kör som en ediot inte jämt i allafall? lär jag känna en stor skillnad eller bara lagom??
trevlig kväll mvh rayya:)
Det blir en jäkla skillnad i acc på bilen, och betydligt mer kraft i mellan registret Den kommer att dra mindre soppa vid lugn körning, och självklart mer om du åker med gasen i botten för jämnan.
Eftersom du får mer kraft i mellanregistret och inte bara på toppen ligger ju kopplingen pyrt till om du tar för vana att göra fullgasaccelerationer på 5:an från 60 km/h och dylik segdragning. Drivknutar och sådant riskerar att ta mer skada om du ofta drar på och svänger samtidigt, t ex ut ur rondeller. Turbon och resten av bilen har ju annars precis samma komponenter som 185hk fulltryckaren, så det sitter inte klenare grejor på den. Saabar med T5 tål trimning mycket bra och motorn hänger fortfarande med även om du dubblar effekten. Men som alla andra bilar tar de såklart mer stryk av vårdslös körning.
Hejsan går i banorna att steg 1 chippa min saab 9-3 årsmodell 99a t5motorn.
chipet ska ge en ökning från 154hk-220hk med ett ladd på 1,2 drar den mer soppa vid normal körning? annat som tar skada? kan väl medela att jag inte kör som en ediot inte jämt i allafall? lär jag känna en stor skillnad eller bara lagom??
trevlig kväll mvh rayya:)
Det blir en jäkla skillnad i acc på bilen, och betydligt mer kraft i mellan registret Den kommer att dra mindre soppa vid lugn körning, och självklart mer om du åker med gasen i botten för jämnan.
Eftersom du får mer kraft i mellanregistret och inte bara på toppen ligger ju kopplingen pyrt till om du tar för vana att göra fullgasaccelerationer på 5:an från 60 km/h och dylik segdragning. Drivknutar och sådant riskerar att ta mer skada om du ofta drar på och svänger samtidigt, t ex ut ur rondeller. Turbon och resten av bilen har ju annars precis samma komponenter som 185hk fulltryckaren, så det sitter inte klenare grejor på den. Saabar med T5 tål trimning mycket bra och motorn hänger fortfarande med även om du dubblar effekten. Men som alla andra bilar tar de såklart mer stryk av vårdslös körning.