3669
Sök

Montera högtalare stumt?

Billjuds intresserad
75 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
Hej! Jag undrar vad alla menar med att montera högtalare stumt för att få bättre bas? Menar ni att monteringshålet skall passa precis eller att man har en baffel i typ MDF å fästa dom i?

Jag tänker främst på framsystem nu om det gör någon skillnad. smile

Osponsrad
1 631 Inlägg
16 januari 2011
Ja du är inne på rätt spår. Som tex i framdörrarna fram har du väl 5.25or. Och skall du då byta ut till ngt "värre" så gör det mkt att sätta en ny plåt,mdf,skiva, eller ngt annat stumt som du skruvar rakt i när du fäster högtalaren. Hoppas du fattar min beskriving. Du kan även ljuddämpa bakom högtalren med div.material, oftast dämpmatta (finns en uppsjö av dom) Skall du dämpa så tänk på att det är bättre med en 4mm matta än 2st 2 mm matta på varandra. Mvh

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

3 187 Inlägg
16 januari 2011
Volvo02 skrev:
Hej! Jag undrar vad alla menar med att montera högtalare stumt för att få bättre bas? Menar ni att monteringshålet skall passa precis eller att man har en baffel i typ MDF å fästa dom i?

Jag tänker främst på framsystem nu om det gör någon skillnad. smile

att du ska montera det bra och tät! det ska inte komma någon luft bakifrån.

Billjuds intresserad
75 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
BudgetDunkaren skrev:
Ja du är inne på rätt spår. Som tex i framdörrarna fram har du väl 5.25or. Och skall du då byta ut till ngt "värre" så gör det mkt att sätta en ny plåt,mdf,skiva, eller ngt annat stumt som du skruvar rakt i när du fäster högtalaren. Hoppas du fattar min beskriving. Du kan även ljuddämpa bakom högtalren med div.material, oftast dämpmatta (finns en uppsjö av dom) Skall du dämpa så tänk på att det är bättre med en 4mm matta än 2st 2 mm matta på varandra. Mvh

Okej, jag tänkte på silentcoat matta och jag har 6.5" wink Men skall det bara vara en bit typ lika stor som högtalaren eller så stor mdf/plåt bit som man får plats med? Är större bättre liksom? tongue

3 187 Inlägg
16 januari 2011
Volvo02 skrev:
BudgetDunkaren skrev:

Okej, jag tänkte på silentcoat matta och jag har 6.5" wink Men skall det bara vara en bit typ lika stor som högtalaren eller så stor mdf/plåt bit som man får plats med? Är större bättre liksom? tongue

dämpa så mycket du kna, ju mer desto bättre wink dämpa främst hålen i dörren smile

Billjuds intresserad
75 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
big-jepp skrev:
Volvo02 skrev:
BudgetDunkaren skrev:

dämpa så mycket du kna, ju mer desto bättre wink dämpa främst hålen i dörren smile

Jag tänkte mest på den mdf/plåt biten som man skall fästa högtalaren i som BudgetDunkaren pratde om. smile Men om jag har förstått det rätt så hjälper det mest att dämpa mellan plåten och ytterplåten på dörren? Alltså inte dörrsidan?

Hittade en länk om installation också big_smile http://blekingebilradio.se/dokument/baf … lation.pdf

3 187 Inlägg
16 januari 2011
jag skulle dämpa hålen i dörren så dörren blir som en "låda" så ingen luft läcker ut. då får den bra midbas smile

Billjuds intresserad
75 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
big-jepp skrev:
jag skulle dämpa hålen i dörren så dörren blir som en "låda" så ingen luft läcker ut. då får den bra midbas smile

Vad menar du med hålen då? Typ för fönstervev eller för dörr clips eller vad? tongue

3 187 Inlägg
16 januari 2011
Volvo02 skrev:
big-jepp skrev:

Vad menar du med hålen då? Typ för fönstervev eller för dörr clips eller vad? tongue

nej, monterar du bort dörrsidan, så har du stora hål bakom den. dessa vill man täcka så dörren fungerar som en låda smile

7 276 Inlägg
16 januari 2011
Jag har några bilder på min högtalarmontering i passaten om det är av intresse.
Bara att klicka in på den och kika.

