Använd ett "skiljerelä" till batteriet som driver stereon/bas. Då laddar bilen bägge när den går men separerar batterierna vid avstängd motor. Då laddar alltid bilen mot ett bra batteri som tar laddning och generatorn får något att jobba emot och går inte sönder. Samt det batteriet som kanske är helt slut får fyllas på i sin egen takt. Dock kan startbatteriets laddning "flyttas över" till förbrukningsdito om det är riktigt slut. Sätt en amperemätare på förbrukningsbatt. så ser du hur mycket kräm det tar. När mätaren lugnar ner sig och bara laddar 2-3A så är det hyggligt fullt.
Skiljerelän som klarar 70-100A finns att köpa i båttillbehörsbutiker för några hundringar (Ja det vet hur man tar betalt...) Även husvagn/husbilsfirmor har det nog, dessutom lite billigare.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!