3059
Sök

Hjälp med kabeldragning ut i dörrarna

-
47 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
Hej, idag så stötte jag på ett litet problem. Bilen jag har har nämligen en kontakt där all el ut i dörrarna går, alltså elhiss högtalare och diskanterna. Nu är det såhär att jag ska dra nya kablar till mina nya högtalare i dörrarna och funderar på vilket som är bästa sättet.

Har en idé och det är att helt enkelt göra nya hål ut i dörrarna där jag drar kabeln, frågan är hur pass smart detta är egentligen? Kommer självklart se till att det är tätt osv så det inte kommer in vatten via det hålet.

Vad tror ni? Bilen är en Alfa 156 -00
Tack på förhand

Nuvarande signatur.

3 187 Inlägg
15 januari 2011
jbong skrev:
Hej, idag så stötte jag på ett litet problem. Bilen jag har har nämligen en kontakt där all el ut i dörrarna går, alltså elhiss högtalare och diskanterna. Nu är det såhär att jag ska dra nya kablar till mina nya högtalare i dörrarna och funderar på vilket som är bästa sättet.

Har en idé och det är att helt enkelt göra nya hål ut i dörrarna där jag drar kabeln, frågan är hur pass smart detta är egentligen? Kommer självklart se till att det är tätt osv så det inte kommer in vatten via det hålet.

Vad tror ni? Bilen är en Alfa 156 -00
Tack på förhand

antingen så gör du nya hål och gör det tätt!
eller så kör du på de befintliga där alla andra kablar går, vilket är det lättaste smile

-
47 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
Du menar att jag kopplar på mina nya kablar på kontakten?

Nuvarande signatur.

161 Inlägg
16 januari 2011
OBS! TÄnk på att när du gör nya hål att fixa så att rostskyddet fortfarande är bra. Alltså att måla på med grundfärg och basfärgen. Annars får du problem i framtiden. sätt gummigenomförningar OCKSÅ

men det bästa är nog att ta genom de befintliga kablarnas väg, ser ingen anledning att göra nya hål om de skulle gå.

/stagesix
Senast redigerat av stagesix (16 januari 2011)

-
47 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
Körde faktiskt på nya hål, var alldeles för trångt och krångligt att dra det genom befintliga kontakten. Men det kommer funka!

Har däremot en annan fundering nu, hur göra om man har snålt med utrymme för att dra pluskabel till steg från batteriet? Har kollat genom kupevärmar ingången som kanske kan funka om jag har tur, men nåt annat alternativ? smile
Senast redigerat av jbong (16 januari 2011)

Nuvarande signatur.

161 Inlägg
17 januari 2011
Om du nu tycker att det funkat att göra eget hål, gör det även här också då. Tänk på att inte dra strömmen på samma sida som lågnivåkablarna.

/stagesix

-
47 Inlägg
17 januari 2011
Trådstartare
Anledningen till att jag inte bara kör på ett eget hål från motorummet är helt enkelt för att det är alldeles för trångt för mig att komma åt med en borr överhuvudtaget..

Men, nåt sätt lär det väl finnas att lösa detta på?..

Nuvarande signatur.

782 Inlägg
17 januari 2011
det finns oftast "färdiga hål" i torpeden leta efter gummipluggar smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

-
47 Inlägg
18 januari 2011
Trådstartare
Har faktiskt hittat en liten gummigrej, haha men den sitter nästan omöjligt till. Men ska nog lösa sig ändå :p

Nuvarande signatur.

Sök