Billjuds intresserad
75 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
big-jepp skrev:
Volvo02 skrev:
big-jepp skrev:

nej, monterar du bort dörrsidan, så har du stora hål bakom den. dessa vill man täcka så dörren fungerar som en låda smile

Jaha smile men då tror jag att jag fattar tongue

Tack för all hjälp smile Men jag undrar fortfarande om MDF/Plåt biten skall vara så stor som möjligt eller om det räcker att den är lite större än högtalaren så att man bara får fäst högtalaren? smile

3 187 Inlägg
16 januari 2011
Volvo02 skrev:
big-jepp skrev:
Volvo02 skrev:

Jaha smile men då tror jag att jag fattar tongue

Tack för all hjälp smile Men jag undrar fortfarande om MDF/Plåt biten skall vara så stor som möjligt eller om det räcker att den är lite större än högtalaren så att man bara får fäst högtalaren? smile

du fräser ju ut lite, så den ska ju vara lite större än den vanliga högtalaren. kolla på dom som säljs t.ex. blekinge.

Osponsrad
1 631 Inlägg
16 januari 2011
lite större än själva högtalern, sen gör du hål i den och sätter fast högtalaren.. färdigt..

Ett tips : sätt skivan på baksidan av dörrpanelen, så syns den inte och du kan kanske kränga på medföljande galler så man kan beskåda det smile

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

Billjuds intresserad
75 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
Okej smile tack! Det var de jag undrade tongue Tack för alla snabba och bra svar! Nu är man lite klokare wink

747 Inlägg
16 januari 2011
Har en fråga till dig Brains och andra med liknande erfarenhet utav dämpa dörrar, att välljudet kommer förbättras är ingen sak jag tvekar på, men hur upplever man att ljudnivån utan musik efter denna förändring? Antar att det blir lite tystare, självklart fördel om man gör detta på alla dörrar och odämpade ytor som är lätta att komma åt, tex under sätet för passagerarna o bagageutrymme.

Bara en undran.

/ Toni Larsson

3 187 Inlägg
16 januari 2011
tonimakaroni skrev:
Har en fråga till dig Brains och andra med liknande erfarenhet utav dämpa dörrar, att välljudet kommer förbättras är ingen sak jag tvekar på, men hur upplever man att ljudnivån utan musik efter denna förändring? Antar att det blir lite tystare, självklart fördel om man gör detta på alla dörrar och odämpade ytor som är lätta att komma åt, tex under sätet för passagerarna o bagageutrymme.

Bara en undran.

det minskar ju väg ljudet i kupén en hel del också, (om det är det du menar) men främst är det till för att ljudet ska bli bättre och mindre plåt skrammel.

Billjuds intresserad
75 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
big-jepp skrev:
Volvo02 skrev:
big-jepp skrev:

Tänkte bara på en sak, innanför dörrsidorna så sitter det orginaldämpning av någon slags matta. Ska jag ta bort den eller dämpa utanpå den alt. sätta dit den efter jag har dämpat klart?

747 Inlägg
16 januari 2011
Jo precis det jag menade och förstod syftet med det även, tänkte bara som en biprodukt. Skadar inte att få lite tystare bil i samband med bättre ljud när man ändå håller på smile

/ Toni Larsson

3 187 Inlägg
16 januari 2011
Volvo02 skrev:
big-jepp skrev:
Volvo02 skrev:

Tänkte bara på en sak, innanför dörrsidorna så sitter det orginaldämpning av någon slags matta. Ska jag ta bort den eller dämpa utanpå den alt. sätta dit den efter jag har dämpat klart?

ja riv bort skitet, dämpmattan ska sitta direkt på plåten.

Billjuds intresserad
75 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
big-jepp skrev:
Volvo02 skrev:
big-jepp skrev:

ja riv bort skitet, dämpmattan ska sitta direkt på plåten.

haha smile okej smile då gör jag så tongue tack för hjälpen wink

Sök