3703
Sök

Hur mycket luft släpper en ic igenom??

3 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
Hej.
Jag håller på med mitt första turbobygge.
Så jag undrar hur mycket luft släpper intercoolen igenom till kylaren. Jag har hittat en intercooler som jag är sugen på att köpa men den täcker den största delen av kylaren (ca 10cm i överkant och 2-3cm på långsidorna som inte är täckta.) Är det någon fara att åka så??
Tack på förhand. /Frippe

429 Inlägg
15 januari 2011
Har inte full koll på vilken temperatur laddluften har, men kan lova dig att hur stor intercooler du än har så ska de inte vara några bekymmer alls. smile

3 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
Okej, bock å tack!!!

5 710 Inlägg
17 januari 2011
Många bilar har ett laddluftkyl som täcker hela vattenkylets yta redan original. Saab 9000 och 9-5 är några exempel.

MVH Jonas
..............

926 Inlägg
17 januari 2011
Oavsett hur stor den är så tillför/bromsar du samma effekt till den andra kylaren.
Förvisso är en stor kylare effektivare och växlar över mer energi. Men redan en lite är ganska effektiv. Så även den värmer luften som går igenom till den andra kylaren.
Så om IC är en dm2 och överför 3kW eller 6dm2 och överför 3,8kw spelar inte så stor roll.

Ska man förbättra kylningen ska man till att börja med se till att all luft verkligen strömmar igenom kylarpaketet. Styrplåtar.

Mats
Senast redigerat av mats757 (17 januari 2011)

Sök