4054
Sök

Lossa topplocket på volvo 745 230e

85 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
#81
hmm ngn som vet varför jag har en säkringshållare (vit) med bara en röd kabel in i med nummrerad hylsa säkringen sitter kvar, men ingen matning till hållaren....Vad kan den ha matat tro?

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

85 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
#82
Nu har jag pluggat pulse air rören, när jag nu kör på startmotorn så byggs det upp ett vakuumtryck och motorn går tyngre. Skall det vara så? Pulse air skall vara en envägs ventil men det gick att både blåsa och suga. En gång hoppade ventilen in och stoppade. Startinsprutaren skall ha 10 ohm mellan stiften jag har 4,6, när jag kör startmotorn skall jag ha batterispänning men icke. Styr startinsprutaren resten av insprutarna? ahar bansintryck där men det verkar som att den inte har ngn styrning. Kan det vara stryrtrycksregulatorn eller är det styrsignal från hallgivaren via tändmodulen som ger tolv volt? Ska jag prova att lägga 12 volt på insprutaren och provstarta?? Please svara ngt på mina tankar!!!

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

85 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
#83
Är det ngn vänlig själ som kan svara på vad som kan fela om inte startinsprutaren får tolv volt när tändningen är på?? Snälla

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 februari 2011
#84
Termotidgivaren?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

85 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
#85
Känns som ett bra alternativ eftersom allt skit startade när vevhusventet frös ihop, Jag mätte hallgivaren igår, jag hade tändningen på och mätte volten på uttag 5 till tändmodulen blev glad när jag fick in positionen med hålet i fördelaren och 5,ngt volt visade sig. det är ju svårt att mäta när fördelarn sitter bakpå motorn

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

85 Inlägg
22 februari 2011
Trådstartare
#86
Hmmm jag är ute på tunn is men jag har en tanke som jag skulle vilja kolla med denna eminenta panel. Är det så att min ackumulator ger tryck till startspridaren men inte ger ngn styrning till pumpen utan att en signal till mekaniska pumpen får denne att pumpa upp tryck så att startspridaren och resten av insprutarna öppnar? Jag funderar på om ljudet jag hört bara är ackumulatorn och inte pumpen. Svara snabbt så jag inte gör bort mig och handlar i onödan. lol

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 februari 2011
#87
Vilken ackumulator talar vi om? Pumparna kollas ju lättast med testlampa eller en tryckmätare http://www.verktygsboden.se/?id=74260 är den billigaste jag hittat, har en sån själv.
Pumparna brukar för ett helvetes liv i gamla volvo, trodde att min höll på att rasa när jag köpte bilen men den gick 4000 mil innan nästa ägare kvaddade i ett träd.
Tänk på att verktygsboden tar ut en sjuhelvetes frakt, så man gör bäst i att köpa flera saker.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

85 Inlägg
22 februari 2011
Trådstartare
#88
nice länk!!! Fick packningar av Volvo till mina insprutare, frågan är nu hur de tänkt att de skulle sitta, har ju en b230e, har inte sett röken av ngra gamla packningar. Tips??

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
23 februari 2011
#89
Hmm, jag kan inte minnas några packningar? Har för mig att det var o-ringar runt spridarna?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

85 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#90
Jaaa mina fingrar var inte kopplad till hjärnan.... igen... lol. Jag menade hur skall dessa Oringar sitta på insprutarna. Mina insprutare sitter ju en och en direkt i toppen. De har en bakelithållare som är skruvad emot toppen. Ska den tjocka packningen vara en distansring och vara trädd över insprutaren en bit ovanför munstycket, och den smala vara en distans emellan bakeliten och toppen, strax under fästet?
Det blir plusgrader i helgen så nu vågar man sig på att skruva igen. Minus 25 har en förmåga att få materiel att spricka... lol!

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 februari 2011
#91
Dom där bakelit/plastfästen spricker så bra i plusgrader också, hur o-ringarna ska sitta minns jag inte men jag har för mig att det ger sig självt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

85 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#92
De sprack inte!!!! Finfina oringar på plats, nytt batteri samt nya gummianslutningar på vakuumslangarna. Även dubbelcheckat inkopplingen på tändspolen. Bilen då?? NOOPE inte ens bensinpumpen vill gå igång. Kan ju ha att göra med att spridarna varit bortskruvade och nätter nermot minus 30. ....Hoppas jag...annars börjar det luta åt att gräva en stooor grop att knuffa ner volvon i!!!!!!

