2588
Sök

Volvo 855 GLT -97: Går lite som den vill

Trött
267 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
Goddagens!

Strax före jul tändes lambdalampan bland instrumenten. Tog en sväng och kollade om den gick sämre men det gjorde den inte. Dagen efter däremot hade det blivit en massa roliga fel, den svarar dåligt på gas över 2500 rpm. Om jag åker på 3000 rpm och trycker fullt så låter den som om den måste bajsa och det händer absolut ingenting. Trycker jag däremot lite på gasen så går den rent och ökar sakta men säkert, det är som om den får för mycket soppa. Vidare så har gasen hängt sig några gånger, både på tomgång och under färd. När man nyss startat den och går på tomgång kan den lägga sig på 2000 - 2500 rpm, varm eller kall motor spelar ingen roll. Under färd kan den få för sig att ligga kvar i 110 även om jag släpper gasen. Den drar också lite mer bensin, men inte så mycket att det märks i plånboken, detta kan iofs bero på att det varit smällkallt de sista två månaderna...
Förra ägaren satte dit öppet filter och jag tänkte sätta tillbaka original då öppet filter har en förmåga att sabba lmm:en, men jag har inte haft tid. Mina misstankar lutar mot att det är lmm:en, men jag vill vara säker innan jag slänger ut en massa pengar på en ny.

Teorier, någon?

Tack på förhand // Tompa

EDIT: Glömde skriva att den går som den ska några minuter ibland, dock inte ofta.
Senast redigerat av Hellectric (15 januari 2011)

Trött
267 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
Ingen???

3 Inlägg
16 januari 2011
Tjena,låna luftmassemätare från nån annan och testa,brukar vara den när dom beter sig så.

Legitimerad Fåntratt
447 Inlägg
19 januari 2011
Polaren har en 945TIC som inte alls går som den ska under vinterhalvåret. Den drar soppa som fan och ryker som en påtänd dieselhagga samt går som en påse nötter. Men troligen så gör det det för att den får för kall insugsluft pga det öppna luftfiltret.

Testa och byt filter först och sen byt LMM.. alternativt kolla den där lilla tunna tråden som finns i LMMen att den är hel.

Ont om hästkrafter är det gott om.

Trött
267 Inlägg
20 januari 2011
Trådstartare
Sqweebz skrev:
Polaren har en 945TIC som inte alls går som den ska under vinterhalvåret. Den drar soppa som fan och ryker som en påtänd dieselhagga samt går som en påse nötter. Men troligen så gör det det för att den får för kall insugsluft pga det öppna luftfiltret.

Testa och byt filter först och sen byt LMM.. alternativt kolla den där lilla tunna tråden som finns i LMMen att den är hel.

Har tänkt på det Janne, nu när det varit mildväder en vecka så har lambdalampan slocknat och biljäveln går som den ska... smile

Sök