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

85 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#93
nu har jag dubbel, trippel...kollat allt på motorn, antagligen förstört mer än lagat ;-). Men det har rört sig om ovansidan. Nu dyker jag under bilen. Bytte ju filter och kollade backventilen. Nu ska jag följa soppan från tanken och framåt samt kolla div el och andra ev felkällor. Ska man se det praktiskt så är det ju mest snökontakt där (speciellt om man parkeringssnurrar)... sen är det en plats som är lite utsatt för kylan då ingen värme når dit. Måste styrtrycksregulatorn vara elektriskt inkopplad för att få igång bilen? Ska kolla den med. Samma med termotidgivaren. Polaren har en nyflidd b230e, ska hämta lite delar för att köra uteslutningsmetoden, hittar dock inga data på vilka delar som går bra att byta emellan bilarna. Ähh vaffö sitta här och smygsmita från skruvandet CYA L8r M8s.

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 februari 2011
#94
Fan du kan snart skriva en bok om den där. tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

85 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#95
Japp det känns som det oxå...suck.. Jag kollade under bilen och hittade en ca 7 cm lång och ca 3 cm i diameter lång cylinderformad "grej" med två kablar in i Den sitter precis nedanför torpeden, inte borta vid vaggan. Det går även en slang igenom den som fortsätter bakåt. Kul att hitta prylar och ännu fler möjligheter till felkällor. Nu åker iaf vakuumtanken ur för närmare inspektion Varför ha en tank inne i stötfångarn? De har inte sett frugan fickparkera....;-)

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

85 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#96
I helgen är det sista chansen för volvon, ska gräva och kolla, har plockat ner instrumentpanelen, lyft bilen, motorhuven öppen. Nu ska här härjas, hoppas ski.en håller ihop....  På måndag lämnas bilen in för felsökning. Hittas inte felet direkt så blir tippen en vovve rikare

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
5 mars 2011
#97
Jag slår vad om att du missat något skitlitet någonstans! Ta hjälp av en kompis, kan hända att han ser nåt som du inte sett. Lycka till.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

85 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#98
Har mätt startinsprutaren, får bensintryck direkt vid startförsök, under tio ohms motstånd mellan kontakterna, skall ha 12 volt mellan nr ett på kontakten och jord när tändningen är på. Får inte ngt alls (har även kollat andra kontakten nada) Kommer matningen från termotidskontakten? I så fall så undrar jag om den är kass. Om då så är fallet så funderar jag på att lura kontakten genom att bygla den bara för att se om det kommer fram matning till startinsprutaren, odet kommer fram så borde matningen gå vidare till styrtrycksregulatorn och jag kan få vovven att hosta alt starta. eller har de inte med varandra att göra??

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 mars 2011
#99
Fan nu börjar det snurra i mitt bakfulla huvud smile För att kunna ge några bra råd blir jag snart tvungen att köpa en likadan bil tongue
Termotidgivaren styr väl bara kallstartsventilen vad jag kan minnas? Så det låter ju som att den kan vara åt helvete. Bygla den kan mycket väl funka, det är väl bara att testa?
Känns som att den där bilen bara inte riktigt förstår att den ska starta.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

85 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#100
Jag följde ditt råd och hämta grannen, han smålog när han såg kombinationen på min bil, förgasare som använder bensintrycket för att öppna spridarna och elektronisk insprutning på en volvo från 88. Han har ju sett ngra förut, han körde ju på 10, ngt med sin 140;ia i Sundsvall i sommras och vann i Ope. Han kommer att köra fortare i sommar ;-). Well det verkar som det är ngt skit me elen iaf. Jag har km till fördelaren, men sedan har mina stift dött, f.n jag som hade gnia för två veckor sedan....hmm undra om jag ska sätta tillbaka gamla tändmodulen. kan ju fått fel av kära volvo som alltid lyckas ge mig fel saker...De tror inte heller på mig när jag förklarar hur min motor ser ut. Det verkar som jag fått en bil avsedd för Amerikanska marknaden. Se u later m8

Eltekniker med sju ungar....dvs = påtvingad gör det själv. Har en Volvo 740-88-230e, och en Caravelle Syncro m, diff.....alltså borde ölska att skruva....:-)


Sök